Capturedd.PNG

رئیس سازمان بورس به این سوال پاسخ داد که که آیا در امسال با توجه به کاهش نرخ سود بانکی، نقدینگی از سمت بانک‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت خواهد کرد؟

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،محمد فطانت در پاسخ به این سوال که آیا در امسال با توجه به کاهش نرخ سود بانکی، نقدینگی از سمت بانک‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت خواهد کرد؟ گفت: اگر منظور تنها بازار سهام است، در پاسخ باید بگویم خیر. بازار سهام به تنهایی نمی‌تواند نقدینگی را به سمت خود جذب کند. باید در این راستا، بازار بدهی هم‌سنگ، همتراز و هم‌اندازه بازار سهام رشد کند و در کانون توجه اقتصاد کشور قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در طول یک سال گذشته کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و حجم بازار بدهی افزایش یافته است. به نظرم ترسی که در جهت توسعه ظرفیت بازار بدهی و بازار صکوک تا پیش از این وجود داشت با عرضه اسناد خزانه اسلامی از بین رفته است. در حال حاضر معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی با اقبال بی‌سابقه‌ای مواجه شده و حتی بخشی از رشد بازار سرمایه مرهون فروش سریع این اوراق است.

 رئیس سازمان بورس اضافه کرد: به نظرم این عوامل نویدبخش است و اگر مجموعه بازار سرمایه یعنی بازار سهام و بازار بدهی و بازار صکوک را در نظر بگیریم این بازار می‌تواند نقدینگی را با توجه به ادامه روند کاهش نرخ سود به سمت خود جذب کند.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر در نظام بانکی، حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده مردمی وجود دارد. وقتی دو درصد از نرخ سود کاهش پیدا می‌کند یعنی ۱۸ هزار میلیارد تومان از هزینه بانک‌ها در جهت پرداخت نرخ سود کاهش می‌یابد که این امر بر عملکرد بانک‌ها در بازار سرمایه اثرگذار است، البته باید دید در عمل کاهش نرخ تسهیلات چگونه اتفاق می‌افتد.

 

منبع: اقتصاد نیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها