صادرات

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با تشریح آمار تجارت خارجی کشور طی ۲ ماهه نخست سال جاری اظهار داشت: طی مدت مذکور صادرات غیرنفتی کشور به رقم ۸.۴ میلیارد دلار رسیده که نسبت به ۷.۷ میلیارد دلار مدت مشابه سال گذشته رشد ۸.۱ درصدی داشته است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی دلیل افت ۱۸ درصدی صادرات در فروردین ماه سال جاری نسبت به فروردین ۹۷ را تعطیلات طولانی نوروز و درگیر شدن اغلب مناطق غرب کشور با مشکلات ناشی از سیلاب و دشواری تردد کامیون‌ها در مرزهای غربی عنوان کرد و اذعان داشت: با این وجود و در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌ها، در ۲ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته ایم.

مودودی همچنین سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت و گردشگری را ۱.۰۶ میلیارد دلار و با ۱۷ درصد رشد عنوان کرد.

وی به پدیده کارت‌های جدیدالورود و بدون صبغه صادراتی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: ۶۵ درصد صادرکنندگان در سال ۹۷ افراد و شرکت‌های جدیدی بودند که بیش از ۵.۵ میلیارد دلار درآمد صادراتی داشته‌اند در فروردین سال جاری نیز ۱۳۷۰ کارت جدید صادر شده است که تا پیش از سال ۹۶ تجربه صادراتی نداشته اند.

مودودی در ادامه بیان داشت: در سال گذشته تعداد ۱۳۴۰ صادرکننده حقیقی و ۱۷۱۸ صادرکننده حقوقی از چرخه صادرات خارج شده‌اند که حذف این تعداد و ظهور صادرکنندگان جدیدالورود سبب تغییر فرآیند صادرات با حضور واسطه‌ها، رقابت منفی صادرکنندگان و کاهش کیفیت کالاهای صادراتی خواهد بود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت قضاوت در خصوص نحوه عملکرد صادرکنندگان جدید و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات آنها به چرخه اقتصاد کشور را نیازمند گذر زمان دانست.

وی همچنین اظهار داشت: بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی، ۶۰ درصد ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بازگردیده و ۴ میلیارد از آن به سامانه نیما واریز شده است که امیدواریم با تغییر جدی در روند بازگرداندن ارز بتوان از محل آن ظرفیت‌هایی برای تولید و اشتغال را ایجاد کرد و آن را توسعه داد.

مودودی در ادامه سخنان خود به استقرار کامل دولت الکترونیک در سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد و گفت: حجم زیادی از اطلاعات را به صورت شفاف در قالب سامانه خدمات الکترونیک در اختیار مخاطبان قرار داده‌ایم که با طی مراحل استقرار کامل این طرح، سازمان توسعه تجارت ایران در میان ۹۳ دستگاه دولتی در سال ۹۶ از رتبه ۶۸ به رتبه ۲۹ در بین ۱۰۶ دستگاه در سال ۹۸ دست یافت و در این راستا کاغذ مصرفی و تعداد مراجعان حضوری کاهش چشمگیر یافته و خدمات رسانی به متقاضیان با سرعت بالایی انجام می‌پذیرد.

وی در خصوص ظرفیت‌های صادراتی کشور اظهار داشت: کل اقلام صادراتی کشور در سال ۹۶، ۳۴۰۰ قلم کالا بر اساس کد سیستم هماهنگ HS که در سال ۹۷ این اقلام به ۴۴۰۰ مورد افزایش یافته که حاکی از رشد ۲۹ درصدی است.

مودودی همچنین بیان داشت: تعداد کل صادرکنندگان در سال ۹۶، ۹۲۰۰ نفر بوده است که در سال ۹۷ تعداد کل صادرکنندگان به ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرده که حکایت از افزایش ۴۰ درصدی صادرکنندگان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها