روغنی

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: هر عاملی که بازارها را از روند طبیعی خود خارج کند، موجب التهاب می شود. از این رو فعالان صنایع موافق کشف قیمت کالاها براساس عرضه و تقاضا هستند تا معادلات بازار بر هم نخورد.

به گزارش «کالاخبر»، ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین افزود: در حال حاضر روند بازارها به گونه ای شده است که دو عامل در برهم خوردن نظم معاملات دخیل است، نخست واسطه ها و دوم دولت. واسطه ها که همواره به دنبال کسب سود از معاملات هستند و وارد بازار هر محصولی می شوند که «شفافیت»، راهکار کاهش فعالیت های واسطه ای در بازار است.
وی ادامه داد: اما عامل دوم، دولت است. دولت که همواره با هدف حمایت از تولید و مصرف کنندگان به دنبال جلوگیری از رشد قیمت هاست، سعی می کند با اعلام قیمت های دستوری به تنظیم بازار کمک کند اما این اتفاق نتیجه عکس دارد و تجربه این سال ها نشان می دهد که بازار با دستور، تنظیم نمی شود. نه تنها دولت حتی شرکت های بزرگ و کوچک نیز وقتی مکانیسم عرضه و تقاضا را قبول کردند، باید به آن احترام بگذارند تا قیمت ها براساس واقعیت بازار تعیین شود. 
به گفته رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، دولت همواره درصدد است تا روی محصولاتی چون آلومینیوم، مس، فولاد و... به شکل مستقیم یا غیر مستقیم از طریق اعمال محدودیت هایی قیمت گذاری کند که هر زمان اجازه ندهیم قیمت ها براساس عرضه و تقاضا و به شکل شفاف کشف شود، زمینه ایجاد مشکلات در بازار را فراهم کرده ایم. 
وی در ادامه به بورس کالا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر فعالانی که با بورس کالا سروکار دارند و اقدام به خرید یا فروش محصولاتشان در بورس می کنند نیز موافق کشف قیمت ها براساس مکانیسم بورس یعنی عرضه و تقاضا هستند. از این رو ورود به روند قیمت گذاری کالاها و حتی ایجاد محدودیت های قیمتی موجب نارضایتی فعالان بازارها می شود.
روغنی گلپایگانی با بیان اینکه تاکنون چندین جلسه در اتاق بازرگانی با هدف ایجاد شفافیت و ارتباط بیشتر صنایع با بورس کالا برگزار شده است، افزود: در این جلسات همه خواستار شفافیت هستند و بر لزوم عدم هر گونه دخالت در روند معاملات بورس کالا تاکید شده است که امیدواریم با اعتماد به سازوکار بورس کالا زمینه بهبود روند تامین مواد اولیه و رشد عرضه محصولات در بورس فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها