کفاش

کارشناس ارشد بازار سرمایه، رونق معاملات کالاها در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالای ایران را راهکاری برای اطمینان فروشنده از فروش محصول در آینده و همچنین امکان برنامه ریزی خریدار این قراردادها برای تولید آتی خود، عنوان کرد.

محمد کفاش در خصوص انتشار قراردادهای کشف پریمیوم قیر ۶۰۷۰ شرکت نفت جی در بورس کالای ایران به «کالاخبر» گفت: شرکت نفت جی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در حالی تعداد ۱۲ قرارداد ۵۰۰۰ تنی (میزان عرضه اولیه) قیر ۶۰۷۰ را در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالای ایران عرضه خواهد کرد که این تعداد قرارداد در ۶ مرحله و در هر مرحله، کالای فروش رفته در دو قرارداد تحویل خریداران خواهد شد.

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام در بیان مزایای این قراردادها گفت: استفاده از این نوع قراردادها امکان برنامه ریزی برای تولید محصول را به خریدار ارایه می کند؛ بطوریکه در زمان انعقاد این قرارداد خریدار و فروشنده برای معامله حجم مشخصی از یک کالای استاندارد براساس یک قیمت مبنا به توافق می رسند و قیمت نهایی معامله با کشف پریمیوم در زمان معامله نهایی تعیین می شود. به این ترتیب، خیال خریدار در طول این مدت از تامین مواد اولیه مورد نیاز خود راحت بوده و برای تولید آتی خود اطمینان حاصل می کند.

وی افزود: فروشنده نیز مطمئن است که هر اتفاقی در شرایط و قیمت ها رخ دهد، به کمک این نوع قرارداد توانسته فروش خود را تضمین و با کشف پریمیوم در زمان انجام معامله نهایی، قیمت محصول خود را نیز بیمه کند.

به گفته کفاش، برنامه ریزی برای تامین مالی مورد نیاز، حمل و نقل و ذخیره مواد اولیه خریداری شده در کنار شفاف شدن معاملات از دیگر مزایای این قراردادها برای خریداران است.

تضمین آینده و پوشش ریسک های احتمالی

وی با اشاره به منعطف بودن قراردادهای کشف پریمیوم از نظر زمانی، عنوان کرد: کشف پریمیوم، ابزاری منعطف است که می تواند برای سررسیدهای کوتاه مدت و یا بلندمدت مورد استفاده قرار گرفته و فرمول تعیین قیمت معامله نهایی، پیش پرداخت و نوع معامله نهایی آن قابل تغییر برای بهینه سازی براساس نیاز طرفین معامله است.

این کارگزار تاکید کرد: افزون بر این، فروشنده و خریدار براساس افق زمانی تولید و شرایط شرکت خود می توانند این قرارداد را منعقد کنند. اما با توجه به اینکه در بازه زمانی بلندمدت ریسک های احتمالی و عدم اطمینان نسبت به آینده بیشتر ظهور و بروز می کند، کاربرد قراردادهای کشف پریمیوم برای بازه های زمانی طولانی تر کاربرد بیشتری داشته و با پوشش ریسک های احتمالی، آینده را برای دو طرف معامله تضمین می کند.

خریدار دیروز، عرضه کننده امروز

کارشناس ارشد بازار سرمایه به تجربه موفق و استقبال از قرارداد کشف پریمیوم وکیوم باتوم تولیدی پالایش نفت اصفهان اشاره کرد و گفت: جالب اینجاست که شرکت نفت جی برای تامین وکیوم باتوم موردنیاز برای تولید قیر خود از قرارداد کشف پریمیوم وکیوم باتوم پالایشگاه نفت اصفهان استفاده کرده و با انعقاد این قرارداد مواد مصرفی تولیدش را تامین کرده و این بار به عنوان عرضه کننده اقدام به انعقاد این قرارداد خواهد کرد.

کفاش تاکید کرد: به طور قطع نفت جی مزایای انعقاد قرارداد کشف پریمیوم را برای خرید وکیوم باتوم مشاهده کرده که این بار به عنوان عرضه کننده قصد دارد از این روش برای فروش محصول خود استفاده کند. طبق ارزیابی ها به نظر می رسد خریداران نیز از قراردادهای کشف پریمیوم قیر ۶۰۷۰ نفت جی استقبال کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها