opening-2.jpg

حدود ۱۳ سال از ساخت پتروشیمی ایلام به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی غرب می‌گذرد و وزارت نفت و پتروشیمی در تلاش هستند بعد از ماهشهر و عسلویه، ایلام را به قطب سوم پتروشیمی کشور تبدیل کنند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بر اساس مطالعات انجام‌شده حدود ۱۱ درصد ذخایر مستقل گاز كشور، معادل ۱۴ تریلیون فوت مكعب و هم‌چنین بیش از ۳.۵ درصد ذخایر نفت خشكی ایران، معادل ۱۱.۸۷ میلیارد بشكه، در استان ایلام قرار دارد، به‌عبارت‌دیگر استان گازخیز ایلام بعد از عسلویه، بزرگ‌ترین ذخایر گازی كشور رادار است.

امروزه فرآوری صنایع پتروشیمی، عاملی مهم در تأمین مواد اولیه برای بخش‌های اقتصادی كشورهاست، چراکه از یک‌سو با فرآوری تولیدات صنایع در اشتغال‌زایی نقش قابل‌توجهی ایفا می‌کند و از سویی دیگر ارزش‌افزوده ناشی از این فرآوری، به اقتصاد ملی دولت‌ها یاری رسانده و همزمان به احیای بخش‌های اقتصادی همچون كشاورزی، خدمات ساختمان و اقتصاد عمومی كمک می‌کند.

با احداث پالایشگاه گاز ایلام به‌منظور پالایش گاز میدان‌ها گازی تنگ بیجار و کمان کوه واقع در استان ایلام، طرح مجتمع پتروشیمی ایلام جهت استفاده از محصولات اتان، C۵ ،C۳ این پالایشگاه، پس از مطالعات اقتصادی در تاریخ ۱۸ تیرماه ۱۳۸۱ مورد تصویب قرار گرفت و متعاقباً در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۸۱ در شورای عالی اقتصاد به تصویب رسید.

ازاین‌رو شرکت پتروشیمی ایلام  ۱۵ تیرماه ۱۳۸۲ تأسیس و مراحل احداث مجتمع در زمینی به وسعت ۱۲۲ هکتار در بخش چوار و به فاصله ۱۸ کیلومتری شمال غربی شهرستان ایلام آغاز شد، از اهداف این طرح، می‌توان به ایجاد اشتغال در استان، استفاده بهینه از محصولات تولیدی پالایشگاه گاز و تبدیل آن به محصولات ارزشمند پتروشیمی باارزش افزوده بیشتر، ایجاد صنایع پایین‌دستی در منطقه و رونق اقتصادی استان، افزایش خدمات جانبی در منطقه، با توجه به ماهیت واحدهای پتروشیمی و... اشاره کرد.

مشخصات طرح و تولیدات پتروشیمی ایلام

مجتمع پتروشیمی ایلام دارای واحدهای فرآیندی اتیلن، پلی اتیلن سنگین، گوگردزدایی خوراک و همچنین كلیه سرویس‌های جانبی موردنیاز است،  ظرفیت اسمی واحد اتیلن ۴۵۰ هزار تن اتیلن در سال است که حدود ۳۰۰ هزار تن اتیلن آن به‌عنوان خوراک واحد پلی اتیلن سنگین به مصرف رسیده و مابقی آن قابل‌استفاده در دیگر صنایع پتروشیمی خواهد بود.

طرحی که از همان آغاز با مشکلات آغاز شد

قصه پتروشیمی ایلام به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی غرب کشور بسیار طولانی و مفصل البته با پیچیدگی‌های خاص خود است چراکه تغییر چندباره سرمایه‌گذاران طرح باعث شده طرح هنوز به‌طور کامل به بهره‌برداری نرسیده باشد و فقط فاز اول این طرح شامل تولید پلی اتلین سنگین دو سال پیش توسط رئیس‌جمهور افتتاح و عملاً استارت تولید این مجتمع زده شد.

اما این پایان کار نبود چراکه خوراک مجتمع پتروشیمی ایلام برای تولید پلی‌اتیلن سنگین از طریق خط لوله اتیلن غرب تأمین شد و همین عامل باعث شده تولید مجتمع پتروشیمی دارای نوسانات بسیار زیادی باشد چراکه خوراک پتروشیمی به‌خوبی در اختیار مجتمع قرار نمی‌گیرد.

واحد الفین پتروشیمی ایلام ۷۸ درصد پیشرفت دارد

مهرداد شهپر رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام طی گفتگویی با اشاره به اینکه واحد الفین این مجتمع عظیم صنعتی هم‌اکنون با ۷۳درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است، اظهار داشت: به رغم همه محدودیت‌های مالی و حاکم بودن تحریم‌ها، با تلاش‌های شبانه‌روزی و همراهی و همکاری مسئولان ذی‌ربط و مجموعه تلاشگران عرصه خدمت در پتروشیمی، این واحد صنعتی در سال جاری ۱۵ درصد پیشرفت داشته که قابل‌توجه است.

وی، این واحد را قلب تپنده پتروشیمی ارزیابی کرد و افزود: تنها در سال جاری بیش از سه هزار و ۸۰۰ تن انواع سازه فلزی در این واحد طراحی و نصب‌شده است.

شهپر بابیان اینکه هم‌اکنون بیش از دو هزار نفر در بخش‌های مختلف پتروشیمی ایلام به‌صورت کارمندی، کارگری و پیمانکاری مشغول انجام‌وظیفه هستند، بیان داشت: قطعاً با توسعه کامل این مجتمع و با ایجاد صنایع مختلف پایین‌دستی پتروشیمی، زمینه اشتغال پایدار برای افراد جویای کار این استان بیش‌ازپیش فراهم خواهد شد.

ایلام به قطب سوم پتروشیمی کشور تبدیل می‌شود

وی با اشاره به اینکه مجموعه وزارت نفت و پتروشیمی در تلاش هستند بعد از ماهشهر و عسلویه، ایلام را به قطب سوم پتروشیمی کشور تبدیل کنند، تصریح کرد: تلاش‌های ارزنده‌ای در این مجتمع به سرانجام رسیده و در حال انجام است و همه این فعالیت‌ها، نویدبخش توسعه و اشتغال پایدار هستند.

رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام بابیان اینکه ۲.۷ درصد کل گاز جهان در استان ایلام نهفته است، یادآور شد: استان ایلام ازلحاظ ذخایر عظیم نفت و گاز کم‌نظیر است و با استخراج، استحصال و مدیریت این منابع می‌توان بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی و اشتغال استان و حتی کشور را مرتفع ساخت.

شهپر با اشاره به اینکه فرزندان این ملت هم‌اکنون در گستره ۱۲۰ هکتاری این مجتمع عظیم و در واحدهای مختلف، بی‌وقفه و جانانه در تلاش هستند تا هرچه سریع‌تر این مجموعه را به بار بنشانند، تصریح کرد: تمام سعی و تلاش ما این است که تا پایان سال ۹۵ واحد الفین پتروشیمی ایلام به بهره‌برداری برسد تا بتواند از طریق پالایشگاه گاز ایلام میعانات موردنیاز خود را دریافت و خوراک این پتروشیمی را به‌طور کامل تأمین کند.

واحد پلی‌اتیلن سنگین با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی در حال تولید است

وی بابیان اینکه هم‌اکنون کمتر از ۵۰ درصد اتیلن موردنیاز پتروشیمی ایلام از طریق ۱۳۲ کیلومتر خط انتقال از منطقه پیاز آباد به این مجتمع واصل می‌شود که علاوه بر هزینه‌بر بودن، احتیاجات این پتروشیمی را به‌طور کامل مرتفع نمی‌کند، تأکید کرد: امیدواریم با درایت و مدیریت مدبرانه مسئولان استانی و کشوری و با همراهی و همکاری مجموعه پالایشگاه گاز ایلام، زمینه انتقال میعانات گازی به پتروشیمی ایلام فراهم شود تا هم نیاز پتروشیمی ایلام برآورده گردد و هم مردم استان از بوی آزاردهنده میعانات گازی رهایی یابند.

رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام به واحد پلی‌اتیلن سنگین این مجتمع با توانایی تولید ۳۶ نوع گرید مختلف اشاره و تأکید کرد: این واحد هم‌اکنون با تولید سه گرید فعال است و سالانه ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن را دارد اما چون در حال حاضر اتیلن موردنیاز خود را به‌طور کامل دریافت نمی‌کند، با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی در حال تولید است.

وی بابیان اینکه ۹۵ درصد محصولات تولیدی این واحد صادر می‌شود، گفت: خوشبختانه به خاطر کیفیت مناسب محصولات تولیدی این واحد و رعایت استانداردهای بین‌المللی لازم، تا کنون هیچ خریدار و مشتری نسبت به محصولات تولیدی پتروشیمی ایلام اعلام نارضایتی نداشته است.

مسیر توسعه استان از پتروشیمی می‌گذرد

فرهاد دانشی مدیرعامل بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی غرب کشور نیز با بیان اینکه هم‌اکنون دو واحد در پتروشیمی ایلام داریم که باید هرچه سریع‌تر به سرانجام و بهره‌برداری برسند، گفت: ما هم‌اکنون کمتر از پنجاه‌درصد ظرفیت تولید می‌کنیم که متأسفانه این رقم بسیار پایین‌تر از تمام ظرفیت این شرکت است.

وی ادامه داد: اگر واحد الفین به بهره‌برداری برسد ۱۵۰ هزار تن اتیلن مازاد داریم و همچنین می‌توانیم ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن تولید کنیم.

وی بابیان اینکه شرکت پتروشیمی ایلام نگین این استان است و توسعه استان بستگی به پتروشیمی دارد، افزود: مسیر توسعه استان از پتروشیمی می‌گذرد و واحدهای پائین‌دستی که طراحی می‌شوند قطعاً باعث ایجاد اشتغال در منطقه خواهند شد.

دانشی ادامه داد: هم‌اکنون دو هزار نفر در مجتمع پتروشیمی ایلام شاغل هستند و هزاران نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند و تا کنون ۲۷۸ هزار تن محصول تولید و به بازارهای جهانی فروخته‌ایم و ۱۳۵ هزار تن در سال ۹۴ تولیدشده و نسبت به مدت سال گذشته ۳۵ درصد افزایش تولید داشته ایم.

ظرفیت‌های بزرگ پتروشیمی برای راه‌اندازی طرح‌های پایین‌دستی در ایلام

در همین حال محمدرضا مروارید استاندار ایلام طی یک بازدید از مجتمع پتروشیمی با اشاره به اجرای طرح‌های بزرگ نفت و گاز در این استان گفت: واحد الفین پتروشیمی ایلام تا پایان سال ۹۵ راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: راه‌اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام تا پایان سال ۹۵ از جمله برنامه‌ریزی‌هایی است که باید در دستور کار مجموعه مدیریتی و کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام قرار گیرد تا در پایان سال ۹۵ یا پیش‌تولید آن در دهه فجر سال آینده انجام شود.

استاندار ایلام تصریح کرد: دولت و وزارت نفت تلاش خود را به کار بسته‌اند تا صنعت پتروشیمی در ایلام به قطب سوم این صنعت در کشور بعد از عسلویه و ماهشهر تبدیل شود.دولت و وزارت نفت تلاش خود را به کار بسته‌اند تا صنعت پتروشیمی در ایلام به قطب سوم این صنعت در کشور بعد از عسلویه و ماهشهر تبدیل شود

وی افزود: برای تأمین آب موردنیاز پالایشگاه گاز و پتروشیمی ایلام از آب سد گلال شهر استفاده شد و امیدواریم که با بهره‌برداری از واحدهای جدید پتروشیمی آینده خوبی برای استان ترسیم شود.

وی ادامه داد: وزارت نفت برای احداث ۱۰ طرح پتروشیمی پایین‌دستی در نقاط مختلف کشور برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده که بسیار خوش‌بین هستیم استان ایلام جزو یکی از این مناطق قرار گیرد.

لزوم استفاده از ظرفیت های پتروشیمی ایلام برای ایجاد اشتغال

مروارید یک از اصلی‌ترین مزیت‌های مجتمع‌های پتروشیمی را ایجاد رونق صنایع پایین‌دستی و اشتغال‌زایی ارزیابی کرد و گفت: با بهره‌برداری کامل از مجتمع پتروشیمی ایلام، زمینه توسعه صنایع پایین‌دستی از قبیل واحدهای تولید قطعات تزریقی در صنایع خودرو، ظروف منزل و ... تولید انواع پوشش‌ها و ظروف بسته‌بندی، تولید انواع ظروف ذخیره مواد و انواع بطری‌ها، تولید لوله‌های انتقال آب، گاز، فاضلاب و روکش سیم و کابل، تولید انواع نخ‌های صنعتی و انواع روان کننده رنگ‌های پلاستیکی فراهم می‌شود.

با تکمیل و راه‌اندازی فاز دوم مجتمع پتروشیمی ایلام وابستگی مجتمع به خط اتیلن غرب از بین می‌رود و مجتمع می‌تواند خوراک خود را که شامل اتان و برش‌های C۳+ و C۵+ است از پالایشگاه گاز ایلام دریافت کند، با بهره‌برداری از این فاز، افزون بر اینکه فاز اول مجتمع با ظرفیت کامل به تولید خواهد رسید، پروپیلن (گریدهای شیمیایی و پلیمری)، بنزین پیرولیز، سوخت مایع، سوخت گاز و هیدروژن نیز به تولیدات مجتمع پتروشیمی ایلام اضافه خواهد شد.

نزدیکی به بازار مصرف عراق و در دسترس بودن مواد اولیه از جمله مهمترین مزیت‌های ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی در ایلام است، ایجاد صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و جذب سرمایه‌گذاران اهل فن و پای‌کار، نیازمند حمایت همه‌جانبه مسئولان استانی و کشوری و فراهم ساختن بسترها و شرایط لازم است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها