علی اسلامی

طی ماه‌های گذشته محدودیت‌های بی شماری بر حوزه اقتصادی سایه افکند که این موضوع بر بازارسرمایه نیز اثرگذار بود، ‌با این حال کارشناسان به عملکرد این بازار نمره قبولی می‌دهند و معتقدند در این مدت سرعت گردش بازار،‌ تنوع ابزارها، محصولات و اندازه بازارسرمایه رشد قابل توجهی داشته است. به گفته کارشناسان با کاهش محدودیت‌ها می‌توان شاهد رشد بیشتری نیز در این بازار بود.

به گزارش «کالاخبر»؛علی اسلامی بیدگلی،‌ رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی، عملکرد بورس طی ۳۰ ماه گذشته را مطلوب دانست و به پایگاه خبری بازار سرمایه گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که سال جاری در فضای اقتصادی کشور و بازارسرمایه وجود داشت، اما اقدامات مهمی انجام شد.

وی به فضای اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: محدودیت‌های مالی بخش خصوصی در سال جاری سبب شد تا توسعه بازارسرمایه با اندک مشکلاتی مواجه شود. اما به رغم این محدودیت ها در طول این مدت ‌اقدامات خوبی انجام شد و مهمترین موضوع ورود چند ابزار جدید به بازارسرمایه بود.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: سال جاری سرعت گردش بازار،‌ تنوع ابزارها، محصولات و اندازه بازارسرمایه به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد و در مجموع گام‌های شایسته‌ای برای توسعه بازار سرمایه برداشته شد و به طور قطع اگر چنین محدودیت‌هایی وجود نداشت،‌ شاید امروز می‌توانستیم شاهد کارنامه بسیار بهتری هم باشیم.

وی تصریح کرد: در حوزه دستورالعمل اعتباری سهام کارگزاری‌ها و در مجموع بازنگری دستورالعمل‌های شرکت‌های کارگزاری در ماه‌های گذشته  اقدامات مثبتی انجام شد. این اقدامات منجر به کاهش ریسک معاملات در نهادهای مالی به ویژه کارگزاران شد و از طرفی هم ریسک سرمایه‌گذاران در بازارسرمایه را کاهش داد. این موضوع یکی از برجسته‌ترین اقدامات اخیر سازمان بوده است.

اسلامی بیدگلی افزود: معاملات آتی زعفران و سبد سهام هم گام‌هایی آغازین احیای معاملات ابزارهای مشتقه در بازارهای مالی بود که  در نوع خود شایسته تقدیر است، اما باید گفت که در این حوزه هنوز با اندازه‌ها و استانداردهای بین‌المللی در بازارهای مالی دنیا فاصله داریم. البته در برخی شاخص‌ها قابل مقایسه با بازارهای بین‌المللی دنیا هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که نیاز به چه ابزارهای دیگری در مقطع کنونی احساس می‌شود، توضیح داد: یکی از خلاهای جدی بازارسرمایه، همچنان ‌فعالیت اندک ابزارهای مشتقه و نیز ابزارهای جایگزین (Alternative) در این بازار است. ما باید در حوزه ابزارهای جایگزین،‌ پویایی بیشتری داشته باشیم. بنابراین، اگر تلاش کنیم تا در سال‌های پیش رو بتوانیم این حوزه را توسعه دهیم،‌ کمک شایانی به توسعه، افزایش عمق و کاهش ریسک در بازارسرمایه خواهیم داشت.

رییس هیات مدیره آرمان آتی در خصوص توسعه بازار ابزارهای مشتقه نیز گفت: به هر حال برخی محدودیت‌ها وجود دارد که سبب گرفتن سرعت و پویایی لازم می‌شود. البته هرکدام از ابزارهای مشتقه گاهی دارای اشکالات شرعی هستند و قطعا اخذ مصوبات لازم با توجه به اسلامی بودن بازار مالی ما گریزناپذیر است. این امر طبیعتا زمان بر است با این پیش فرض، شاید بهتر باشد آن دسته از ابزارهایی که دارای مشکلات شرعی نیستند را سریعتر به بازار سرمایه وارد کنیم.

اسلامی بیدگلی تاکید کرد: باید ابزارهای واسطه‌ای و نهادها را توسعه دهیم و سپس به فرهنگسازی بپردازیم. با توجه به پیچیدگی مهندسی مالی در این حوزه، نیاز به فرهنگسازی بیشتری هم برای آن وجود دارد تا این ابزارها با شکست مواجه نشوند. این امر می‌تواند از طریق برگزاری سمینارها، همایش‌ها، تدوین مقاله‌ها،‌ کمک از دانشگاه‌ها،‌ و نیز استفاده از رسانه‌های جمعی و جراید تخصصی انجام شود تا در زمان حضور چنین ابزارهایی در بازارسرمایه ‌شاهد رونق آنها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها