174411_787.jpg

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تامین مالی از مشکلات جدی اقتصاد است، عنوان کرد: برای سرمایه‌گذاری مطلوب باید به هر گزینه کوچک سرمایه‌گذاری توجه کرد تا ارتباط مطلوبی در این زمینه برقرار شود.

 به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علی آقامحمدی در همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال ٩٥ درباره وضع اقتصاد ایران در سال ۹۵ گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه نرخ رشد اقتصادی کشور هشت درصد در نظر گرفته شده است و این رقم در پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز بین پنج تا شش درصد پیش‌بینی شده است.

آقا محمدی حجم پروژه‌های دولت را ٤٠٠ هزار میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: تنها راه رسیدن به این تعهد واگذاری پروژه‌های به بخش خصوصی است.

  وی تاکید کرد: شرایط امن ایران در منطقه بی‌ثبات بسیار مهم است و بسیاری از کشورهایی که وارد ایران می‌شوند به ایران به عنوان یک هاب نگاه می‌کنند و اگر ما نیز چنین نگاهی داشته باشیم پیشرفت خوبی را خواهیم داشت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شرایط امن ایران را دلیلی برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای جذب سرمایه‌های منطقه دانست و تصریح کرد: همکاری با سرمایه‌گذاران بین‌المللی از جمله کشورهای چین و هند برای سرمایه‌گذاری در ایران برای منطقه آسیای جنوب غربی بسیار بااهمیت است.

وی ورود سرمایه ایرانی به کشورهای منطقه در تطابق با شرایط بی‌ثبات در این منطقه را یک اصل دانست و گفت: تهیه نیازهای منطقه در ایران یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود.

آقامحمدی در تشریح نقاط قوت اقتصاد ایران نیز گفت: دورنمای روشن افزایش میزان تولید و صادرات نفت در پی لغو تحریم‌ها در کوتاه‌مدت و میان مدت حدود یک میلیون بشکه طی چهار سال آینده است که آماری امیدوارکننده است.

  وی ادامه داد: ایران از نظر دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی نیز پس از کشورهای هند، چین، روسیه و ایالات‌متحده با ۲۳۴ هزار دانش‌آموخته در این رشته رتبه پنجم را دارد.

این عضو تشخیص مصلحت نظام ضمن تاکید بر اینکه باید زمینه توسعه کسب‌وکارهای جدید از جمله کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران فراهم شود، افزود: امکان قرار گرفتن ایران به عنوان مرکز منطقه‌ای (هاب منطقه‌ای) در زمینه ترانزیت، انرژی، مخابرات، محصولات راهبردی، کشاورزی و بازار بورس کالای منطقه از دیگر موارد مورد توجه است.

وی تاکید کرد: تمام طرح‌های نفت و گاز از جمله طرح‌های فازهای پارس‌جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و تولید ۳۵میلیون لیتر فرآورده و ایجاد بازار جدید ما را به یک صادرکننده محصولات نفتی تبدیل می‌کند.

آقامحمدی همچنین به استفاده از فرصت‌های حضور در بازار روسیه به دلیل عدم مبادلات میان روسیه و اتحادیه اروپا و ترکیه اشاره کرد و گفت: اکنون این بازار فرصتی مناسب برای حضور انواع محصولات ایران است.

وی تصریح کرد:‌ علائم رونق ساخت‌وساز در بخش مسکن دیده می‌شود و حرکت در آن شروع شده است و همچنین تمهیدات شورای پول و اعتبار نشان از اهمیت این موضوع دارد.

آقامحمدی همچنین به افزایش ضریب امنیت اقتصادی پس از انتخابات اشاره و تصریح کرد: حضور و نرخ مشارکت بالای مردم در انتخابات هفتم اسفند ۹۴، رقابت شدید پیش از انتخابات و رفتار منطقی‌تر گروه‌های سیاسی پس از اعلام نتایج انتخابات در کنار رفاه بین گروه‌های سیاسی برای بهبود معیشت و سطح درآمد منجر به افزایش ضریب امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری شده است و با تلاش‌ها برای جذب سرمایه‌های خارجی چشم‌انداز مناسب‌تری در شرایط پساتحریم قابل ترسیم است.

این عضو تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه باید در خارج از ایران حضور بیشتری داشته باشیم تصریح کرد: صادرات بدون افزایش سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست و برای این افزایش باید ابتدا در آن کشور سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

وی ادامه داد: تمام بازارهای جهان نیز بازارهای درجه یک نیستند و تا زمانی که بخواهیم به بازارهای درجه یک دسترسی پیدا کنیم باید به بازارهای دیگر توجه ویژه داشته باشیم.

به گفته او اکنون کشورهای چین، هند، برزیل و روسیه  بسیار مهم هستند و می‌توانند در آینده کشورهای درجه یک باشند.

آقامحمدی ادامه داد: برای سرمایه‌گذاری خارجی باید انتخاب مطلوبی داشته باشیم و به هر لقمه جدیدی در این زمینه توجه کنیم تا ارتباط مناسبی در این زمینه برقرار شود.

وی به سهولت فضای کسب و‌کار اشاره کرد و گفت: اکنون دولت اعلام کرده است که ما رتبه ۱۱۸ را در فضای کسب‌وکار داریم اما هدف‌گذاری بر این است که در این زمینه به رتبه ۵۰ دست پیدا کنیم.

آقامحمدی مشکل نظام تامین مالی ایران را بسیار جدی دانست و خاطرنشان کرد: نظام بانکی ما دچار مشکل بوده و برای تسهیلات کوتاه‌ و متوسط هیچ تضمینی وجود ندارد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها