زعفران

بازاری رسمی و متشکل، با عرضه‌کنندگان و خریداران زیاد، به همراه قوانین معاملاتی مشخص، شرایطی را پیش پای فعالان بازار زعفران می‌گذارد که بدون ترس از ریسک‌های مربوط به معاملات و نکول و همچنین کمیت و کیفیت کالا، نیاز خود را در این بازارها برطرف کنند.

به گزارش «کالاخبر»، مدیر کالایی کارگزاری بانک پاسارگاد روند موجود در معاملات آتی زعفران را مثبت ارزیابی کرد و ضمن بیان مطلب فوق به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: معاملات آتی این امکان را به تولیدکنندگان زعفران داده تا با توجه به حجم تولید و موجودی انبارها به فروش محصول خود اقدام کنند و در طرف مقابل نیز خریداران با توجه به نیاز خود و در جهت پوشش ریسک ناشی از کمبود بار و نوسانات قیمتی، در این بازار داد و ستد کنند.

محسن ایزدی ادامه داد: این شرایط سبب شده تا به تدریج فعالان بیشتری به این بازار وارد شوند؛ در این راستا، با افزایش حجم معاملات، عمق این بازار نیز افزایش پیدا کرده و کشف قیمتی عادلانه‌تر در این بازار انجام می شود. 

این کارشناس بازار کالایی به امکان ترکیب همزمان قراردادهای آتی با گواهی سپرده در بازار حاضر نیز اشاره و تاکید کرد: این موضوع، فرصت معاملات آربیتراژی را در اختیار فعالان بازار قرار می‌دهد، به طوریکه با رشد قیمت‌ها در بازار آتی و اخذ موقعیت فروش در قیمت‌های بالا در این بازار و در مقابل خرید نقدی گواهی سپرده زعفران با سررسید تحویل آینده، می‌توان بازدهی مشخصی را بدون ریسک‌های قیمتی بدست آورد.

او در کنار مزایای اشاره شده برای معاملات آتی و آپشن زعفران، انجام این معاملات در بورس کالا را راهی برای واقعی شدن قیمت‌ها دانست و اضافه کرد: با عرضه زعفران در بورس کالا، به طور خودکار مرجع قیمت‌گذاری از عرضه‌کنندگان شخصی به سمت قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا، منتقل می‌شود.

وی در پایان گفت: توجه بیشتر به این بازارها و ارائه آموزش‌های لازم در جهت آشنایی با قراردادهای آتی می‌تواند ترس از انجام این معاملات را کاهش داده و به توسعه این بازار کمک کند.

بورس کالای ایران در سال‌های اخیر به دنبال ایجاد بازاری متنوع با ابزارهای مالی نوین، در جهت جذب بیشتر سرمایه‌گذاران بوده است. در این میان، ‌می‌توان گفت معاملات آتی زعفران که در سال جاری در این بازار وارد شد به دنبال معاملات سکه طلا، جای خود را در میان فعالان بورس کالا پیدا کرده است. به طوریکه، رشد روز افزون تعداد معاملات زعفران در بورس کالا و همچنین معاملات گواهی سپرده زعفران حکایت از جذابیت این بازار برای مشتریان دارد. به گفته کارشناسان، مهمترین ویژگی معاملات آتی، کاهش ریسک معاملات و واقعی شدن قیمت‌ها در بستری شفاف است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها