بهمنی

محمود بهمنی معتقد است، وقتی قیمت کالایی را مصنوعی پایین نگه می داریم، نرخ دیگری در بازار ایجاد می شود که همین دونرخی شدن به معنای ایجاد نابسامانی در اقتصاد است. تجربه دنیا به ما می گوید که عرضه و تقاضا، تنها راه حل تنظیم بازارها بدون رانت و فساد است که ما نیز در اقتصادمان برای حرکت به سمت اقتصاد واقعی و عرضه و تقاضا، بورس کالا را به عنوان بازار رسمی کالا طراحی و راه اندازی کرده ایم؛ اگر قرار است از مصرف کننده نهایی و مردم حمایت شود، باید شیوه های مختلف از جمله دادن یارانه مستقیم و شفاف اتخاذ شود.

به گزارش «کالاخبر»، محمود بهمنی با بیان اینکه تبعات سنگین قیمت گذاری دستوری در اقتصاد بار دیگر طی ماه های اخیر تجربه شد، گفت: قیمت گذاری دستوری در اقتصاد به همراه خود فساد، تقاضای کاذب و همچنین قاچاق را می آورد چراکه وقتی قیمت کالایی را مصنوعی برای حمایت از مردم و مصرف کنندگان پایین نگه می داریم، نرخ دیگری در بازار ایجاد می شود که همین دونرخی شدن به معنای ایجاد رانت و فساد است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید قبول کنیم که نمی توانیم مابه التفاوت ایجاد شده بین دو نرخ دستوری و بازاری فروش کالا به مصرف کنندگان را کنترل کنیم و حمایت از مصرف کنندگان به شیوه درست رقم نمی خورد و در نهایت رانت ایجاد شده به جیب عده ای خاص می رود.
بهمنی توضیح داد: وقتی به واردکنندگان، دلار ۴۲۰۰ تومانی می دهیم، باید بتوانیم تا زمان رسیدن مواد وارد شده به دست مصرف کننده نهایی کنترل و نظارت دقیقی داشته باشیم که عملا این امکان فراهم نیست و خود این نظارت ها نیز مستلزم هزینه های هنگفتی است. به این ترتیب محصول وارد شده با دلار ارزان برمبنای نرخ دلار آزاد فروخته می شود و به این ترتیب یارانه حمایتی به جای مردم به جیب افرادی محدود و واسطه واریز می شود. 
بهمنی در پاسخ به این پرسش که راهکار شما برای فاصله گرفتن از تبعات قیمت گذاری دستوری در اقتصاد وایجاد رانت چیست؟ گفت: دنیا برای حل این مشکل یک راهکار اصلی معرفی کرده و ما نیز از ۱۵ سال پیش براساس همان راهکار دنیا زیرساخت هایی را راه اندازی کرده ایم. تجربه دنیا به ما می گوید که عرضه و تقاضا، تنها راه حل تنظیم بازارها بدون رانت و فساد است که ما نیز در اقتصادمان برای حرکت به سمت اقتصاد واقعی و عرضه و تقاضا، بورس کالا را به عنوان بازار رسمی کالا طراحی و راه اندازی کرده ایم.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: باید اجازه کشف قیمت کالاها براساس واقعیت های اقتصادی را در بورس کالا بدهیم و اگرهم قرار است از مصرف کننده نهایی و مردم حمایت شود، باید شیوه های مختلف از جمله دادن یارانه مستقیم و شفاف اتخاذ شود نه اینکه با اعمال قیمت های دستوری سعی در حمایت داشته باشیم. 
به گفته وی، با این اقدام هم روند ارائه یارانه ها شفاف می شود و هم تخصیص منابع به شکل هدفمند و در راستای توسعه اقتصادی رقم می خورد. 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: قیمت مواد اولیه و کالاها در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا کشف می شود و فعالان صنایع نیز با توجه به شرایط  بازارها، اقدام به عرضه و خرید می کنند؛ پس نیازی به دخالت دولت برای کنترل دستوری قیمت ها نیست بلکه دولت با اجرای وظیفه نظارتی و ارائه یارانه هدفمند می تواند موانع را بر سر راه تولید و رونق بازارها رقم بزند. 

منبع: خبر فوری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها