image_news_13588.jpg

قیمت فولاد در معاملات آتی روز دوشنبه شانگهای با رشد ۳ درصدی به بالاترین سطح شش ماهه خود رسید. پیش‌بینی رشد سریع تقاضای فصلی، علامت خوبی برای سنگ‌آهن خواهد بود تا بهترین رشد ماهانه خود از سال ۲۰۱۲ تاکنون را به ثبت رساند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، سنگ‌آهن در هفته گذشته برای نخستین بار از ماه اکتبر بالای ۵۰ دلاری برای هر تن معامله شد، ولی مجددا به سطوح زیر ۵۰ دلاری خود بازگشت.

هلن لائو، تحلیلگر شرکت آرگونات در هنگ‌کنگ اعلام کرد: «رشد پایدار در قیمت فولاد چین موجب کمک به تقویت قیمت سنگ‌آهن و همچنین بهبود حاشیه سود فولادسازان به منظور افزایش تولید خواهد شد. در کوتاه مدت، سطح ۵۰ دلاری یک سطح مقاومتی قوی برای سنگ‌آهن خواهد بود. ما همچنان در مورد افزایش تقاضای فصلی فولاد صحبت می‌کنیم نه یک رشد امن یا ساختاری.»

برخی از معدنکاران تازه‌کار استرالیا بدلیل ترس از افت قیمت‌مجدد محموله‌های خود را برای اولین بار بعد از افزایش قیمت در ماه اکتبر روانه بازار کردند تا از رشد قیمت کنونی نقدینگی کسب کنند.

بر اساس آمار TSI هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری در روز جمعه به بندر تیانجین چین،‌ ۴۹ دلار معامله شد. این شاخص روز پنج‌شنبه با رسیدن به قیمت ۵۰.۵۰ دلاری به بالاترین سطح خود از ۲۷ اکتبر رسیده بود.

در ماه فوریه، سنگ‌آهن با رشد ۱۸ درصدی بیشترین رشد ماهانه خود را از دسامبر ۲۰۱۲ تجربه کرده است. هر تن میلگرد با رشد ۲.۸ درصدی یکهزار و ۹۶۹ یوآن معامله شد.

رشد سریع در قیمت میلگرد موجب بالارفتن قیمت سنگ‌آهن نیز شده است. قیمت هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در ماه می در بورس کالای دالیان با رشد ۱.۵ درصدی به ۳۶۹.۵ یوآن رسید. قیمت‌های در بورس سنگاپور نیز با رشد مواجه شد.

میزان ساخت‌وساز به طور معمول در ماه بهار در چین افزایش می‌یابد و معامله‌گران فولاد را در آستانه افزایش بالقوه تقاضا در ماه مارس ذخیره می‌کنند. موجودی ۵ محصول اصلی فولاد شامل میل‌گرد، در ۲۶ فوریه به ۱۲.۵۲ میلیون تن رسیده که بالاترین سطح از جولای سال گذشته بوده است.

آمار روز جمعه نشان می‌دهد که قیمت مسکن چین در ماه ژانویه برای چهارمین ماه متوالی صعود کرده است. این در حالی است که سیاست‌های رشد دولت موجب موجب انقباض شده است. به طور کلی، فولادسازان آسیایی، همچنان با عرضه مازاد و قیمت‌های پایین دست و پنجه نرم می‌کنند در حالی که شرکت خدمات سرمایه‌گذاری مودیز اعلام کرد تولیدکنندگان در منطقه با افت درآمد خود در سطوحی کمتر از سال ۲۰۱۵ مواجه خواهند شد چرا که حجم تولید آنها در سال جاری بیشتر کاهش یافته است.

جیمینگ زو، تحلیلگر مودیز اعلام کرد: «در پی کاهش بیشتر تقاضای فولا در چین،‌ تولیدکنندگان فولاد این کشور به صادرات محموله‌های فولاد خود ادامه خواهند داد که این موضوع موجب تحت فشار قرار گرفتن قیمتها در آسیا خواهد شد. اقدامات ضد دامپینگ و عوارض نگهداری نیز موجب کندشدن رشد صادرات چین خواهد شد ولی حجم کلی همچنان بالا باقی خواهد ماند.»

 

منبع: اقتصاد نیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها