copper-chile - Copy.jpg

گزارش جدید گروه بین المللی مطالعات مس(ICSG) که آمارهای ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۵ را مورد بررسی قرار داده، نشان می دهد که تولید مس تصفیه شده جهان به استثنای ذخایر تضمین شده چین در ماه نوامبر با کسری ۲۵ هزار تنی مواجه شده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بنا بر اعلام این گروه، بررسی آمارهای تولید و مصرف همراه با تعدیل فصلی از مازاد ۲۰ هزار تنی تولید در نوامبر ۲۰۱۵ حکایت دارد.

 البته تعادل مس تصفیه شده از ابتدای ۲۰۱۵ تا پایان نوامبر شامل بازبینی آمارهای منتشر شده قبلی، نشان داد که مازاد تولید مس تصفیه شده در این مدت ۵۰ هزار تن و مازاد بر اساس تعدیلات فصلی ۱۷۰ هزار تن بوده است. میزان تولید درمدت مشابه سال ۲۰۱۴ میلادی ۵۴۵ هزار تن کسری داشت. بر پایه میانگین ذخایر که از سوی مشاوران مستقل برآورد می شود، ذخایر قطعی چین طی ۱۱ ماهه پارسال ۱۵۵ هزار تن کاهش یافت، در حالی که این کاهش در مدت مشابه ۲۰۱۴ حدود ۲۵ هزار تن بود.

مصرف مس جهان

مصرف ظاهری جهان نیز در ۱۱ ماهه ۲۰۱۵ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۴ با افت یک درصدی(۲۶۰ هزار تن) مواجه شده است. به جز چین، مصرف جهانی با کاهش چهار درصدی مواجه شده است. هرچند تقاضای ظاهری چین دو درصد رشد داشته، اما مصرف در ناحیه یورو و ژاپن به ترتیب با افت چهار و هفت درصدی همراه بوده است.

بر پایه آمارهای منطقه ای، مصرف طی ماه های ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۵ در آفریقا و آسیا ۱.۵ درصد افزایش یافت، در حالی که در آمریکا ۱.۵ درصد، اروپا ۱۰ درصد و اقیانوسیه ۵۵ درصد کاهش داشت.

تولید معدنی مس

بر اساس گزارش ICSG، تولید معدنی در این مدت با افزایش ۳.۵ درصدی (۵۸۰ هزار تن) مواجه شد و تولید کنسانتره نیز چهار درصد افزایش یافت.

افزایش تولید معادن به طور عمده به دلیل بهبود تولید در فعالیت های معدنی در اندونزی(رشد ۵۶ درصدی تولید معدنی در این کشور) و افزایش ۱۹ درصدی تولیدات پرو بود. تولید معدنی مس در شیلی و آمریکا نیز به ترتیب با رشد ۰.۸ و دو درصدی همراه بود. میانگین استفاده از ظرفیت معدنی جهان از ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۵ با کاهش یک درصدی نسبت به دوره مشابه ۲۰۱۴ به ۸۴ درصد رسید.

همچنین تولید مس تصفیه جهان در این مدت با افزایش ۱.۶ درصدی(۳۳۰ هزار تن) مواجه شد. تولیدات اولیه در این مدت با رشد دو درصدی همراه بود و تولید ثانویه مس (از قراضه) بدون تغییر باقی ماند و چین مهم ترین نقش را در این افزایش بر عهده داشت.

تولید مس تصفیه شده در شیلی و ژاپن - دومین و سومین تولید کننده مس تصفیه جهان- از ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۵ به ترتیب ۱.۵ و چهار درصد افت داشت، در حالی که در آمریکا-چهارمین تولیدکننده مس تصفیه- ۱.۵ درصد افزایش یافت.

بر پایه آمارهای منطقه ای، تولید مس تصفیه شده در آفریقا و آسیا سه درصد افزایش و در اقیانوسیه پنج درصد کاهش یافت. میانگین استفاده از ظرفیت تولید مس تصفیه شده در این مدت در سراسر جهان ۸۳ درصد باقی ماند که مانند سال ۲۰۱۴ بود.

منبع: هلدینگ آتیه اندیشان مس

جدول- وضعیت عرضه و مصرف مس تصفیه جهان(۲۰۱۵-۲۰۱۱)

۱۰۰۰تن

۲۰۱۱

۲۰۱۲

۲۰۱۳

۲۰۱۴

۲۰۱۴

۲۰۱۵

۲۰۱۵

ژانویه تا نوامبر

آگوست

سپتامبر

اکتبر

نوامبر

تولید معدنی جهان

۱۶۰۵۶

۱۶۷۶۷

۱۸۲۴۰

۱۸۴۹۹

۱۶۸۷۲

۱۷۴۵۱

۱۵۹۳

۱۵۹۲

۱۶۵۱

۱۶۱۳

ظرفیت معادن جهان

۱۹۴۰۷

۱۹۹۲۳

۲۰۶۹۹

۲۱۵۰۸

۱۹۷۷۰

۲۰۶۶۷

۱۹۵۳

۱۸۸۰

۱۹۵۰

۱۸۹۵

استفاده از ظرفیت معادن(درصد)

۸۲.۷

۸۴.۲

۸۸.۱

۸۶

۸۵.۳

۸۴.۴

۸۲.۳

۸۴.۷

۸۴.۷

۸۵.۱

تولید اولیه مس تصفیه شده

۱۶۱۳۲

۱۶۶۰۴

۱۷۲۵۵

۱۸۵۵۷

۱۶۹۰۹

۱۷۲۴۴

۱۵۸۱

۱۵۷۳

۱۶۰۲

۱۶۱۲

تولید ثانویه مس تصفیه شده

۳۴۶۸

۳۵۹۶

۳۸۰۳

۳۹۱۵

۳۵۷۲

۳۵۶۹

۳۳۹

۳۴۰

۳۳۹

۳۴۷

تولید جهانی مس تصفیه شده (اولیه+ثانویه)

۱۹۵۹۹

۲۰۲۰۱

۲۱۰۵۹

۲۲۴۷۲

۲۰۴۸۱

۲۰۸۱۳

۱۹۲۰

۱۹۱۲

۱۹۴۲

۱۹۵۹

ظرفیت تصفیه مس جهان

۲۳۷۶۹

۲۴۷۸۴

۲۶۱۰۴

۲۷۰۴۳

۲۴۶۳۲

۲۴۹۸۴

۲۳۲۴

۲۲۵۳

۲۳۳۲

۲۲۶۰

ذخایر مس تصفیه جهان(پایان دوره)

۱۲۰۵

۱۳۷۶

۱۳۲۵

۱۳۳۹

۱۲۳۱

۱۵۰۶

۱۵۵۱

۱۴۹۴

۱۴۹۷

۱۵۰۶

تغییر دوره ای ذخایر

۷

۱۷۱

۵۲-

۱۴

۹۴-

۱۶۷

۶۲

۵۷-

۳

۹

مصرف مس تصفیه شده جهان

۱۹۷۰۴

۲۰۴۶۱

۲۱۳۸۷

۲۲۸۸۱

۲۱۰۲۵

۲۰۷۶۲

۱۸۲۸

۱۹۲۱

۱۹۵۶

۱۹۸۶

تعدیل توازن مس تصفیه برای تغییر ذخایر تضمین شده چین

۱۶۶-

۳۰۷

۵۸۴-

۴۲۲-

۵۶۸-

۱۰۳-

۴۸-

۴۵-

۴۲-

۲۴-

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها