toppistachio.jpg

تجار آمریکایی که پیش از این به‌منظور جلوگیری از ورود پسته ایرانی، خواستار تعرفه ۳۰۰ درصدی پسته‌های ایرانی بودند، بار دیگر موفق به ابقاء دیوار بلند تعرفه در مقابل طعم و مزه پسته ایرانی شدند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عضو انجمن صادرکنندگان پسته با اعلام این خبر گفت: بورنبرگ طی گزارشی از وحشت کشاورزان آمریکایی از پسته‌های خوش‌طعم و مزه ایرانی نوشت و افزایش رقابت پس از لغو تحریم‌های ایران را باعث نگرانی تولیدکنندگان پسته آمریکا و کالیفرنیا اعلام کرد.

رضا نظری افزود: سال گذشته صنعت پسته آمریکا در شرایط دشواری قرار گرفت و با نوسانات درجه حرارت و کمبود آب نیمی از محصولات این کشور از بین رفت و سود ۱.۴ میلیارد دلاری آن کاهش یافت، اما کشاورزان که امیدوار بودند با افزایش تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن پسته سود سال گذشته خود را جبران کنند، با پوکی ۳۰ تا ۴۰ درصدی محصول روبه‌رو شدند و حجم تولید خود را زیر ۲۰۰ هزار تن یافتند.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی آمریکا در سال ۲۰۱۵، ۲۴۰ هزار تن پسته باکیفیت بود، اما بررسی‌ها نشان داده است که حجم نهایی تولید پسته این کشور با زحمت به ۱۷۰ هزار تن رسیده است.

نظری ادامه داد: با بهبود شرایط تولید در ایران و استفاده از روش‌های مکانیزه و ترویج محلول‌پاشی و استفاده از ریزمغذی‌ها با وجود کم‌آبی، تولید ایران از ۲۰۰ هزار تن فراتر رفت و بار دیگر رتبه نخست تولید دنیا در اختیار کشورمان قرار گرفت.

پسته ایران در بازارهای اروپایی تا ۸.۶ یورو قیمت گرفت

عضو انجمن صادرکنندگان پسته با اشاره به قیمت پسته امروز در بازار اروپا تصریح کرد: پسته ۳۰۳۲ اکنون در بازار اروپا بین ۸.۳ تا ۸.۶ یورو در هر کیلوگرم به قیمت رسید.

وی یادآور شد: همچنین همین پسته در بازار چین بین ۸.۵ تا ۸.۶ دلار قیمت گرفت.

نظری تأکید کرد: با افزایش تقاضا در بازارهای داخلی، پسته مورد نیاز از منبع ذخیره پیش‌بینی‌شده برای بازارهای داخلی تأمین می‌شود و تغییری در روند صادراتی نخواهد داشت.

خنده تابستانه پسته ایران به روس‌ها

عضو انجمن صادرکنندگان پسته اظهار داشت: با کاهش قیمت روبل نسبت به دلار، میزان صادرات پسته به کشور روسیه کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: هرچند با تغییرات به‌وجودآمده در قیمت ارز نیز روند صادراتی چندان از سرعت بالایی برخوردار نیست، اما پیش‌بینی می‌شود با افزایش تقاضای روس‌ها در تابستان، محموله‌های صادراتی پسته ایرانی به کشور روسیه افزایش یابد.

نظری در ادامه افزود: از گذشته روسیه به‌عنوان یکی از بازارهای دائمی پسته ایران مورد توجه بوده، اما با تغییرات ایجادشده بین ترکیه و این کشور و همچنین شرایط سیاسی لحاظ‌شده درباره موضع‌گیری‌های کشورمان پس از برجام، روند صادراتی تسهیل شده است، اما نوسانات قیمت روبل هنوز اجازه مانور زیادی به تجار پسته در این کشور نداده است.

نگرانی کشاورزان از گرم شدن هوا در کرمان

عضو انجمن صادرکنندگان پسته خاطرنشان کرد: با افزایش دما در استان کرمان، کشاورزان نگران جوانه زدن درختان پسته هستند که می‌تواند به تناسب سرد شدن هوا در فروردین‌ماه با سرمازدگی درختان همراه شود.

وی ادامه داد: پسته در بازار داخلی هنوز تغییرات خود را به تناسب شب‌های عید آغاز نکرده و دیوار قیمت در فهرست ماه گذشته قرار دارد.

نظری تصریح کرد: پسته فندقی ۳۰۳۲ برای بازارهای چین به قیمت ۸.۳ تا ۸.۵ دلار به ازای هر کیلوگرم و برای بازارهای اروپا به قیمت ۹ تا ۹.۵ دلار به قیمت رسید.

وی یادآور شد: همچنین پسته کله‌قوچی ۲۲۲۴ برای بازارهای چین به ۸.۵ تا ۸.۶ دلار رسید و پسته کله‌قوچی ۲۰۲۲ به مقصد اروپا بین ۱۰ تا ۱۰.۲ دلار قیمت گرفت.

نظری تأکید کرد: پسته صادراتی چین، فندقی ۳۰۳۲ در ایران و در بازارهای داخلی به قیمت ۲۹ هزار تومان پسته اروپایی فندقی به قیمت ۲۹ هزار و ۵۰۰ تا ۳۰ هزار تومان و کله‌قوچی مناسب چین به قیمت ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد.

وی در پایان اظهار داشت: این قیمت برای محموله‌های با تناژ بالا است و طبیعتاً با قیمت عرضه در خرده‌فروشی‌ها تفاوت دارد./

 

منبع : ایانا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها