111111121.jpg

بررسی ها نشان می دهد که نخستین معامله آتی ارز در بورس بازرگانی شیکاگو صورت گرفته که در این گزارش به جزییات معاملات آتی ارز در این بورس کالایی معتبر دنیا می پردازیم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، پس از فروپاشي نظام ارزي برتن وودز در دنيا، افزايش بي‌ثباتي ارز‌ها فرصتي را براي معرفي قراردادهاي آتي ارز بوجود آورد. بورس کالاي شيکاگو (Chicago Mercantile Exchange (CME)) قراردادهاي آتي ارز را با معاملات مربوط به هفت نوع ارز آغاز کرد. سپس کشورهاي در حال توسعه نيز براي کاهش نوسانات بازار ارز و کنترل آسان‌تر ريسک واسطه‌گري مالي در سطح بين‌المللي به ايجاد چنين بازاري در اقتصادهاي در حال رشد خود پرداختند.

این گزارش حاکی است، در سال ۱۹۷۲ ميلادي بورس بازرگاني شيكاگو براي اولين بار در دنيا، معاملاتي آتي ارز را به ‌عنوان ابزاري براي پوشش ريسك ناشي از نوسان قيمت ارز راه‌اندازي کرد؛ در حال حاضر در اين بورس معاملات آتي ارز بر روي تعداد زيادي از نسبت‌هاي ارزي قابل معامله است كه مهمترين و پررونق‌ترين آن‌ها عبارتند از يورو به دلار آمريكا، دلار استراليا به دلار آمريكا، دلار كانادا به دلار آمريكا، فرانك سوئيس به دلار آمريكا، پوند بريتانيا به دلار آمريكا، ين ژاپن به دلار آمريكا، پزو مكزيك به دلار آمريكا، دلار نيوزيلند به دلار آمريكا و روبل روسيه به دلار آمريكا؛ همچنین مهمترين مشخصات قرارداد آتي يورو به دلار آمریکا در بورس بازرگاني شيكاگو ذكر شده است.

براساس آمارها، معاملات ارز در بورس بازرگاني شيكاگو در قالب يك سيستم الكترونيكي تحت عنوان «گلوبکس» (Globex) انجام مي‌شود. لازم به ذكر است كه هر چهار بورس عضو گروه بورس بازرگاني شيكاگو با استفاده از اين سيستم معامله مي‌كنند. اين سيستم معاملاتي در سال ۱۹۹۲ ميلادي به‌عنوان اولين سامانه جهاني معاملات الكترونيكي براي معاملات قراردادهاي آتي توسط بورس بازرگانی شيكاگو راه‌اندازي شد.

معامله در تالار حضوري بورس بازرگانی شیکاگو  از ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه صبح شروع می شود تا ۲ بعدازظهر ادامه دارد. معامله در سيستم الكترونيكي ( GLOBEX) نیز در روزهاي يكشنبه تا جمعه از ساعت ۵ بعد‌ از ظهر الي ساعت ۴ بعدازظهر روز بعد ادامه دارد. شایان ذکر است؛ در روزهای جمعه­ ساعت ۴ بازار بسته و ساعت ۵ روز یکشنبه هفته بعد باز می‌شود.

 

مشخصات قرارداد آتي يورو به دلار آمریکا در بورس بازرگاني شيكاگو

نماد قرارداد

CE

نوع قرارداد

آتي ارز

اندازه قرارداد

۱۲۵۰۰۰ يورو

دارايي پايه

براي خريدار قرارداد، تحويل گرفتن يورو در مقابل پرداخت دلار

ساعت معاملاتي

معامله در تالار حضوري: از ساعت ۷:۲۰ صبح تا ۲ بعدازظهر

معامله در سيستم الكترونيكي GLOBEX: روزهاي يكشنبه تا جمعه از ساعت ۵ بعد‌ از ظهر الي ساعت ۴ بعدازظهر روز بعد، به جز جمعه­ها که ساعت ۴ بازار بسته خواهد شد و ساعت ۵ روز یکشنبه هفته بعد باز می‌شود.

پاياپاي و تسويه در سيستم ClearPort: روزهاي يكشنبه تا جمعه از ساعت ۵ بعدازظهر الي ساعت ۴:۱۵ بعدازظهر روز بعد

سررسيد قرارداد

ماه‌هاي مارس، ژوئن، سپتامبر و دسامبر

آخرين روز معامله

تا ساعت ۹:۱۶ دو روز كاري قبل از آخرين چهارشنبه ماه سررسيد قرارداد

سقف موقعيت‌هاي تعهدي باز

۱۰۰۰۰ قرارداد

حداقل وجه تضمين اوليه

براساس نرم‌افزار SPAN محاسبه مي‌شود

نحوه تسويه قرارداد

تسويه فيزيكي

قيمت تسويه روزانه

ميانگين وزني قيمت معاملات در يك زمان مشخص، تسويه روزانه ساعت ۱۴:۰۰ روزهاي كاري انجام مي‌شود.

منبع: CME Group - Futures & Options Trading for Risk Management, www.cmegroup.com.

 منبع: بورس نیوز

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها