1-IMG_4323.jpg

فعالان بازار سرمايه طی هفته گذشته با اظهار نظرها و رويدادهای مهمی در حوزه بورس كالا روبه رو شدند كه خبر صادرات فولاد از بورس كالا، تامين مالی شركت گل گهر و مخالفت شورای رقابت با خروج پتروشيمی در صدر اخبار قرار داشت.

حمایت دولت از افزایش شفافیت و رقابت پذیری در صنعت فولاد و پتروشیمی

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در حاشیه همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران در خصوص دیدگاه دولت نسبت به عملکرد بورس کالای ایران گفت: به طور حتم دولت از افزایش شفافیت و رقابت پذیری صنایع فولادی، معدن و حتی پتروشیمی حمایت می کند.

وی درادامه گفت: طی یکی دو سال اخیر به دلیل رکود بخش تقاضا صنعت فولاد و تولیدکنندگان با مشکلات زیادی روبه رو بودند که حمایت دولت در بخش داخلی و صادرات محصولات از این صنعت سرعت بیشتری گرفته است.

نهاوندیان با اشاره به اینکه کاهش تصدی گری و تقویت بخش خصوصی در بخش های مختلف اقتصادی ازبرنامه های اصلی دولت است، تاکید کرد: براساس پیش بینی های ما در سال ۹۵ شاهد رونق بخش های مختلف اقتصادی در کشور خواهیم بود که صنعت فولاد و معدن ایران از این رونق بی بهره نخواهد ماند.

 

صادرات فولاد از بورس کالای ایران برای تاثیرگذاری بر قیمت های منطقه

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: امسال ۳ میلیون تن فولاد از کشور صادر شده که یک رکورد به حساب می آید، همچنین با توجه به لغو تحریم های بین المللی امکان صادرات از بورس کالای ایران وجود دارد که این اتفاق می تواند قیمت های فولاد در منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: در همه کشورهای دنیا بورس های کالایی بر قیمت های کالاها تاثیرگذار هستند که با توجه به لغو تحریم های بین المللی، صادرات فولاد از طریق بورس کالا برای تاثیرگذاری بر قیمت های منطقه می تواند شکل بگیرد که البته اجرای کامل این کار به برداشته شدن کامل محدودیت های بانکی و نقل و انتقالات پول بستگی دارد که با توجه به گشایش های به وجود آمده در این خصوص، بورس کالای ایران می تواند صادرات فولاد را آغاز کند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه به تامین مالی صنایع از طریق بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکل تامین مالی صنایع مختلف در شرایط کنونی بورس کالا یکی از راهکارهای مناسب برای رفع این دغدغه است، به طوری که به تازگی چند شرکت از این روش استفاده کردند و برای مثال تامین مالی طلای زرشوران نیز به زودی اجرایی می شود.

 

سياست قيمت تضمينی از اتفاقات مهم بازار سرمايه

براساس اين گزارش، هفته گذشته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه بازدید وزیر امور اقتصادی و دارایی از این سازمان در حضور طیب نیا گفت: یکی از فصل های با اهمیت برنامه دولت در کنار توجه ویژه به سیستم بانکی، توجه به بازار سرمایه بود. خوشبختانه همین نحوه تفکر و درایت و دانش دکتر طیب نیا موجب شد تا بالاترین رای در میان وزرای دولت به ایشان برسد.

دکتر محمد فطانت با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از کشور های مقتدر و ابر قدرت دارای بازار سرمایه بزرگ هستند تصریح کرد: این بازارها اقدام به جمع آوری پول های ریز کرده و امکان تامین مالی و تخصیص بهینه منابع را برای شرکت ها فراهم می کند تا در زمینه تولید مورد استفاده قرار بگیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان اینکه در پایان برنامه ۵ساله ششم سهم تامین مالی از بازار سرمایه باید به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان برسد، ابراز داشت:  امسال شاهد تحول اساسی در حوزه تامین مالی خصوصا در فرابورس هستیم.

وی در ادامه یکی از اتفاقات مهم سال جاری بازار سرمایه را جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در بورس كالا دانست و گفت: در بحث ذرت ۶۸۰۰ کشاورز کد سهامداری دریافت کرده اند که  پیش بینی می شود این روند در بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر نیز اعمال شود.

 

بورس کالا، بستر تامین مالی صنعت فولاد ایران در پساتحریم

مدیر عامل مدیر عامل بورس کالای ایران در ششمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن کشور گفت: بورس کالا، بستر تامین مالی صنعت فولاد ایران در پساتحریم است.

دکتر حامد سلطانی نژاد در ششمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران که روز سه شنبه ۲۷ بهمن ماه با حضور مسئولان ارشد دولت و اقتصاد ایران و مدیران شرکت های بین المللی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: در برنامه سوم توسعه بر راه اندازی بورس کالا برای عبور از ساختار سنتی و دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات به سمت اقتصاد آزاد و کشف قیمت کالاها براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تاکید شده است که همین جا، جا دارد از بانیان راه اندازی بورس کالای ایران به منظور حرکت به سمت اقتصاد آزاد تشکر کنم.

مدیرعامل بورس کالای ایران به روند رو به رشد تولید فولاد خام و تولید محصولات فولادی در سالهای اخیر همزمان با عرضه و معامله آنها در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: بستر شفاف و نظام مند بورس کالا از جمله دلایل رونق صنعت فولاد ایران در سالهای اخیر است   تاکنون تلاش شده ظرفیت های جدیدی برای صنعت فولاد در بورس کالا به وجود بیاید.

وی در ادامه به معرفی ابزارهای تامین مالی در بورس کالا پرداخت و گفت: قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوقهای کالایی و ارزی از جمله ابزارهای مالی در بورس کالای ایران هستند که می توان با استفاده از آنها نسبت به تامین مالی صنعت فولاد ایران در پساتحریم استفاده کرد.

 

تامین مالی ۱۱۲۱ میلیارد ریالی گل گهر از طریق بورس کالا

سنگ آهن تامین مالی یکهزار و ۱۲۱ میلیارد ریالی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر روز دوشنبه در بورس کالای ایران صورت پذیرفت. شرکت سنگ آهن گل گهر، اوراق سلف موازی استاندارد ۷۵۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن را  با قیمت یک میلیون و ۴۹۵ هزار ریال به ازای هر تن در برابر تقاضای سه میلیون و ۳۸۰ هزار تن منتشر کرد که کل اوراق منتشره در ثانیه اول معامله شد.

 

تامین مالی گل گهر از بورس کالا در راستای سیاست خروج از رکود

کمک به تامین مالی بخش تولید، یکی از اهداف اصلی فعالیت های اقتصادی و مالی کشور به شمار می رود که بورس کالای ایران در این راستا با انتشار اوراق سلف موازی گام بزرگی برداشته است

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید در مراسم عرضه اولیه اوراق کنسانتره سنگ آهن گل گهر با بیان مطلب فوق اظهار داشت: طراحی و نوع آوری در ابزارهای مالی از برنامه های اصلی شرکت تامین سرمایه امید است که این شرکت در راستای انتشار اوراق سلف موازی از طریق بورس کالای ایران سعی کرده، بازار بدهی کشور را از این رویداد مهم بی بهره نگذارد.

حبیب رضا حدادی با اشاره به استقبال سرمایه گذاران از انتشار اوراق سلف موازی کنسانتره سنگ آهن افزود: اوراق سلف مورد نظر که امروز انتشار یافت با استقبال بالای سرمایه گذاران در کسری از ثانیه به فروش رسید. این اتفاق باعث خرسندی است که تعداد زیادی از سهامداران و سرمایه گذارن به مجموعه بازار سرمایه و کلیه دست اندرکاران و ارکان این بازار اطمینان می کنند.

 

تامین مالی ۳۰۰میلیارد تومانی سنگ آهنی ها از بورس کالا

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سپه روز دوشنبه در مراسم عرضه اولیه اوراق سلف موازی کنسانتره سنگ آهن شرکت گل گهر گفت: طی دو بار تامین مالی برای شرکت گل گهر و یک بار برای شرکت چادرملو حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تامین مالی برای این صنعت از طریق اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا صورت گرفته است.

مهرداد نعمتی افزود: این روش از طریق بورس کالا، زمینه تامین سرمایه در گردش تولید را فراهم می کند و به نظر می رسد رفته رفته با آشنایی سایر شرکت ها در صنایع مختلف با مزیت های تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی، شاهد توسعه این روش تامین مالی خواهیم بود.

 

سیاست قیمت تضمینی روی گندم اجرایی شود

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران خواهان عرضه گندم در بورس کالای ایران مطابق با سیاست قیمت تضمینی شد.

کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با بیان اینکه سیاست حمایت از کشاورزان در نقاط مختلف جهان انجام می شود، تاکید کرد: حمایت از کشاورزان در ایران نیاز به بازنگری در شیوه اجرا دارد.

زرگران افزود: سال ها در حمایت از بخش گندم، آرد و نان شیوه ای متفاوت را اجرا کردیم؛ در مقاطعی قیمت گندم تولید داخل، پایین تر از قیمت جهانی بود و دولت با خرید ارزان، مشکلاتی را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه اکنون قیمت گندم در ایران نسبت به بازار جهانی گرانتر است، ادامه داد: امروز در خرید تضمینی، گندم را هر کیلوگرم پنج هزار ریال گرانتر می خریم؛ اما گندم وارداتی از قرار هر کیلوگرم هفت هزار و ۵۰۰ ریال قیمت دارد.

 

شورای رقابت خروج محصولات پتروشیمی از بورس را رد کرد

شورای رقابت ضمن رد موضوع خروج عرضه محصولات پتروشیمی در بورس، مصوب کرد که دستور العمل لازم برای رفع مشکلات موجود معاملات در بورس با همکاری دستگاه‌های مربوطه تهیه شود.

در ادامه مباحث جلسه ۲۳۷ شورای رقابت در تاریخ ۲۸ دی امسال با موضوع عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، با دعوت از انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، اتحادیه سراسری تعاونی های تأمین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی و بورس کالای ایران، پس از ادای توضیحات مدعوین در خصوص وضعیت و مشکلات فعلی، مزایا و معایب عرضه در بورس جمع بندی شد.

بر اساس جمع بندی شورای رقابت، صدور بخشنامه مورخ ۱۲ تیر ۹۳ وزارت صنعت، معدن و تجارت دایر بر اینکه در صورت عدم فروش محصولات پتروشیمی پس از دو مرحله متوالی عرضه در بورس، امکان فروش در خارج از بورس وجود داشته باشد، موجب بروز عدم شفافیت، تبعیض در قیمت و اخلال در مکانیسم بازار شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها