اوپک

کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک با اعلام افزایش میزان پایبندی اعضا به کاهش تولید، اعلام کرد: تعدیل چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان در کنار افزایش عرضه می‌تواند سبب کاهش تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۱۹ میلادی شود و به افزایش شکاف بین عرضه و تقاضا بینجامد.

به گزارش «کالاخبر»​به نقل از ایرنا، اعضای اوپک در نشست ۱۷۱ خود در دسامبر ۲۰۱۶ (آذر ۱۳۹۵) تصمیم گرفتند برای کمک به ثبات بازار و بهبود قیمت نفت روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند و در کنار آنها کشورهای غیرعضو به رهبری روسیه نیز متعهد شدند در مجموع روزانه ۶۰۰ هزار بشکه کاهش تولید دهند.اما در عمل، میزان کاهش تولید نفت بیشتر از حجم یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بود که افزایش قیمت ها را به دنبال داشت.

با توجه به کاهش قابل توجه عرضه نفت و اینکه اعضای اوپک و غیراوپک در ماه‌های گذشته بیش از میزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشتند و میزان تعهد و پایبندی آنها حدود ۱۵۲درصد (کاهش ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت) بود، در نشست ۱۷۴ اوپک در خردادماه امسال تصمیم گرفته شد میزان تعهد از ۱۵۲ به ۱۰۰ درصد کاهش یابد.

همچنین، کشورهای حاضر در توافق تصمیم گرفتند به منظور نظارت بر حسن اجرای مصوبه‌های نشست‌های اوپک و نشست‌های مشترک اوپک و غیراوپک و بررسی میزان پایبندی تولیدکنندگان به سهمیه‌ها و تعهدها، کمیته‌ای متشکل از چند کشور عضو و غیرعضو اوپک تشکیل دهند که هرچند وقت یک بار نشست‌های فنی با حضور کارشناسان و نشست‌های وزارتی با حضور وزیران کشورهای عضو کمیته برگزار می‌شود.

بر این اساس، یازدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای اوپک و غیر اوپک دیروز (یکشنبه) در ابوظبی امارات تشکیل شد.

به گزارش وزارت نفت، کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک در یازدهمین نشست این کمیته بر اقدام‌ها و تلاش‌های مستمر تولیدکنندگان حاضر در بیانیه همکاری (Declaration of Cooperation) با هدف ایجاد بازار نفت متوازن و پایدار به نفع هر دو قشر تولیدکننده و مصرف‌کننده، صنایع و اقتصاد جهان تاکید کرد.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک اعلام کرد: شرکت‌کنندگان در بیانیه همکاری در اکتبر ۲۰۱۸ (مهر) به توافقنامه کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای (مصوبه نشست ۱۷۱ اوپک و نخستین نشست مشترک اوپک و غیراوپک در وین) ۱۰۴ درصد پایبند بوده‌اند.این کمیته، همچنین شرایط کنونی عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی نفت خام را بررسی و اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ رشد عرضه بیش از تقاضای جهانی سبب ایجاد تردیدهایی در بازار می‌شود.

این کمیته تاکید کرد که تعدیل چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان در کنار این تردیدها می‌تواند سبب کاهش تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۱۹ میلادی شود و سرانجام به افزایش شکاف بین عرضه و تقاضا بینجامد.

کمیته وزارتی همچنین از کمیته فنی خواست شرایط بازار را به‌طور مداوم رصد و سناریوهای تحلیلی مبنی بر داده‌های جدید را با توجه به گزینه‌های مربوط به ارقام تولید در سال ۲۰۱۹ بررسی کند، زیرا امکان به‌کارگیری راهبردهای جدید برای ثبات بازار وجود دارد.

دوازدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک پنجم دسامبر ( ۱۴ آذرماه) یک روز پیش از صد و هفتاد و پنجمین نشست عادی که آخرین نشست سال ۲۰۱۸ وزیران نفت و انرژی اوپک است، در وین برگزار می‌شود.

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافقنامه کاهش عرضه روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک (JMMC) متشکل از وزیران کشورهای کویت، عربستان، ونزوئلا، الجزایر، روسیه و عمان است؛ امارات نیز به عنوان رئیس دوره‌ای اوپک در این نشست‌ها حضور دارد.

به دلیل اقدام برخی از اعضای این کمیته برای همراهی با تحریم نفتی آمریکا علیه ایران، به تازگی بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با ارسال نامه ای به « محمد سانوسی بارکیندو» دبیر کل اوپک، خواستار توقف فعالیت این کمیته شده بود

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها