IMG_2102.JPG

مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم عرضه اولیه اوراق کنسانتره سنگ آهن گل گهر از استقبال تولیدکنندگان از تامین مالی منابع خود از طریق بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، روز دوشنبه با حضور  دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، مهندس شهیدی مدیر سرمایه گذاری شرکت گل گهر، دکتر حدادی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید و دکتر نعمتی مدیرعامل کارگزاری بانک سپه و جمعی از خبرنگاران رسانه ها و صدا و سیما، مراسم عرضه اولیه اوراق کنسانتره سنگ آهن گل گهر برگزار شد و  طی آن ۷۵۰ هزار تن اوراق کنسانتره سنگ آهن به ارزش بیش از یک هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال و با سود روز شمار ۲۲ درصد از طریق عموم خریداری شد.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ابتدای این مراسم با اشاره به استقبال سرمایه گذاران از انتشار اوراق سلف موازی کنسانتره سنگ آهن شرکت گل گهر گفت: امروز مجموعه بازار سرمایه همچون شرکت بورس کالای ایران، کارگزاران و شرکت های تامین سرمایه، به منظور تحقق تکالیف دولت در خصوص تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه و در راستای اجرای سیاست خروج غیر تورمی از رکود، اقدامات بسزایی را انجام داده اند که در این روز نیز تامین مالی شرکت گل گهر به عنوان یکی از مطرح ترین شرکت های حوزه معدنی در خاورمیانه با استقبال سرمایه گذاران به ثمر نشست.

دکتر حامد سلطانی نژاد افزود: بورس های کالایی در سراسر دنیا علاوه بر کارکردی که در نظام قیمت گذاری کالاها دارند در راستای تامین مالی صنایع نیز اقدامات قابل توجهی انجام می دهند که در بورس کالای ایران نیز ابزار سلف موازی استاندارد که در دنیا به عنوان فوروارد مرسوم است، برای تامین مالی واحدهای تولیدی در جریان است.

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: امروز شرکت گل گهر از طریق انتشار اوراق سلف کنسانتره سنگ آهن توانست به میزان یک هزار و ۱۲۱ میلیارد ریال برای تکمیل طرح های توسعه اش تامین مالی کند که این روند همان خواسته مسوولان اقتصادی کشور در راستای توسعه تامین مالی صنایع از طریق بازار سرمایه است.

سلطانی نژاد با بیان اینکه حرکت از اقتصاد بانک محور به سمت اقتصاد مبتنی بر بازار از برنامه های مورد تاکید دولت است، گفت: بازار سرمایه در تلاش است تا با راه اندازی ابزارهای مالی، وابستگی بخش های تولیدی به بازار پول را کمتر کند که این روند در حال توسعه است.  

وی در ادامه به تاریخچه شکل گیری بورس های کالایی در دنیا اشاره کرد و گفت: روند راه اندازی بورس های کالایی در همه جای دنیا دارای یک فرمول مشخص بوده است، به طوریکه ابتدا معاملات نقدی و فیزیکی شکل گرفته و سپس معاملات اوراق مبتنی بر کالا مانند اوراق سلف موازی (فوروارد) و گواهی سپرده کالایی راه اندازی شده است.

سلطانی نژاد افزود: در این بین کم کم با استقبال سرمایه گذاران و آشنایی فعالان صنایع از روند معاملات اوراق مبتنی بر کالاها، ابزارهای آپشن و فیوچرز شکل گرفتند و بورس کالای ایران نیز براساس همین فرمول به جلو حرکت می کند. 

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان گفت: راه اندازی بازارهای کالایی مبتنی بر اوراق، علاوه بر مزیت بزرگی همچون تامین مالی، به دلیل ایجاد یک بازار روزانه و مستمر، در کشف صحیح قیمت کالاها و همچنین تخصیص بهینه منابع تاثیر بالایی دارد و امروز نیز بخشی از سرمایه های خرد در جهت تامین مالی شرکت گل گهر انتقال یافت که این اتفاق از مزایای شکل گیری ابزارهای مالی در بازار سرمایه است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها