روحانی

رئیس جمهور در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: بازار سرمایه برای ما بسیار مهم است و موفقیت این بازار در ماه های اخیر یکی از افتخارات اقتصادی ما بود؛ در کنار تورمی که داشت از یک رقمی عبور می کرد و رشد اقتصادی که داشت به زمین می نشست، این بازار سرمایه بود که به حرکت درآمد و تا حد زیادی شرایط را جبران کرد.

به گزارش «کالاخبر»، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر امروز (شنبه) در مجلس شورای اسلامی در  نطق دفاعیه خود از وزیر پیشنهادی اقتصاد با تاکید بر اینکه وزیر اقتصاد مسیولیت سنگینی بر عهده دارد گفت: در این مقطع تاریخی این جلسه مجلس شورای اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

وی به شکست آمریکا در ماه های اخیر در محافل سیاسی و حقوقی اشاره کرد و افزود :سابقه نداشته است که امریکا در سطح جهان تصمیم مهمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و همپیمانان سنتی امریکا، امریکا را رها کرده باشند. شاید کمتر کسی باور می کرد که اگر روزی امریکا در حقوق لاینفک ملت بزرگ ایران، در برابر ایران بایستد، اروپا در کنار ایران و رو به روی امریکا بایستد.

رئیس جمهوری تصریح کرد: به نظر من پیروزی سیاسی ملت بزرگ ایران در ماه های اخیر یک پیروزی کم نظیر نه تنها در تاریخ ایران که در کل تاریخ است.

روحانی با اشاره به اینکه در دادگاه بین المللی لاهه، ایران مقتدر تاکنون دو بار در ماه های اخیر در برابر امریکا پیروز شده است، افزود: بار اول در زمینه صلاحیت که امریکایی ها معتقد بودند این دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد و ما معتقد بودیم دادگاه صلاحیت رسیدگی دارد، علیه امریکا و به نفع ایران این دادگاه رأی داد.

رئیس جمهور گفت: برای بار دوم برای احکام موقت علیه امریکا که نظر ما این بود که این احکام باید صادر بشود و امریکا مخالف بود حقوقدانان ما و نمایندگان حقوقی ملت ایران، به پیروزی رسیدند.

وی افزود: در چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل رئیس دادگاه محکومیت امریکا را صریحا اعلام کرد.بارسوم در همین هفته های گذشته در یک بحث حقوقی حدود ۶ میلیارد دلاری (۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار)، اموال جمهوری اسلامی ایران که در ایتالیا توقیف شده بود در دادگاه عالی، نمایندگان ایران در برابر امریکا به پیروزی رسیدند و این پول از توقیف آزاد شد.

رییس جمهوری افزود: ملت ما حداقل از لحاظ سیاسی و از لحاظ حقوقی امروز دست برتر را دارد. امروز جهان ملت ایران را متعهد به تعهدات خود و امریکا را عهدشکن تعهدات و همچنین ناقض قوانین بین المللی می داند.

روحانی با بیان اینکه در عرصه بین الملل در برابر امریکا به یک موفقیت بزرگ دست یافته ایم گفت: در عرصه داخلی به موفقیت اجتماعی و اقتصادی نیازمندیم. واقعیت این است که امریکایی ها برنامه داشتند تا مردم ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند و به ستوه بیایند تا در برابر امریکا سر فرود آورند و از سوی دیگر درمورد معیشت و آینده فرزندان خود مایوس شوند و ما موظفیم برای حل این مشکلات در کنار مردم باشیم و امریکا را به زانو در آوریم. امروز دولت خود را سرباز عرصه نبرد می بیند اما در کنار آن موفقیت در این نبرد بدون مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و بدون حمایت ها و هدایت های مقام معظم رهبری نمی تواند موفق باشد.

وی با اشاره به معرفی چهار وزیر پیشنهادی برای کامل کردن دولت به منظور حل مشکلات خطاب به نمایندگان گفت: ما و شما معتقدیم مردم در رنج و فشار هستند و زندگی مردم به ویژه کسانی که درآمد مقطوع دارند به سختی می گذرد و این حق مردم است که مشکلشان برطرف شود بنابراین ما موظفیم مشکلات آنها را حل کنیم.

روحانی گفت: نتیجه بررسی صلاحیت امروز وزرای پیشنهادی در مجلس مطمئناً بارقه امیدی برای ملت ایران خواهد بود به ویژه اینکه مردم از ما انتظار همدلی و وحدت برای حل مشکلاتشان را دارند.

رئیس جمهور گفت: آنهایی که به مردم می گویند ما ابرتورم جهان هستیم، یا دروغ می گویند یا نمی فهمند در اقتصاد ایران ما ابرتورم نخواهیم داشت، این حرف نادرست است، از لحاظ اقتصادی و تحلیل سیاسی هم نادرست است.

وظیفه سنگین وزیر اقتصاد

رئیس جمهور گفت: بدون تردید وزارت اقتصاد یکی از وزارتخانه های بسیار مهم در مقطع کنونی است.

روحانی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: بخش عمده ای از درآمد ما از طریق این وزارتخانه تأمین می شود، وزارت نفت و وزارتخانه های دیگر نیز کمک می کنند، بنابراین بخش مالیات برای ما اهمیت خاص دارد و امروز ما نیازمند به عدالت مالیاتی هستیم.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا آموزش، بهداشت، زندگی مردم و حقوق کارمندان اداری از مالیات پرداخت می شود و امروز باید درآمد مالیاتی را از طریق گسترش پایه مالیاتی افزایش دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط رکود نمی توانیم مالیات را افزایش دهیم اظهار داشت: می توانیم آنهایی را که فرار مالیاتی دارند به جاده درست و در مسیر بازگردانیم.

روحانی در ادامه با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری در موضوع مالیات گفت: ایشان فرمودند پرداخت مالیات بر مردم واجب شرعی است و همه مبلغان و همه آنهایی که تریبون دارند باید به مردم بگویند که فرار مالیاتی به عنوان یک عمل ناصحیح و حرام شرعی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما نباید بگذاریم که یک عده مالیات پرداخت کنند و بار سنگین را بر دوش بگیرند و عده ای دیگر به روش های مختلف حقوق مردم را ضایع و پایمال کنند.

روحانی گفت: یکی از مسئولیت های سنگین این وزارتخانه مالیات و گمرکات است، گمرک نقش اساسی برای صادرات، واردات و تعادل واردات و صادرات دارد به خصوص با تعرفه هایی که دولت تعیین می کند و مبارزه با قاچاق که یکی از مسئولیت های سنگین گمرک و البته سایر نیروها مبارزه با قاچاق کالاست.

رئیس جمهور با بیان اینکه نیروهای انتظامی و نظامی ما در این زمینه بار مسئولیت سنگینی بر دوش دارند اظهار داشت: امروز این وزارتخانه ما مسئول کنترل تورم و رشد اقتصادی است و هم در کنترل تورم و هم در رشد اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی در کنار بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید تلاش کند تا بتوانیم تورم را مهار کنیم و به نظر من این کار شدنی است.

روحانی افزود: امروز فرصت های بسیار خوبی برای تحولات اساسی در اقتصاد داریم یک معضل بزرگ ما بانک ها هستند، بانک ها از یک طرف بار سنگین اقتصاد کشور را بر دوش دارند و باید گفت سرمایه گذاری بدون بانک ممکن نیست، تعاملات مالی بدون بانک امکان پذیر نیست و روابط پولی و مالی ما با دنیا نیز بدون بانک امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه بانک نقش بسیار ارزشمندی دارد اظهار داشت: همین بانک است که می تواند پس انداز مردم را به رشد اقتصادی و سرمایه گذاری مثبت تبدیل کند اما در عین حال اگر ما به اصلاح بانک ها نپردازیم، بانکی که باید راه حل مشکلات اقتصادی ما باشد می تواند یکی از معضلات اقتصادی ما باشد.

روحانی ادامه داد: این نکته را محضر ملت ایران و نمایندگان محترم مطرح می کنم، همه می گویند رشد نقدینگی به عنوان یک معضل و مشکل است، رشد نقدینگی به عنوان یک مشکل همیشه در کشور ما بوده است.

رئیس جمهور گفت: قبل از انقلاب از سال ۴۱ تا ۵۷ به طور متوسط رشد نقدینگی بالای ۲۵ درصد بوده است، بعد از انقلاب در مقاطع مختلف رشد نقدینگی در سال به طور متوسط گاهی ۲۶ درصد، در دولت قبل گاهی ۲۷ درصد و در دولت یازدهم ۲۴ و ۴ دهم درصد بوده و در سال ۹۶ رشد نقدینگی ما ۲۲ ممیز یک درصد بوده است.

روحانی تصریح کرد: تصور نکنیم رشد نقدینگی چیزی است که امروز و امسال از آسمان هفتم نازل شده است، ما این رشد نقدینگی را به عنوان یک مشکل همیشه داشته ایم.

وی در ادامه سخنان خود در جلسه رأی اعتماد مجلس به ۴ وزیر پیشنهادی افزود: در سال ها و دولت های قبل رشد نقدینگی به خاطر استقراض دولت از بانک مرکزی بود ولی امروز رشد نقدینگی در سایه برداشت بانک ها از بانک مرکزی است.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت انضباط مالی خود را حفظ و حراست کرده اما بانک های ما ضمن اینکه امروز مشکل ما را حل می کنند گاهی مشکل آفرین نیز هستند و یکی از این مشکلات در حال حاضر رشد نقدینگی است؛ باید روزانه حدود هزار میلیارد تومان به رشد نقدینگی ما اضافه شود و باید رشد نقدینگی را حل کنیم و در سایه اصلاح بانک ها این امر باید محقق شود.

رئیس جمهور افزود: بانک های ما باید اصلاح شوند و نباید به بنگاهداری بپردازند همچنین بانک های خصوصی باید تحت انضباط باشند و بانک های دولتی ما باید تحت انضباط بانک مرکزی فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه ما در چند هفته اخیر اختیارات بانک مرکزی را افزایش داده ایم گفت: در هفته های اخیر قدرت بانک مرکزی را بالا بردیم همچنین قدرت نظارت بانک مرکزی را بر موسسات مالی و بانک های دولتی و خصوصی افزایش دادیم و چند روز پیش ، این موضوع را به دستگاه های اقتصادی ابلاغ کردیم.

رئیس جمهور افزود: ما در جلسات سران سه قوه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم از تحریم و هم گاهی از قانون عبور می کنیم، اما نکته اینجاست که ما از قانون عبور نمی کنیم بلکه اگر مورد لازم باشد با زمانبندی موقت یکساله یا چند ماهه ممکن است اقداماتی انجام دهیم و قانون باید توسط مجلس اصلاح شود و ما قانون را اصلاح نمی کنیم و تغییر نمی دهیم.

روحانی گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد ما دارای تجربه و تحصیلات اقتصادی است و باید بداند که بار بسیار سنگینی بر دوش اوست و با رأی اعتماد نمایندگان باید این بار را در شرایط حساس به دوش بکشد.

رئیس جمهور افزود: از نمایندگان پرسیدم روزانه چند ساعت کار می کنید؟ زیرا وزرا اگر روزی کمتر از ۱۴ ساعت کار کنند نمی توانند بار سنگین را به مقصد ببرند و ما با هفت یا هشت ساعت کار نمی توانیم کار را پیش ببریم.من از شما نمایندگان خواهش می کنم چه موافق و چه مخالف انتظارات خود را از وزرا اعلام کنید زیرا در این شرایط ما باید با تمام توان و قدرت این مسیر را ادامه دهیم.

رئیس جمهور افزود: بازار سرمایه برای ما بسیار مهم است و موفقیت این بازار در ماههای اخیر یکی از افتخارات اقتصادی ما بود و در کنار تورمی که داشت از یک رقمی عبور می کرد و رشد اقتصادی که داشت به زمین می نشست این بازار سرمایه بود که به حرکت درآمد و تا حد زیادی شرایط را جبران کرد. و ین بازار در اختیار وزارت اقتصاد است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها