پدرام-سلطانی1.jpg

بانک های ایرانی یک به یک در حال برقراری روابط کارگزاری خود با بانک های جهانی هستند و تاکنون هشت بانک ایرانی به سیستم سوئیفت وصل شده اند و بقیه بانک ها نیز در طی چند روز آینده با طی شدن مراحل لازم به این سیستم وصل خواهند شد.

به گزارش « پایگاه خبری بورس کالای ایران»، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با بیان مطلب بالا گفت: در زمان تحریم‌ها پنج  تا هشت  درصد کل تبادلات ارزی کشور صرف هزینه جابجایی پول می‌ شد اگر این عدد  ضربدر ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون دلار صادرات سالانه شود، مشخص می شود که عدد قابل توجهی بابت تبادلات ارزی طی این مدت پرداخت می شده که با رفع تحریم‌ها و برقراری روابط با سایر بانکها، هزینه ‌های تبادل بانکی برای تجار با همه کشور های جهان با هزینه کم انجام می گیرد.

پدرام سلطانی در ادامه افزود: با رفع تحریم‌ها، موسسات بیمه ‌ای به تجار و بازرگانان ایرانی خدمات بیمه ای ارائه می‌ کنند، چنانکه دراین راستا شرکت ‌هایی از ژاپن و اروپا پیش قدم شده‌ اند و قراردادهایی با هدف پوشش بیمه ای با شرکت های داخلی در حال تنظیم اند؛ از دیگر سو برخی از بانک های اروپایی و آسیایی نیز ابراز تمایل کرده‌اند که دفاتر نمایندگی در ایران باز کنند و یا دفاتر قبلی خود را که در دوران تحریم بسته شده بود، مجدداً بازگشایی کنند.

این مقام مسئول در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به این که طی چند هفته گذشته رتبه اعتباری ایران توسط موسسات اعتباری در حال بررسی برای تعیین و کاهش رتبه است، تصریح کرد:‌ صندوق ‌های سرمایه گذاری خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران در حال مطالعه هستند و رفت و آمدهای متعددی داشتند.

وی در این باره افزود: بازار سرمایه‌ ایران بازاری دست نخورده است و نسبت قیمت سهام به درآمد شرکت ها (P/E) در مقایسه با بسیاری از کشورها بسیار جذاب است بنابراین در ماه های آینده شاهد ورود سرمایه گذاران نهادی خارجی به ایران خواهیم بود.

سلطانی خاطر نشان کرد: شرکت های مشاوره بین المللی برای بازگشایی و گشایش دفاترشان شروع به فعالیت کردند. حضور شرکت های بزرگ خارجی و اساساً سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم خارجی عموماً از بستر حضور موسسات مشاوره بین‌المللی انجام می شود تا بعد از بررسی حقوقی، مالی و مقرراتی چارچوب لازم را طراحی کنند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مشتریان خود قرار بدهند تا این سرمایه گذاران بتوانند فعالیت خود را در ایران از سر بگیرند.

سلطانی با بیان اینکه در بخش صادرات، بازارهای قدیمی ایران در حال احیاء است، تصریح کرد: در هفته های گذشته شاهد این بودیم که صادرات فرش، زعفران و دیگر کالاهای سنتی کشور به آمریکا از سر گرفته شده است و در خصوص صادرات به اروپا تحرکات جدیدی نیز در حال انجام است. به عنوان نمونه در حوزه پتروشیمی مذاکرات اولیه برای صادارت مجدد محصولات پتروشیمی به اروپا که چند سالی متوقف شده بود، انجام شده است. شرکت های نفتی نیز در ابعاد مختلف از شرکت های مشاوره و دانش بنیان گرفته تا شرکت های حفاری مذاکراتی را با همتایان خود انجام می دهند که از دل آن شرکت های مشترک یا پیمان های مشترک برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز تعیین شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بخش دیگری  با تاکید بر این که در فضای اقتصادی و سرمایه گذاری هیچ کاری بدون ریسک و تهدید وجود ندارد، اظهار داشت: طبیعتاً در بازگشایی و تعامل مجدد کشورهای اروپایی و امریکایی با ایران این امکان وجود دارد که این کشورها بخشی از بازار داخل را در کالاهایی که توان رقابت دارند در اختیار می گیرند اما نکته مهم این است که فرصت‌های دوران پسا تحریم آنچنان گسترده و وسیع است که با تهدیدهایی که طبیعتاً ممکن است در این دوران متوجه کشور شود قابل قیاس نیست بنابراین فرصت‌ها بیش از تهدیدها است.

وی در پایان در مورد بحث‌ تهدید‌ها گفت: ممکن است برخی از برندهای خارجی به دلیل مزیت تولید و کیفیت تلاش کنند که بازار برخی از کالاها را در داخل به خود اختصاص دهند و بعضی از حوزه‌های تولید در کشور که امکان رقابت ندارند در این شرایط تحت فشار قرار بگیرند. بنابراین برای جلوگیری از افت توان رقابت تولیدات داخلی باید ساز و کار تعیین قیمت ارز به بازار واگذار شود و بانک مرکزی جز در مواردی که نوسانات خارج از عرف رخ می دهد از دخالت در تعیین قیمت ارز پرهیز کند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها