Descending-coins.jpg

 حجم معاملات آتی سكه طی هفته گذشته در بورس كالای ایران به ۹۸ هزار و ۸۷۹ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۱۰ هزار میلیارد و ۱۶۷ میلیون ریال رسید، این در شرایطی است که حجم معاملات آتی سکه در هفته ماقبل به ۵۶ هزار ۹۶۷ قرارداد رسیده بود که این نشان از رشد ۷۳ درصدی معاملات هفتگی بازار آتی دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۸۳ هزار و ۵۹ قرارداد به معاملات تحویل شهریور سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید نیز به بیش از هشت هزار میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال رسید. این در شرایطی است که سررسید تیر ماه سال ۹۵ با حجم ۱۰ هزار و ۶۴۸ قرارداد و به ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت.

همچنین قرارداد تحویل اسفند سال آتی نیز با سه هزار و ۲۲ قرارداد به ارزش بیش ۲۹۸ میلیارد ریال در چایگاه سوم معاملات قرار گرفت.

در پایان نیز رتبه چهارم معاملات به قرارداد آتی سكه تحویل اردیبهشت با ۲ هزار و ۱۵۱  قرارداد به ارزش ۲۱۵ میلیارد ریال اختصاص یافت.

نکته قابل توجه در معاملات هفتگی آتی این بود حجم قرارداهای سررسید اسفند با سه هزار و ۲۲ قرارداد بیشتر از اردیبهشت ماه بود که فعالان بازار عامل اصلی آن را رشد تقاضا قبل از سال جدید عنوان کرده اند.

از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نشان می دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف با کاهش روبه رو شد؛ به طوری که سکه تحویل اسفند با قیمت ۹۸۲ هزار تومان به فروش رسید که کاهش ۰/۵۴ درصدی را در روز چهارشنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل اردیبهشت نیز با قیمت ۹۹۶ هزار تومان معامله شد و افت ۰/۶۵ درصدی را در این روز تجربه کرد. سکه تحویل تیر سال آینده با قیمت یک میلیون و ۱۱ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش ۰/۳۷ درصدی نسبت به روز سه شنبه اخیر رو به رو شد. در آخر نیز سکه سررسید شهریور ماه با افت ۰/۳۲ درصدی با قیمت یک میلیون و ۲۹ هزار تومان معامله شد.

به گفته کارشناسان بازار سکه، طی این روزها تقاضا برای سکه آتی و نقدی افزایش یافته و به نظر می رسد بهای سکه در ماه پایانی سال جاری به دلیل رشد تقاضا افزایش بیشتری را تجربه کند .

از سویی قیمت سکه نقدی طی روز چهارشنبه گذشته، نسبت متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، واکنش نشان داد و کاهش اندکی را تجربه کرد؛ به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۹۷۴ هزار تومان رسید. نیم‌سکه نیز با قیمت ۴۹۰ هزار تومان، ربع سکه با قیمت ۲۶۰ و سکه یک گرمی با نرخ ۱۸۱ هزار تومان در این روز به فروش رسید.

این در شرایطی است که بهای سکه طرح جدید امروز در اولین روز از هفته معاملاتی در بازار با ۳۲ هزار تومان افزایش یک میلیون و ۹ هزار تومان و دلار در حرکتی معکوس با ۶ تومان کاهش به ۳۵۰۵ تومان رسید.   بازار تهران متاثر از رشد قابل ملاحظه بهای اونس جهانی طلا ناظر رشد قیمت انواع سکه است.

هم‌اکنون سکه طرح جدید با ۳۲ هزار تومان رشد یک میلیون و ۹ هزار تومان، طرح قدیم با ۳۷ هزار تومان افزایش یک میلیون و ۱۰ هزار تومان و نیم سکه با ۱۱ هزار تومان افزایش ۵۰۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

ربع سکه نیز با ۶ هزار تومان افزایش ۲۶۶ هزار تومان، سکه گرمی با ۲ هزار تومان رشد ۱۷۹ هزار تومان و سکه گرمی با افزایش ۲ هزار تومانی ۱۷۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

از سویی قیمت اونس نیز در بازار جهانی طلا هم‌اکنون ۱۲۳۸ دلار و ۹۰ سنت درج شده اما در سه روز اخیر حدود ۴۴.۵ دلار رشد داشته است.

در بازار ارز، دلار با ۶ تومان افت قیمت ۳۵۰۵ تومان تومان معامله می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها