• ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
  • کد خبر: 1979
سیمان

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی در حالی از ناموفق بودن صادرات سیمان خبر می دهد که از سال گذشته جهت توسعه و رونق بازار این محصول، بحث صادرات آن از طریق بورس کالای ایران مطرح شده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، لطفعلی بخشی با بیان اینکه تقاضا برای سیمان به شدت افت کرده است، اظهار کرد: درخواست انجمن برای افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش هزینه‌ها بود که در سال ۹۴ اتفاق افتاد و چاره‌ای هم غیر از آن نبود.

بخشی افزود: این که چرا از افزایش قیمت منصرف شدند وضعیت بازار بود و شاهد هستید که به دلیل رکود اقتصادی، تقاضای سیمان به شدت افت کرده است و کارخانجات برای تامین هزینه‌هایشان با مشکل مواجه شده اند. برخی کارخانه‌ها بدون توجه به منافع کل صنعت سیمان و برای حل مشکل خود به صورت انفرادی حرکت کرده‌اند و قیمت‌ها را کاهش داده‌اند.

وی ادامه داد: انجمن سیمان هم به شدت تلاش کرد که مانع این وضعیت شود که چندان موفق نبود، هم اکنون برخی کارخانجات سیمان به دلیل مشکل مالی نهار پرسنل و اضافه کار را قطع کرده و کوره را خاموش کرده‌اند و فقط آسیاب سیمان مشغول کار است. این وضعیت فوق‌العاده بدی برای صنعت سیمان است که در تاریخ این صنعت سابقه نداشته است.

بخشی تصریح کرد: متاسفانه رکود اقتصاد کشور به صنعت سیمان بسیار ضرر زد و امید زیادی به تغییر وضعیت نیست. صنعت سیمان از صنایع سرمایه‌بر است و سرمایه زیادی صرف تامین ماشین‌آلات آن می‌شود. حال اگر این ماشین‌آلات کار نکنند قطعا کارخانه سیمان با ضرر مواجه می‌شود.

این کارشناس افزود: حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی کارخانجات سیمان کار کرد ۲۰ روز کوره است و در صورتی که محصول از کارخانه خارج نشود مجبور به توقف کوره خواهیم بود. با وجود این کارخانجات سیمان از محوطه کارخانجات برای دپوی کلینکر استفاده کردند که آن هم پر شد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی بیان کرد: سال گذشته بسیاری کارخانه‌ها سیمان به دلیل انبار شدن حدود ۱۸ میلیون تن کلینکر در محوطه کارخانه‌ها حدود یک ماه کوره‌ها را خاموش کردند و از کلینکر انبار شده برای تولید سیمان استفاده کردند.

 بخشی درباره محدودیت بازارهای صادراتی سیمان در این چند سال اخیر گفت: اصولا سیمان محصول صادراتی نیست و دلیل آن هم هزینه بالای حمل و نقل آن و همچنین سادگی راه اندازی کارخانه سیمان است. هم اکنون با هزینه کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار می‌توان ظرف کمتر از ۲ سال یک کارخانه سیمان یک میلیون تنی راه انداخت. تجارت سیمان در جهان کمتر از ۵ درصد تولید سیمان جهان است.

این کارشناس افزود: ما در کشورمان یک مشکل دیگر هم داریم و آن کمبود تجهیزات صادراتی است. برای صادرات پر حجم سیمان باید سیستم‌های بارگیری به کشتی (ship Loader ) راه‌اندازی کرد که ما آن را در اختیار نداریم و روش‌های دیگر نیز هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. با وجودی که ما هم اکنون ارزانترین و با کیفیت‌ترین سیمان صادراتی جهان هستیم در افزایش صادرات زیاد موفق نیستیم.

بخشی خاطرنشان کرد: البته این موضوع دلایل دیگری هم دارد و آن تحریم‌های بانکی بود که بیشتر سود صادرات سیمان را به جیب دلالان ریخته می‌شد. با رفع تحریم‌ها امید می‌رود وضع صادرات سیمان کشور کمی بهبود یابد.

 

منبع: اقتصادنیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها