1-1789275.jpg

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران از برنامه فعال سازی بازاریابی در حوزه سرمایه گذاران خارجی نیز خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، اطلاعیه عرضه برای همه خریداران بالقوه از طریق سامانه هایی الکترونیکی و رسانه های نوشتاری فرستاده می شود که البته این امر به نوعی بازاریابی خواهد بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حامد سلطان نژاد در ادامه  از راه اندازی گواهی سپرده سکه طلا تا نیمه نخست اسفندماه و همچنین صدور گواهی ویژه شمش در سال آینده خبر داد.

وی با اعلام این خبر یکی از اهداف اجرای راه اندازی گواهی سپرده سکه طلا را افزایش امنیت جابجایی سکه اعلام کرد و افزود: اهمیت امنیت جابجایی سکه به میزانی است که بسیاری از سرمایه گذاران نهادی وارد این بازار نمی شوند که این مشکل با ارائه این گواهی ها رفع می شود.

سلطانی نژاد ادامه داد: البته برای انجام معاملات گواهی ها خزانه تعیین شده است؛ به گونه ای که برخی بانک ها خزانه را تجهیز کردند. بنابراین خطرهای امنیتی به صفر می رسد زیرا فقط اسناد مربوط به سکه جابجا می شود و منابع مالی که در بخش سکه وجود دارد، به گردش در می آید.

 مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در گام نخست، این گواهی سپرده برای سکه تمام بهار آزادی ارائه می شود.

وی  همچنین در پاسخ به این پرسش که «آیا این بازار تداخلی با بازار آتی سکه دارد یا خیر؟» گفت: نه فقط این دو بازار تداخل ندارد بلکه بازار گواهی سپرده می تواند بازار آتی را نیز تقویت کند؛ زیرا سرمایه گذاران بازار آتی در صورت سررسید اگر خرید گواهی سپرده را انجام داده باشند، به آن معناست که سکه را در اختیار دارند.

مدیرعامل شرکت بورس کالا در ادامه  از راه اندازی بازار گواهی سپرده شمش طلا در سال آینده خبر داد و اظهار داشت: بر همین اساس شمش های تولیدی معادن کشور استاندارد می شود؛ زیرا اگر بخواهیم شمش ها را به اوراق بهادار تبدیل کنیم باید شمش ها به صورت یکسان تقسیم بندی شود.

وی درباره پیش بینی از میزان استقبال تولیدکنندگان شمش از این اقدام گفت: زمانی که شمش طلا استاندارد شود، بازار نیز رقابتی می شود. به گفته وی، بورس کالا برای راه اندازی این بازار آمادگی کامل دارد اما تولیدکنندگان شمش و طلا باید به سیستم های استحصال و تسویه طلا مجهز شوند تا بتوانند شمش های استاندارد ۹۹۹ را تولید و به بازار عرضه کنند. سلطانی نژاد تاکید کرد: اگرتولیدات ما استانداردهای جهانی داشته باشند می توان آنها را در بورس های کالایی دنیا نیز به فروش رساند.

سلطلانی نژاد درباره حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس کالا و حجم معاملات در این بخش نیز گفت: همه معاملات رینگ صادراتی بورس کالا به دست سرمایه گذاران خارجی انجام می شود.

 وی با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد معاملات بورس کالا به دست سرمایه گذاران خارجی انجام می شود، افزود: این معاملات بیشتر در حوزه محصولاتی است که مزیت نسبی دارند و برای خارجی ها مطلوب است این محصولات را از ایران خریداری کنند؛ زیرا نرخ این محصولات رقابتی است.

به گفته سلطانی نژاد البته خارجی ها با حضور در بورس کالا می دانند باید با سایر خریداران خارجی در یک شرایط رقابتی به سر برند و خرید خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: اگر رینگ صادراتی وجود نداشت شاید برخی فروشندگان برای فروش بیشتر، قیمت را کاهش می دادند و نرخ کالاهای ایرانی در عرصه جهانی از حالت رقابتی خارج می شد.

مدیرعامل شرکت بورس کالا از برنامه فعال سازی بازاریابی در حوزه سرمایه گذاران خارجی نیز خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، اطلاعیه عرضه برای همه خریداران بالقوه از طریق سامانه هایی الکترونیکی و رسانه های نوشتاری فرستاده می شود که البته این امر به نوعی بازاریابی خواهد بود.

سلطانی نژاد تاکید کرد: این امر با بهره برداری از تارنمای تازه بورس کالا به زبان انگلیسی راه اندازی می شود.

مدیرعامل شرکت بورس کالا درباره عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا از موفقیت طرح آزمایشی عرضه ذرت خبر داد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام و تعاون روستایی با بورس کالا برای موفقیت این طرح همکاری کرد. سلطانی نژاد افزود: برای اجرای این طرح در مقیاس بزرگ حالت های مختلفی مطرح است؛ نخست اینکه طرح آزمایشی (پایلوت) با بهره گیری از انبار اجرا شود، اما این طرح با مخاطره روبروست، زیرا انبارها استاندارد نیستند و شاید به این جمع بندی برسیم که برای رفع این مشکل از یک مباشر که توانایی انبارداری دارد، استفاده کنیم تا بحث تضامین انبارها نیز حل شود. وی ادامه داد: همچنین در حالت دیگر ممکن است از ساختار انبار استفاده نشود و محصولات به طور مستقیم در بورس کالا ارائه شود. سلطانی نژاد ابراز امیدواری کرد این مسائل پس از برگزاری نشست هایی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت جهاد کشاورزی نهایی شود. به گفته وی، افزون بر برنامه گستره جغرافیایی در بخش ذرت و جو، قرار است گندم و محصولات دیگری که زیر چتر حمایتی دولت قرار دارند نیز پوشش داده شوند.

منبع: ایرنا

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها