بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که نوسانات اخیر نرخ ارز و پیرو آن، تغییرات قیمت کالاها در کشور، بر لزوم توسعه ابزارهای مالی از جمله ابزارهای مشتقه در اقتصاد را نمایان کرد. 

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، مدیر کالایی کارگزاری دلیران پارس در خصوص لزوم توسعه ابزارهای مالی به منظور پیش‌بینی پذیری بازارهای کالایی گفت: همواره انجام معاملات به صورت فیزیکی در معرض ریسک نوسانات ارزی قرار دارد، اما زمانی که ابزارهای نوین مالی توسعه یابند و از قراردادهای مشتقه، اوراق سلف موازی و سپردههای کالایی بیشتر استفاده شود، مطمئنا سرمایه‌گذاران می‌توانند هزینههای ناشی از نوسانات نرخ ارز را در معاملات خود پوشش دهند.

امیرمسعود پرور با بیان اینکه این ابزارهای مالی طی سال های اخیر در بورس کالای ایران راه اندازی شده اند و باید شرایط مناسبی برای آشنایی فعالان صنایع و سرمایه گذاران از این ابزارها فراهم شود، ادامه داد: زمانی که شرکت‌ها، حجم زیادی از کالاهای مختلف را خریداری و در انبارهای خود نگهداری می‌کنند، در هنگام نوسانات ارزی با ‌آسیبپذیری زیادی مواجه هستند؛ به عبارتی دیگر، در شرایطی که پیشبینی میشود قیمتها افزایش پیدا می‌کند، مشکلی ایجاد نشده و ریسک پوشش داده میشود، اما زمانی که قیمتها در حال نوسان باشد، تصمیمگیری برای خرید و فروش و تامین مواد اولیه به امر بسیار مشکلی تبدیل میشود و قدرت پیش‌بینی تولیدکننده و مصرف‌کننده کاهش می‌یابد.

وی به ضرورت وجود ابزارهای مالی پیشرفته برای استفاده در چنین شرایطی اشاره کرد و گفت: بنابراین، اگر بتوان ابزارهای نوین مالی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا را توسعه داد، شرایط بهتری برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد خواهد شد و کشف نرخ در فضای آرامتری انجام میشود؛ در نتیجه کارخانهها می‌توانند با چشم انداز مناسبی خرید کنند و خود را در مقابل ریسک نوسان نرخ ارز پوشش دهند.

پرور افزود: بازار فیزیکی نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی نیاز بازار باشد؛ به خصوص که بخش عظیمی از  سرمایه گذاریهایی به بازار فیزیکی سرازیر می شود و این امر به افزایش قیمت ها و التهاب دامن می زند. اما با وجود ابزارهای مالی قدرتمند، عمده سرمایه ها و تقاضای سفته بازان به سمت ابزارهای مالی هدایت می شود و علاوه بر بازار جذاب و سود مناسبی که عاید سرمایه گذاران می شود، بخش واقعی اقتصاد نیز از دلالی و کمبود کالاها و نوسانات کاذب قیمت ها در امان می ماند

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: هر میزان که بتوان استفاده از ابزارهای حمایتی را در کنار بازار فیزیکی گسترش داد، می‌توان سرمایه راکد و سرگردان کسانی را که قصد سرمایه‌گذاری دارند، به این ابزارها وارد کرد. با این روش، در بازار فیزیکی قیمت‌ها به صورت واقعی کشف خواهد شد و این قیمت‌ها برای شرکتهایی که قصد دارند مواد اولیه خود را تهیه کنند، ارزندگی خواهد داشت.

وی با اشاره به نقش سفتهبازان در بازارهای مالی گفت: همیشه کسانی که به صورت سفته‌بازی وارد بازارهای مالی می‌شوند، نقش مثبتی در نقدشوندگی دارند و آن را تضمین می‌کنند. اما فعالیت این دسته از سفته‌بازها باید هدایت شود تا شفافیت بازار از بین نرود

مدیر کالایی کارگزاری دلیران پارس با بیان اینکه ابزارهای مشتقه قطعا پوشش دهنده ریسک در زمان نوسان‌های ارزی هستند و به کمک سرمایه‌گذاران می‌آیند، اظهار کرد: این ابزارها در بورس کالای ایران وجود داشته و باید گسترش یابد، اما نکته مهم در خصوص استفاده از این ابزارها، ظرفیت علمی و نیاز به فرهنگسازی در این زمینه است

به گفته پرور، بورس کالا همواره به صورت دوره ای در خصوص مزایای ابزارهای مالی کلاسهای آموزشی برگزار می‌کند، اما این اقدامات را به تنهایی انجام میدهد و نیاز به کمک سایر نهادهای مالی کشور وجود دارد. بنابراین، ابتدا باید فرهنگسازی و آموزش و سپس، بازار مشتقه به شکل گسترده راه اندازی شود؛ در این راستا بورس نیویورک نیز پس از چند دهه فعالیت، در حال آزمون ابزارهای مشتقه است. از این رو، استفاده از این ابزارها بلافاصله قابل پیاده سازی نیست و ابتدا باید در فضای پایلوت آزمون و به تدریج وارد فضای واقعی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها