سهام

در این مقاله سعی شده است رابطه بین دو مولفه قیمت محصولات و قیمت سهام را به صورت آماری تفسیر کنیم. در واقع به این سئوال که آیا قیمتهای محصولات در بورس کالا رابطه ای با قیمت سهام شرکت در بورس اوراق بهادار دارد یا خیر پاسخ داده می شود و به این منظور قیمت محصولات و قیمت سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان را مورد بررسی قرار دادیم.

به گزارش «کالاخبر»، سرمایه گذاران در بازار سرمایه هر روز با سه چالش بزرگ خرید، نگهداری و یا فروش سهام مورد معامله در بورس اوراق بهادار روبرو هستند. برای اینکه فعالان این حوزه با چالش های پیش رو دست و پنجه نرم کنند،  علاوه بر مطالعه روزانه اخبار و بررسی شرایط کلان اقتصادی به تحلیل های مختلف بنیادی، تکنیکال یا آماری روی می آورند. تمامی تحلیل ها از هر نوع که باشد درصدد پاسخگویی به دو پرسش بزرگ برای راهنمایی سرمایه گذار جهت مواجهه با سه چالش مطرح شده است

سئوال اول: آیا قیمت فعلی سهم برای خرید یا نگهداری ارزنده است؟ و سئوال دوم هدف قیمتی سهم در آینده چه خواهد بود؟

یکی از عوامل بنیادی تاثیر گذار در قیمت سهام مبلغ فروش شرکت است که در صورت سود و زیان به آن اشاره می شود. مبلغ فروش از دو مولفه حجم فروش محصولات و قیمت فروش تشکیل شده است. یافتن رابطه ای آماری بین قیمت و حجم محصولات شرکت که در بورس کالا معامله می شود و قیمت سهام می تواند با دو هدف بزرگ انجام پذیرد. اول اینکه رابطه بین بورس کالا و بورس اوراق بهادار را روشن کرده و تاثیر این دو بازار را روی یکدیگر نشان دهد و فعالان بازار سرمایه را با منبع جدید تحلیلی آشنا کند. دوم اینکه روش تحلیلی جدیدی را به تحلیلگران ارائه می دهد تا سرمایه گذاران را به وسیله آن بهتر راهنمایی کنند. این مهم که بخشی از پاسخ سئوالات مطرح شده در بازار سرمایه را می توان در بورس کالا یافت موضوع جدیدی نیست اما یافتن رابطه ای آماری و استفاده از داده های بورس کالا جهت پیش بینی قیمت می تواند آغاز راهی باشد که اهمیت بورس کالای ایران را بیش از پیش نشان دهد.

در این مقاله به توصیفی آماری از روند میانگین قیمت آماری کل محصولات این مجتمع فولادی در بورس کالا و قیمت آماری سهام در بورس اوراق بهادار می پردازیم. بعد از آن با استفاده از رگرسیون خطی به بررسی رابطه بین میانگین قیمت آماری کل محصولات در بورس کالا و قیمت آماری سهام  در بورس کالا پرداخته و داده های آماری آن را آنالیز می کنیم. بعد از آن به بررسی رابطه غیر خطی (درجه دوم) بین میانگین قیمت آماری کل محصولات با قیمت سهام اشاره ای داریم و داده های آماری رگرسیون مذکور را مورد بررسی قرار می دهیم

محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان را می توان به سه دسته اصلی محصولات گرم، محصولات سرد، محصولات پوشش دار تقسیم بندی کرد

بررسی روند میانگین قیمت آماری کل محصولات در بورس کالا  و قیمت سهام آن در بورس اوراق بهادار

روند میانگین قیمت آماری کل محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالا از خرداد ماه سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۱ صعودی بوده سپس از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا آذر ماه ۱۳۹۵ تقریباً در یک روند خنثی قرار داشته و پس از آن تا خرداد ماه سال ۱۳۹۷ در روند صعودی قرار دارد. این الگو تقریباً برای قیمت آماری سهام نیز برقرار بوده بنابراین می توان امید داشت قیمت های محصولات در بورس کالا و قیمت سهام در بورس اوراق بهادار با یکدیگر رابطه ای منطقی داشته باشند.

از طرفی قیمت آماری هر سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان از خرداد ماه سال ۱۳۹۰ تا شهریور ماه سال ۱۳۹۶ همواره کوچکتر از ده میلیونیوم قیمت آماری کل محصولات برای هر واحد بود که از تاریخ مذکور این مقدار بیش از ده میلیونیوم شده است که می توان سه عامل کلی را برای این رخداد در نظر گرفت:

قیمت سهام به صورت حبابی افزایش یافته است.

 .۲قیمت محصول همراه با قیمت عوامل تعیین کننده آن بالا نرفته است.

ممکن است شرکت با مدیریت صحیح و استفاده مناسب از منابع خود عملکردی بهتر از سال های پیش داشته باشد و یا با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تر هزینه ها را کاهش داده باشد و بازدهی شرکت در کل افزایش یافته است.

بررسی رابطه خطی بین میانگین قیمت آماری کل محصولات در بورس کالا با قیمت سهام در بورس اوراق بهادار

بررسی رابطه درجه دوم بین میانگین قیمت آماری کل محصولات در بورس کالا با قیمت سهام در بورس اوراق بهادار

اولین هدف انجام این نوشته بررسی رابطه بین قیمت کالاها در بورس کالا و بورس اوراق بهادار  و تاثیر این دو بازار روی یکدیگر بود که نتایج حاصله نشان می دهد رابطه قیمت سهام شرکت فولاد مبارکه و قیمت محصولات آن در بورس کالا به شدت قدرتمند است و در این شرکت می توان بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از تغییرات قیمت سهام را به صورت خطی و بین ۸۰ تا ۹۵ درصد تغییرات قیمت سهام را به صورت درجه دوم با تغییرات قیمت محصولات در بورس کالا توضیح داد که این موضوع نشان می دهد فعالان بازار سرمایه در خصوص این شرکت می توانند از منبع مناسبی به نام قیمت های محصولات در بورس کالا جهت تحلیل های خود استفاده کنند.

توجه به این نکته که معاملات محصولات عمدتاً به صورت سلف در بورس کالا انجام می شود و با موعد تحویل مشخص و در روابط برای بدست آوردن قیمت آماری محصولات قیمت تاریخ تحویل را در نظر گرفتیم می تواند کمک حال تحلیلگران بازار باشد چون می توانند قیمت محصولات در ماه آینده را در اختیار داشته باشند و با استفاده از روابط بدست آمده در این مطالعه، حدود ارزندگی قیمت سهام را به دست بیاورند.

*شکور علیشاهی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها