کشاورزی

معاون پژوهشی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در دولت یازدهم، نگاه به بورس کالا تغییر کرده است، گفت: با حمایت دولت از بورس کالا، سیاست قیمت تضمینی اجرایی شد و همچنین ظرف دو سال اخیر تشکل‌ها، اتاق بازرگانی، مجمع صنفی و مجمع نخبگان کشاورزی در سیاستگذاری های وزارت جهاد کشاورزی، مشارکت بیشتری داشته اند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دکتر علی کیانی‌راد معاون پژوهشی موسسه برنامه ریزی ،اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی ضمن بیان مطلب بالا گفت: اگر بورس کالای کشاورزی تقویت شود و دولت واسطه های موثر و خوب را متشکل کند، واسطه هایی که دارای رانت اطلاعاتی هستند، حذف می شوند.

وی گفت: در هیچ نظام اقتصادی کارآمد، دلالانی که در فرآیند زنجیره عرضه محصولات و در راستای افزایش زنجیره ارزش خوب عمل می کنند، حذف نمی شوند و این در حالی است که در بازار محصولات کشاورزی ما، اغلب دلالان، به همان صورت که محصول را خریداری می کنند به همان صورت به مصرف کننده تحویل می دهند و هیچ ارزش افزایی روی محصولات انجام نمی دهند.

کیانی راد، متشکل کردن تولیدکنندگان،توانمندسازی تشکل های کشاورزی و فرهنگ سازی در زمینه مبادله محصولات در بورس کالای کشاورزی را از عوامل موثر در تقویت بورس کالای کشاورزی عنوان کرد و افزود: هر چقدر تشکل های کشاورزی قوی تر شوند، فرآیند شناسایی بورس بیشتر اتفاق می افتد و تمایل برای فروش محصولات کشاورزی در بورس کالا افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در دوره های قبلی دولت و سیاستگذاران، توجه کمتری به بورس کالا داشتند چون فکر می کردند، بورس کالا ابزار کارآمدی در شفاف سازی مبادله کالا نیست در حالی که یکی از ویژگی‌های بورس کالا، شفافیت در مبادله کالا است.

معاون پژوهشی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با بیان این که در دولت یازدهم، نگاه به بورس کالا تغییر کرده و ظرف دو سال اخیر تشکل‌ها، اتاق بازرگانی، مجمع صنفی و مجمع نخبگان کشاورزی در سیاستگذاری های وزارت جهاد کشاورزی، مشارکت بیشتری داشته اند، اظهار داشت: اکنون تشکل ها مایلند گندم نیز در قالب سیاست قیمت تضمینی وارد بورس کالای کشاورزی شود.

وی در مورد فرهنگ‌سازی نیز تصریح کرد: فرهنگ‌سازی در مورد مبادله کالای کشاورزی در بورس باید توسط بورس کالا و رسانه های فراگیر نظیر صدا و سیما صورت گیرد، ضمن آن که تبلیغات در این زمینه یک حدی دارد و نباید توقع زیاد ایجاد کند.

کیانی‌راد گفت: سازوکار بورس کالا برای همه شناخته شده نیست و مردم نمی دانند مبادله کالای کشاورزی در بورس چه مزیت‌های دارد؛ برای مثال اگر دامداران بدانند که با خرید نهاده های دامی در بورس کالای کشاورزی می توانند خود را در مقابل نوسانات قیمت این محصول بیمه کنند، از آن استقبال خواهند کرد.

وی بر استاندارد سازی محصولات کشاورزی برای تقویت بورس کالای کشاورزی تاکید کرد و بیان داشت: در بورس، خریدار باید کالا را با استانداردی که می خواهد، تحویل بگیرد.

کیانی راد ادامه داد: ظرف سه سال گذشته، اقدام هایی برای تعریف استانداردهای ملی در مورد محصولات کشاورزی با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان استاندارد انجام شده و کار ادامه دارد.
این پژوهشگر، بورس کالای کشاورزی را به عنوان یک ابزار حمایتی در کنار سایر ابزار حمایتی دیگر مانند تعرفه واردات، خرید تضمینی و قیمت تضمینی دانست و تاکید کرد: بورس کالای کشاورزی به تنهایی نمی تواند از تولید کننده و مصرف‌کننده بخش کشاورزی حمایت کند و بار تمام مشکلات را به دوش بکشد، زیرا هدف اصلی بورس کالای کشاورزی ، کاهش آثار زیانبار مخاطرات قیمت و بازار است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اغلب محصولات کشاورزی قابلیت عرضه و مبادله در بورس کالای کشاورزی را دارند، اذعان داشت: همه محصولات کشاورزی و فرآوری شده نمی توانند در بورس کالا معامله شوند و باید شرایطی مانند عدم فسادپذیری و امکان تعریف استاندارد برایشان وجود داشته باشد، ضمن آن که مخاطره قیمتی و یا نوسانات قیمتی محصولات باید به اندازه ای باشد که برای معامله جذابیت ایجاد کند، زیرا بورس کالا از یک طرف تامین کننده سرمایه برای تولیدکننده و از سوی دیگر یک فرصت برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها