جهانی

گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که بازارهای نفت و فلزات اساسی در هفته گذشته در مدار صعودی قرار گرفتند.

چشم انداز نگران کننده عرضه قیمت نفت را بهبود بخشید

قیمت نفت در هفته ای که گذشت تحت تاثیر عواملی چون دورنمای محدود شدن عرضه به بازار در نتیجه تحریم‌های واشنگتن علیه صادرات نفت ایران و کاهش هفتگی ذخایر نفت آمریکا رشدی هفتگی را ثبت کرد و نفت برنت تا نزدیکی ۸۰ دلار نیز معامله شد و نفت آمریکا به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه رسید؛ اما این افزایش قیمت تحت تاثیر سایه جنگ تجاری بر اقتصاد جهانی، تشدید نگرانی‌های اقتصادی و چشم انداز نگران کننده کاهش تقاضا محدود شد.

قیمت نفت روز دوشنبه نیز به دلیل نگرانی‌ها نسبت به احتمال وضع تعرفه‌های بیشتر آمریکا روی کالاهای چینی تحت فشار قرار گرفت. افزایش دو حلقه ای شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا و رسیدن آن به ۷۴۹ حلقه عامل دیگری بود که روی قیمت‌های نفت تاثیر منفی گذاشت. رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد تعرفه ۱۰ درصدی روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار وضع خواهد کرد. وی گفت که ۱۰ درصد تعرفه در ۱ ژانویه ۲۰۱۹ به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و در صورت تلافی چین، اعمال تعرفه بر روی ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از محصولات چینی در دستور کار قرار خواهد گرفت. وزارت بازرگانی چین در اقدامی متقابل اعلام کرد که واردات محصولات معدنی از آمریکا شامل مس، روی و آلومینیم را محدود و مشمول تعرفه ۲۵ درصد می کند. افزایش تعرفه‌ها می تواند فعالیت های اقتصادی در هر دو کشور چین و آمریکا را محدود کرده و تقاضا برای نفت را کاهش دهد. با اعلام کاهش میزان ذخایر نفت آمریکا شاهد تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم. اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۱۴ سپتامبر برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافته و به پایین ترین میزان در سه سال و نیم اخیر رسیده است در حالی که ذخایر بنزین به دلیل تقاضای بالا، کاهش بیش از حد انتظاری داشت.

 در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

کاهش ارزش شاخص دلار فلزات اساسی را صعودی کرد

فلزات اساسی در هفته ای که گذشت تحت تاثیر کاهش موجودی انبارهای بورس های کالایی، آربیتراژ مثبت بورس فلزات لندن و شانگهای، ادامه تنش ها در روابط اقتصادی آمریکا و چین و کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا قرار گرفت به جز سرب شاهد ثبت هفته ای افزایشی برای مس، روی و آلومینیوم بودیم. با توجه به اینکه وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین و اقدام متقابل چین بر وضع تعرفه بر ۶۰ میلیارد دلار از واردات آمریکا کم تر از انتظار بازار بود؛ شاهد افزایش خوش بینی ها نسبت به آینده تنش های اقتصادی بین این دو کشور بودیم و بازارهای سهام و بازارهای کامودیتی به این اخبار واکنش مثبت نشان دادند.

آمریکا قرار بود از روز اول ۲۵ درصد تعرفه بر روی کالاهای چینی وضع کند که رقم ۱۰درصد کمتر از انتظار بازار بود و چین نیز قرار بود ۲۵ درصد تعرفه بروی کالای آمریکا وضع کند که این میزان به ۵ تا ۱۰ درصد کاهش یافته است. این مسئله امید به توافق در دور بعدی مذاکرات را افزایش داده است. خوشبینی به کاهش اثرات جنگ تجاری بر روی اقتصاد دنیا و کاهش ریسک های اقتصادی موجب شد ارزش شاخص دلار در روند نزولی قرار گرفته و در روز پنجشنبه به پایین تر از ۹۴ واحد نیز برسد. مجموعه این عوامل موجب شد توجه تحلیلگران مجددا به عوامل بنیادین حاکم بر عرضه و تقاضای فلزات معطوف شده و با توجه به ادامه کاهش شدید موجود انبارها در بورس های کالایی شاهد رشد قابل توجه قیمت مس و روی باشیم.

در هفته گذشته موجودی انبارهای مس و روی در بورس فلزات لندن بیش از ۴ درصد دیگر کاهش یافت. در مورد مس آربیتراژ بورسهای لندن- شانگهای به سطح بی سابقه ۱۱۶ دلار در هر تن رسیده که نشان از ارزان بودن قیمت مس در چین داشته و محرک تقاضای فیزیکی شده است. علاوه بر این موجودی انبارهای شانگهای در کمترین سطح ۲۱ ماه گذشته بوده و موجودی انبارهای LME در سطح ۲۱۴ هزار تن بوده که ۲۰ درصد افت در ماه جاری داشته است. در هفته گذشته آربیتراژ روی در بورس های لندن- شانگهای به ۱۱۷ دلار رسید و آمارها نشان می دهد که در شش ماه اخیر موجودی انبارهای این فلز در بورس شانگهای بیش از ۷۵ درصد کاهش داشته است.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

**فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها