1505.jpg

راه اندازی معاملات آتی ارز هم می تواند به صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات پتروشیمی کمک کند، به طوری که ریسک های آنها را پوشش داده و نگرانی این گروه را در خصوص ضررهای احتمالی از بین می برد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، جواد رضایی، کارشناس بازار پتروشیمی با بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر با توجه به خبرهای مثبت از ورود سرمایه های خارجی به ایران در پی لغو تحریم ها، زمان مناسبی برای راه اندازی بازار معاملات آتی ارز فرارسیده است.

این کارشناس بازار پتروشیمی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی وعده داده تا به زودی ارز تک نرخی شود و از طرف دیگر اصلی ترین مانع برای راه اندازی معاملات آتی ارز یعنی تحریم ها، لغو شده است. به این ترتیب زمان آن رسیده، بازار ارز که نشان دهنده نماد اقتصاد هر کشوری است، شفاف شده و راه ورود سرمایه گذاران خارجی را به کشور باز کنیم.

به گفته رضایی، برای ورود سرمایه گذاران خارجی نیاز به فضایی امن با پوشش ریسک مناسب داریم و بازار معاملات آتی ارز می تواند این فضا را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده و آنها را برای ورود به بازار ایران تشویق کند. همچنین بورس کالا نیز از آماده بودن کلیه زیرساخت ها با توجه به تجربه راه اندازی بازار آتی سکه خبر داده است و با این تفاسیر به نظر نمی رسد مشکلی برای راه اندازی بازار آتی ارز وجود داشته باشد.

وی در ادامه افزود: برای رسیدن به اهدافمانم در دوران پساتحریم باید آرامش و ثبات را جایگزین اتفاقات و هیجانات در بازار ارز کنیم که همه این موارد با راه اندازی معاملات آتی ارز به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز شدنی و قابل کنترل است؛ این آرامش هم برای فعالان اقتصادی داخلی و هم سرمایه گذاران خارجی ضروری است. 

این کارشناس بازار پتروشیمی در پایان گفت: طی سال های اخیر تحریم ها سبب شده بود تا اکثر صادرکنندگان از جمله مجتمع های پتروشیمی بازارهای هدف خود را از دست بدهند، اما امروز صادرکنندگان با توجه به لغو تحریم ها برای به دست آوردن بازارهای هدف خود نیاز به راهکارهایی دارند که یکی از آنها می تواند ورود محصولات پتروشیمی صادراتی به بورس کالای ایران باشد.

منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها