-917.jpg

مرکز پژوهش‌های مجلس در جدیدترین گزارش خود تغییرات درآمدی شرکت ملی مس ایران را بررسی کرده همچنین پیش‌بینی کرده با وارد مدار شدن طرح‌های توسعه‌ای این شرکت تا پایان سال ۱۳۹۷، توليدات و درآمد ناشی از فروش مس به بيش از ۳ برابر افزایش یابد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بازوی پژوهشی وابسته به مجلس چنین پیش‌بینی کرده که بازار مواد معدنی سرتاسر جهان با رکود دست و پنجه نرم می‌کند و تقاضایی برای محصولات معدنی همانند گذشته در بازارهای جهانی مشاهده نمی‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش آورده است که بیش از ۹۰ درصد درآمد فروش شرکت ملی مس ایران از محل تولید کاتد، کنسانتره مس، کنسانتره مولیبدن، مفتول، بیلت و اسلب است. همچین این شرکت در سال ۱۳۹۳ بیش از ۱۹۳ هزار و ۶۰۰ تن مس و ۵ هزار و ۳۰۰ تن مولیبدن تولید کرده است.

در این گزارش همچنین اطلاعاتی از معادن اصلی شرکت ملی مس آورده شده که از این قرار است. در معدن سرچشمه رفسنجان که تمامی اقدامات استخراج، خردایش و لیچینگ انجام می‌شود، شش هزار و ۴۱۷ نفر کار می‌کنند. عمر این معدن که ۲۵ سال است، ۷۳۴ میلیون تن ذخیره با عیار ۰.۶۷ درصد دارد که با منابع ۱۶۰۰ میلیون تن مس با عیار ۰.۵۷ درصد تخمین زده شده است. معدن دیگر این شرکت، میدوک شهر بابک کرمان است که همانند معدن سرچشمه تمامی اقدامات معدنکاری تا لیچینگ کانی‌های اکسیدی در آن انجام می‌شود و ۶۱۸ نفر نیروی انسانی دارد. این معدن با عمر ۲۸ سال، ۱۸۵ میلیون تن ذخیره دارد.

همچنین معدن سونگون ورزقان فرآیند تولید کنسانتره مس و مولیبدن را انجام می‌دهد که سه هزار و ۴۳۹ نفر را به کار گرفته است. این معدن ۲۵ سال عمر دارد و ۳۳۵ میلیون تن با عیار ۰.۶۱ درصد ذخیره دارد. معدن دیگر وابسته به شرکت ملی مس، دره‌زار سیرجان است که فرآیند خردایش، آسیاب و فلوتاسیون در آن انجام می‌شود که ۲۷۸ نفر را مشغول به کار کرده است.

معدن دره‌زار ۲۰ سال از باقی عمرش مانده و ۲۱۹ میلیون تن با عیار ۰.۳۸ درصد ذخیره دارد. معدن دیگر، معدن آیجو است که در ۶۰ کیلومتری شهر بابک واقع شده و فقط فرآیند باطله‌برداری در آن انجام می‌شود و ۹۲ نفر نیروی کار دارد. این معدن ۱۳ سال عمر دارد و ۱۲.۷ میلیون تن با عیار ۰.۴۵ درصد ذخیره دارد. معدن چاه‌فیروز نیز ۲۰۶ نفر را به کار گرفته و فقط باطله‌برداری در آن انجام می‌شود. این معدن مس ۱۷ سال عمر خواهد کرد و ۱۱۳ میلیون تن با عیار ۰.۴۳ درصد ذخیره دارد.

در این گزارش آمده است که برای ارزش‌گذاری شرکت ملی مس ایران لازم است قیمت جهانی در سال‌های اخیر بررسی و پیش‌بینی دقیقی از این محصول در سال‌های آینده برآورد شود. بازار جهانی مس عمدتا تحت تاثیر عرضه و تقاضا در سال‌های پیش‌رو است. به این معنا که تولیدکنندگان اصلی مس جهان تا حدودی بر قیمت نهایی فروش تاثیر مثبت خواهند داشت.

بر این اساس، شرکت ملی مس ایران بیش از ده هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش‌های توسعه‌ای دارد که امیدوار است با به ثمر رسیدن این طرح تولید خود را تا بیش از ۶۰۰ هزار تن مس خالص افزایش دهد. این در حالی است که در این سال‌ها به دلیل تحریم‌های سنگین این امر محقق نشده است.

این گزارش افزوده است، هزینه‌های مربوط به بهای تمام شده کالای تولیدی شرکت شامل هزینه‌های مستقيم (استخراج و پالایش و خرید قراضه)، هزینه‌های دستمزدها و هزینه‌های سربار متاثر از توليد و طرح‌های توسعه شرکت هستند. با توجه به طرح‌های توسعه‌ای شرکت، پيش‌بينی می‌شود که با وارد مدار شدن طرح‌های توسعه‌ای تا پایان سال ۱۳۹۷، توليدات و درآمد ناشی از فروش مس به بيش از ۳ برابر افزایش یابد. برآورد قيمت بهای تمام شده، فروش و درآمدهای شرکت نيز با توجه به نرخ بلندمدت قيمت مس جهانی و قيمت دلار در بازار کشور قابل پيش‌بينی است. هزینه سربار عمده‌ترین بخش هزینه تمام شده این شرکت است که با توجه به تغييرات آتی پیش‌بینی می‌شود.

با این حال نیز در ارزش‌گذاری نهایی ذخایر فعلی شرکت ملی مس ۲۵ و جریان نقدی با نرخ رشد ۳ درصد برای سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۴۱۸ پیش‌بینی شده است. همچنین با توجه به محاسبات صورت گرفته مطابق مدل‌های ارزش‌گذاری توضیح داده شده در بخش‌های قبل، ازرش کنونی شرکت صنایع مس ایران با محاسبه نرخ تنزیل ۲۰ درصد تا سال ۱۴۱۸ و با در نظر گرفتن و کم کردن بدهی‌ها و اقلیت‌ها و اضافه کردن نقدها مبلغ ۳۳ هزار میلیارد و ۹۷ میلیون تومان محاسبه شده است.

حال باید ارزش بازاری مس در زمان واگذاری و ارزش فعلی شرکت در بورس اوراق بهادار مقایسه‌ شده و نحوه برخورد با شرکت از زمان واگذاری مورد ارزیابی قرار گيرد تا بتوان در مورد نحوه واگذاری شرکت در سال واگذاری اظهار نظر کرد.

در جمع‌بندی این گزارش پيشنهاد شده است با توجه به مبانی نظری ارائه شده در این گزارش و بررسی یک مورد واگذاری از اجرای قانون اصل چهل و چهارم قانون اساسی برای پژوهش‌های بعدی شرکت‌های در حال واگذاری معدنی و صنایع معدنی با روش‌های علمی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند تا اصل شفافیت لازم در قیمت‌گذاری معادن بزرگ به وجود آید.

منبع خبر: اقتصادنیوز

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها