IMG_0056.JPG

مدیر عامل بورس کالا راه‌اندازی بازار آتی ارز را پس از تصویب آیین نامه هیأت وزیران اعلام کرد و افزود: با فعالان پتروشیمی به این جمع بندی رسیدیم که برای برخی از کالاها از طریق سلف، سلف موازی و یا عرضه خاص می‌توان استفاده کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: در جلساتی که با فعالان پتروشیمی داشتیم، ضمن توضیح کارکرد های بازار فرعی به این جمع بندی رسیدیم که تمامی نیازهایی که فعالان پتروشیمی در حوزه قراردادهای بلند مدت و یا در مورد گرید های خاص دارند، به نظر می‌رسد برای صنایع مختلف بالادستی و پایین دستی پتروشیمی و تولید محصولات مختلف می توان راه حل های مختلفی در بورس کالا داشت.

حامد سلطانی نژاد گفت: با فعالان پتروشیمی و نهادهای تصمیم گیر به این جمع بندی رسیدیم که برای برخی از محصولات از طریق ابزار سلف، سلف موازی و یا عرضه های خاص برای مشتریان خاص می توان استفاده کرد. منتهی همه این پیشنهاد ها در دو موضوع از جمله شفافیت و در مکانیزم عرضه و تقاضا و رقابت میان بورس کالا و متولیان عرضه محصولات پتروشیمی مشترک بود.

وی افزود: قرار شد طرح این موضوع و همفکری ها تداوم داشته باشد و به تناسب گروه های کالایی مختلف با فعالان پتروشیمی جلسات متداومی وجود داشته باشد و راه حل‌ها ارایه شود.

مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه محصولات پتروشیمی در بورس کالا همیشه باقی خواهد ماند، عنوان کرد:  بازار فرعی بسیاری از محدودیت های بازار اصلی محصولات پتروشیمی را نداشته و بسیاری از محدودیت های بازار اصلی از جمله دامنه نوسان قیمت را ندارد. همچنین این بازار تناوب عرضه ندارد و محصولی که در خط تولید با یک افت کیفیت مواجه می شود به عنوان آف گرید به این بازار وارد می شود.

سلطانی نژاد در مورد اوراق سلف خرید خودرو گفت: برخی خودروسازان هم اکنون به منابع مالی نیاز دارند و به دنبال استفاده از اوراق سلف به منظور پروژه های جدید و تولیداتی که در محصولات مختلف دارند هستند. بورس کالا در حال حاضر به دنبال برآورد نیاز مالی خودروسازان و میزان حجم انتشاراین اوراق است. بورس کالا زیر ساخت ها را فراهم می کند و هر زمان خودروسازان نیاز داشتند که از این اوراق استفاده کنند، می توانند از آن ستفاده می کنند.

بورس کالا بطور حتم برای اشخاصی که متقاضی حضور در بازار سرمایه ایران هستند، می تواند دروازه ورود آنها شود، کما اینکه در صورت عادی سازی روابط مالی بورس کالا آمادگی برای تسویه پایاپای معاملات با نرخ  ارزهای خارجی در بورس کالا وجود دارد.

وی درباره زمان راه اندازی بازار آتی ارز گفت: بر اساس ماده ۲۰ قانون خروج از رکود باید آیین نامه ای تنظیم شود که از سوی هیات وزیران به تصویب برسد که این آیین نامه در سازمان بورس در حال آماده سازی است که در صورت تصویب نهایی راه اندازی می شود.

مدیر عامل بورس کالا در خاتمه گفت: گواهی سپرده سکه طلا طی روز های آینده در حالی منتشر می شود که این ابزار به افزایش گردش مالی طلا در جامعه کمک کرده و اوراق به جای کالای فیزیکی جابجا می شود و اوراقی است که علاوه بر افزایش امنیت باتوجه به معافیت از مالیات کمک می کند که حجم جابجایی طلا در کشور افزایش یابد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها