پدیدار

خریداران مواد اولیه از بورس کالا که تولیدکنندگان پایین‌دستی هستند، همگی در سامانه بهین‌یاب ثبت شده‌ یا دارای پروانه و مجوز از وزارت صمت هستند، بنابراین اگر امروز که به دلیل مابه التفاوت نرخ ارز رسمی و غیر رسمی شاهد افزایش متقاضیان مواد اولیه در بورس کالا هستیم، این اتفاق نیاز به بررسی دقیق تر اطلاعات نهادهای بالادستی را نشان می دهد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضا پدیدار، عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران به لزوم پایش اطلاعات مربوط به تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی اشاره کرد و گفت: تمام شرکت‌هایی که در مسیر تولید کالا و تجهیزات هستند، مجوز خود را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت می‌کنند و هیچ شرکتی بدون صدور پروانه فعالیت از این وزارتخانه اجازه فعالیت ندارد.

پدیدار با اشاره به ظرفیت سامانه بهین‌یاب برای جمع‌آوری اطلاعات تولیدکنندگان، افزود: زمانی که پروانه فعالیت صادر شد، شرکت در سامانه بهین‌یاب نیز ثبت و مسیر تولید این شرکت‌ها از طریق این سامانه پایش می‌شود. فرم‌های مربوط به نظارت بر تولیدکنندگان در سامانه قرار دارد و شرکت‌ها ملزم به پر کردن جداول مورد نیاز هستند؛ بنابراین بهین یاب، مسیری برای کنترل فعالیت تولیدکنندگان است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران تاکید کرد: وزارت صمت داده‌های مربوط به فعالیت تمامی شرکت‌های پتروشیمی را در سامانه‌های خود دارد و برای شناسایی تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی و میزان نیاز به مواد اولیه یا میزان تولید آنها، کافیست به سامانه بهین‌یاب مراجعه کنند و اطلاعات مشخصی را به دست بیاورند.

این کارشناس حوزه انرژی به لزوم بازرسی دقیق‌تر وزارت صمت از صنایع پایین‌دستی برای حذف فضاهای رانتی موجود تاکید کرد و گفت: به دلیل اینکه تمام شرکت‌هایی که پروانه فعالیت تولید صنعتی دریافت کرده‌اند، زیر نظارت این وزارتخانه هستند، بنابراین هیچ سازمان دیگری متولی امر نیست. اگر نشانه‌هایی مبنی بر اینکه تولیدکنندگان در ارائه اطلاعات مربوط به تولید خود کوتاهی می‌کنند، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بازرسی‌های خود را دقیق‌تر کرده و اجازه دریافت رانت از خلاهای موجود را به کسی ندهد.

همکاری وزارت صمت و بورس کالا

وی به همکاری‌های موثر بین وزارت صمت و بورس کالا نیز اشاره‌ای داشت و گفت: ساختار بورس کالا کاملا صحیح بوده و شفافیت فعالیت‌های اقتصادی در این بازار مشهود است. خریداران از بورس کالا که تولیدکنندگان پایین‌دستی هستند، در بهین‌یاب ثبت شده‌اند یا دارای پروانه و مجوز از وزارت صمت هستند. بنابراین، اگر صحبت از امکان افزایش خرید مواد از سوی برخی تولیدکنندگان در بورس کالا به میان بیاید،  به نهادهای بالادستی اقتصادی کشور برمی‌گردد که باید اطلاعات دقیق‌تری را به بورس کالا برسانند و با همکاری یکدیگر از رانت جلوگیری کنند. 

پدیدار با تاکید بر لزوم استفاده از سازوکارهای بورس کالا برای تعادل‌بخشی و شفاف‌سازی اقتصادی در بخش کالایی، بیان کرد: به منظور ایجاد تعادل در بازار به خصوص در شرایطی که با التهاب روبه رو هستیم، باید سامانه‌ای وجود داشته که ظرفیت تولیدکنندگان کشور را به درستی شناسایی کرده باشد تا با استفاده بورس کالا از اطلاعات دقیق این سامانه، به راحتی می تواند تقاضای صنایع پایین دستی را با تولیدشان مقایسه کرد و از این رو دیگر شاهد رشد یکباره تقاضا نخواهیم بود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران در پایان گفت: وجود فساد و رانت در اقتصاد کشور نمایان است و سالم سازی باید از نهادهای بالادستی انجام شود. از این رو در راستای سالم سازی، بازرسی، نظارت و کنترل ها باید از سیستم‌های سالم انجام شود تا صنایع پایین‌دستی نیز به عملکردی سالم برسند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها