مدیرعامل بورس کالای ایران طی برنامه تلویزیونی، بازار مشتقه ارزی را پیش نیاز حرکت به سوی اقتصاد مبتنی بر بازار معرفی کرد و اظهار کرد : راه اندازی ابزارهای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز، از مطالبات سرمایه گذاران خارجی برای ورود به اقتصاد ایران است.

به گزارش روابط عمومی بورس کالای ایران، «حامد سلطانی نژاد» با حضور در برنامه گفتگوی روز خبری شبکه خبر، با بیان اینکه تمامی زیرساخت ها و مسائل قانونی و همچنین تجربه راه اندازی بازار مشتقه روی کالای سکه طلا در بازار سرمایه و در بورس کالای ایران وجود دارد، اعلام کرد : ما در بازار سرمایه مشکلی برای راه اندازی بازار مشتقه ارز نداریم.

وی توضیح داد : زیرساخت های فنی که مستلزم پردازنده های قوی برای انجام معاملات مشتقه ارزی است، در بورس کالای ایران از سال های پیش در قالب قراردادهای آتی سکه طلا وجود داشته است و ما بر مبنای این معاملات، راه اندازی معاملات مشتقه ارزی را تعریف کرده ایم.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص زیرساخت های قانونی برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی گفت : زیرساخت های قانونی مورد نیاز وجود دارد و در قانون بازار سرمایه مصوب سال ۱۳۸۴ نیز اشاره شده است که بازار مشتقات روی کالاها و اوراق مختلف می تواند از سوی بازار سرمایه راه اندازی شود.

«سلطانی نژاد» همچنین الزامات فقهی و شرعی را از دیگر پیش نیازهای راه اندازی معاملات مشتقه ارزی دانست و اظهار کرد : این موضوع در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شده است و از جهت فقهی، طراحی فقهی مناسبی مطابق با شرع در مورد این معاملات صورت گرفته است؛ ضمن اینکه ما برای راه اندازی یک چنین بازاری تجربه لازم را در بازار سرمایه داریم.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد : برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی، باتوجه به اینکه ارز یکی از متغیرهای اصلی اقتصاد ماست، باید با ملاحظات مدنظر بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار بازار پول صورت گیرد و اگر آنها هم دغدغه ای در حوزه راه اندازی این بازار دارند سعی می کنیم که دغدغه آنها را مرتفع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست که بورس جدیدی تحت عنوان بورس ارز تاسیس شود، بیان کرد : قرار است که از امکانات بازار سرمایه و بورس کالای ایران در جهت ایجاد یک بازار مشتقه ارزی استفاده شود؛ بازاری که دغدغه فعالان اقتصادی را در مورد نوسانات نرخ ارز مرتفع کند. این دغدغه دولت و مجلس هم هست و در تبصره ماده ۲۰ قانون خروج از رکود، بر تاسیس بازاری که بتواند این نوسانات مخرب ارز را کاهش دهد، تاکید شده است.

سلطانی نژاد در پاسخ به سوال مجری شبکه خبر مبنی بر اینکه در حالی که بخش اصلی ارز مورد نیاز، در دست دولت است، راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران چه کمکی به ثبات ارز می کند، گفت : ما در اقتصادهای پیشرفته که نگاه می کنیم، عمق بازار مالی به شدت بزرگ است؛ یعنی در بازار مالی، انواع نرخ ها تعیین می شود و به خاطر بزرگی بازارهای مالی، نوسانات نرخ ارز را خود بازارها به عنوان سیستم خود کنترل کننده مدیریت می کند. همان طور که می دانید، در اغلب کشورها، بخش عمده ارز توسط بانک مرکزی ارائه می شود؛ همچنین در کشورهای مشابه ما که به دنبال این هستند که بازارهای مالی شان را تقویت کنند، بانک مرکزی به عنوان بازیگر اصلی ارز حضور دارند؛ اما نکته قابل توجه این است که این کشورها، به سمت بازارهای خود تنظیم و خودکنترل که بازارها تعیین کننده نرخ ارز باشد، حرکت کرده اند.

وی ادامه داد : در تمامی این کشورهای مشابه، چون ترکیه، آرژانتین و برزیل، برای حرکت به سمت اقتصاد های پیشرفته، سیاستگذاران بازار ارز از ابزارهای ارزی از جمله بازار مشتقات ارزی یا بازار پوشش ریسک نوسانات ارزی استفاده کرده اند و مهم این است که ببینیم جهت گیری ما به سمت اقتصاد مبتنی بر بازار است یا خیر؟ اگر بخواهیم مسیر کشورهای پیشرفته را طی کنیم، بازارهای مالی مان را باید تقویت کنیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان تصریح کرد : اگر ما بخواهیم سرمایه گذاران خارجی را جذب اقتصاد خود کنیم، باید ابزارهای پوشش ریسک را نیز راه اندازی کنیم. سرمایه گذاران خارجی که می خواهند الان در ایران سرمایه گذاری کنند، در واقع نرخ سود جذابی از سرمایه گذاری در ایران به دست می آورند؛ اما وقتی نوسانات نرخ ارز مشاهده می کنند، دچار تردید می شوند، چرا که، به دلیل نوسانات نرخ ارز زیان می بینند؛ آنها این مطالبه را دارند که ابزاری برای پوشش ریسک نوسانات ارز داشته باشند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها