• ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
  • کد خبر: 1671

این روزها فعالیت های اقتصاد در رکود بی سابقه ای به سر می برد و بانک ها نیز منابع مالی لازم را به سختی در اختیار گردانندگان چرخ اقتصادی کشور می گذارند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» اما نهادهای دیگری هم هستند که می توانند این تامین مالی را با مشارکت مردم انجام دهند. شرکت های تامین سرمایه درواقع تامین مالی برای بنگاه های تولیدی را ضمانت می کنند و مبلغ مورد توافق در قالب اوراق مبتنی بر کالای شرکت تولیدکننده در بورس کالا منتشر می شود. در مقابل این تامین مالی تولید کننده متعهد می شود که پس از پایان دوره مقرر شده، کالای مورد معامله را تحویل دهد و یا مبلغ معادل قیمت کالا به علاوه سود مشخص شده برای مشارکت را با خریداران اوراق سلف موازی استاندارد تسویه کند.

در هفته های گذشته بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد پی وی سی - دو مرحله - و اوراق سنگ آهن در بورس کالا منتشر شد که هر یک از سه نوبت اوراق منتشر شده ظرف یک ثانیه به فروش رسید. در این میان نگاه ویژه مدیرعامل بورس کالا به این اوراق و برنامه های او برای گسترش این معاملات کاملا مشهود است. به اعتقاد سلطانی نژاد این اوراق باید به مرور برای تمام کالاهایی که در بورس قابل عرضه هستند ایجاد شود تا علاوه بر تامین مالی برای شرکت های تولیدی، روند مناسبی نیز برای تعیین قیمت به وجود بیاید. او در هفته گذشته نیز از عرضه اوراق سلف موازی برای محصولات خودروسازی سایپا خبر داد و تاکید کرد که پس از تایید کمیته فقهی سازمان بورس تا پایان سال برای دو شرکت این اوراق منتشر خواهد شد.

تامین مالی از طریق بورس، سقف ندارد

در همین ارتباط معاون سرمایه گذاری و دارایی های شرکت تامین سرمایه امید با بیان اینکه هزینه تامین مالی از طریق بازار سرمایه به مراتب کمتر از بانک هاست و در عین حال منابع مالی بانک ها برای تامین مالی در رقم های بالا سقف و محدودیت دارد، در گفت و گو با بازار امروز تاکید کرد: در بازار سرمایه این محدودیت ها وجود ندارد. در اوراق مشارکت سرمایه گذاری که برای تامین مالی در بازار سرمایه عرضه می شود طی دوره های سه ماهه سود پرداخت می شود، اما در مورد اوراق سلف موازی استاندارد که درواقع اوراق بهادار مبتنی بر کالا هستند پرداخت سود و اصل پول در پایان مدت معین شده انجام می شود. مازیار فرخی خاطرنشان کرد: این موضوع جذابیت زیادی برای تولیدکننده ها دارد و در عین حال تضمین پرداخت سود، قابلیت فروش اوراق(زمانی که قیمت کالا نزولی است ریسک کاهش می یابد) و همچنین بالا رفتن ارزش اوراق زمانی که قیمت کالا صعودی است از جمله مزیت های قابل توجه برای سرمایه گذاران به شمار می رود. او با اشاره به معامله اوراق سلف موازی که در هفته های گذشته و در ظرف یک ثانیه صورت گرفته است، تصریح کرد: علاوه بر ۵۰۰ میلیارد ریال تامین مالی که در دو مرحله برای «پی وی سی» شرکت پتروشیمی آبادان که بازارگردان آن توسط شرکت های تامین سرمایه انجام شد، تامین سرمایه امید نیز بازارگردان ۸۰۰ میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد برای سنگ آهن دانه بندی شرکت چادرملو بود که این اوراق نیز ظرف یک ثانیه مورد معامله قرار گرفت.

فرخی با اشاره به اینکه شرکت هایی که محصول نهایی شان بازار مناسبی دارد می توانند از طریق تامین سرمایه ها برای تکمیل و یا توسعه پروژه هایشان تامین مالی کنند، اظهار کرد: همچنین کسانی که این اوراق را تهیه می کنند می توانند در صورت نیاز، کالا تحویل بگیرند.

معاون سرمایه گذاری و دارایی های شرکت تامین سرمایه امید با بیان اینکه در دنیا تامین مالی هم از بازار سرمایه و هم از بازار پول صورت می گیرد و باید زمینه توسعه بیشتر تامین مالی از طریق بازار سرمایه در ایران انجام شود، افزود: متاسفانه در سال های گذشته بازار سرمایه از رونق مناسبی برخوردار نبوده است اما می توانیم در آینده با استفاده از انتشار اوراق مختلف، بخش های تولیدی کشور را تقویت کنیم و در عین حال سرمایه گذاران را به یک سود مطمئن برسانیم. فرخی با اشاره به توسعه ابزارهای تامین مالی از سوی تامین سرمایه امید گفت: تامین سرمایه امید در نظر دارد اوراقی تحت عنوان منفعت منتشر کند. در حال حاضر مراحل اخد مجوز از سازمان بورس را می گذرانیم و امیدواریم به زودی بتوانیم این اوراق را منتشر کنیم.

یک معامله منصفانه

تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی برای هر دو طرف فروشنده و خریدار دارای سود و مزیت است. سید محمود حسینی پور ، مدیرعامل کارگزاری باهنر افزود: سودی که از طریق این اوراق به خریداران پرداخت می شود از بانک ها بیشتر است. برای مثال در مورد اوراق سلف موازیPVC شرکت پتروشیمی آبادان حداقل سود پرداختی در موعد قرارداد ۲۴ درصد تعیین شده است که اگر کالا افزایش نرخ داشته باشد که البته بعید هم نیست تا ۵/۲۷ درصد نیز افزایش پیدا می کند. او ادامه داد: همچنین سود اوراق سلف سنگ آهن چادرملو در سررسید یکساله بین ٢٥ تا ٢٨درصد و همچنین سود روز شمار ٢٢ درصد است. ۲۲ درصد سود روزشمار نیز یک مزیت ویژه برای سرمایه گذاران به شمار می رود چرا که هر زمانی که دارنده اوراق نیاز به پول خود داشته باشد می تواند آن را بفروشد و سود مشارکت خود را نیز دریافت کند.

حسینی پور در تشریح مزیت های تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی استاندارد گفت: جدای از اسلامی بودن این معاملات به دلیل خرید و فروش اوراق مبتنی بر کالا، تامین مالی نیز بسیار سریع صورت می گیرد که این موضوع در پیشرفت طرح های توسعه ای نقش بسیار مهمی خواهد داشت چرا که پول مردم و سرمایه گذاران به طور مستقیم به بخش تولیدی تزریق می شود. او افزود: همچنین نرخ کالای عرضه شده در معاملات عرضه ثانویه نیز به صورت روزانه تعیین خواهد شد و درواقع به یک قیمت واقعی خواهیم رسید.

مدیرعامل کارگزاری باهنر با بیان اینکه در این روش تامین مالی ، مبلغ مورد نیاز به طور کلی و یکجا به دست تولیدکننده می رسد، خاطرنشان کرد: در تامین منابع مالی از طریق بانک ها علاوه بر طولانی بودن پروسه، غالبا منابع مالی در چند مرحله واریز می شود و بازپرداخت ها نیز به صورت ماهانه است که این موضوع روند توسعه یک شرکت تولیدی را با مشکل روبه رو می کند. او تاکید کرد: اوراق سلف موازی استاندارد با بررسی تمام جوانب برای یک شرکت منتشر می شود و شرکت تامین سرمایه نیز تضمین کننده آن است.

حسینی پور در پایان با بیان اینکه باید بتوانیم در تعیین نرخ کالاهایی که در آن مزیت داریم نقش داشته باشیم، ابراز امیدواری کرد که با توسعه این اوراق برای کالاهای مختلف فضای مناسبی برای اقتصاد کشور در پساتحریم ایجاد شود.

منبع: بازار امروز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها