به‌رغم انتشار بیانیه تند و تیز فدرال‌رزرو و تفسیرهای وال‌استریت از آن، به‌نظر می‌رسد بازهم خبری از افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا نیست و این‌بار اخبار ناامیدکننده از بازار کار، ترمز «جانت یلن» و همکارانش را برای افزایش نرخ بهره کشیده است.

به‌گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دو روز پس از آنکه فدرال‌رزرو آمریکا یکی از تهاجمی‌ترین بیانیه‌های ماه‌های اخیر خود را منتشر کرد، حال به‌نظر می‌رسد که این بیانیه بازهم یادآور این نکته است که مسیری که فدرال‌رزرو به سوی افزایش نرخ بهره بانکی برداشته، به‌هیچ‌وجه مسیر ساده‌ای نیست.

براساس ‌گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، یکی از مهم‌ترین عوامل اقتصادی برای مقامات فدرال‌رزرو در ارزیابی بهترین زمان برای افزایش نرخ بهره بانکی، رشد دستمزدها است که خود نیز به میزان هزینه مصرف‌کننده وابسته است؛ اما انتشار داده‌های اقتصادی در روز جمعه، در هر دو جبهه، اخبار ناخوشایندی محسوب می‌شود. مهمترین بخش آمارهای منتشر شده در روز جمعه راجع به میزان درآمدهای شخصی بود که در ماه سپتامبر تنها ۰.۱ درصد رشد کرده که حتی از برآوردهای گذشته یعنی رشد ۰.۲ درصدی هم پایین‌تر است.

همچنین گزارش دیگری منتشر شده که هرچند نتوانسته توجه اخبار را به خود جلب کند، اما به‌نظر می‌رسد یکی از گزارش‌هایی بوده که به شدت ازسوی «جانت یلن»، رییس فدرال‌رزرو و طرفداران سیاست‌های پولی وی مورد توجه قرار گرفته و آن «شاخص هزینه اشتغال» است.

این گزارش که به‌صورت سه‌ماهه توسط اداره آمار کار آمریکا منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که هزینه‌های جبران خسارت کارگران غیردولتی در دوره سه‌ماهه تنها ۰.۶ درصد رشد کرده است که این تقریبا همان میزانی است که اقتصاددانان انتظار داشتند، اما این افزایش چندان هم با میزان افزایش تورم همسو نبوده است.

اما بر مبنای سالانه، هزینه‌های جبران خسارت کارگران تنها ۲ درصد رشد داشته که این رقم درواقع نسبت به افزایش ۲.۲ درصدی که در مدت مشابه سال قبل منتشر شد، کاهش نشان می‌دهد. بنابراین گزارش، هزینه مزایای کارگران نیز به رغم جهش ۳ درصدی در بسته‌های خدمات درمانی، تنها ۱.۴ درصد رشد کرده است.

بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد اخبار مربوط به کارگران دولتی و محلی که روی‌هم رفته شاهد افزایش سالیانه ۲.۳ درصدی بوده‌اند، بهتر است. این درحالی است که آنها سال گذشته تنها ۱.۸ درصد افزایش حقوق و مزایا داشته‌اند.

سرعت افزایش دستمزدها برای فدرال‌رزرو حیاتی است. بسیاری از مواردی که در گزارش چهارشنبه وال‌استریت به چشم می‌خورد، به شرایط افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی اشاره می‌کند که به‌نظر می‌رسد مقامات بانک مرکزی آمریکا برای نخستین بار پس از سال ۲۰۰۸ میلادی که نرخ بهره بانکی به نزدیک صفر تقلیل یافت، اکنون در آستانه افزایش نرخ‌ها هستند.

اعضای کمیته بازار آزاد فدرال نیز امیدوارند شاهد تورم ناشی از افزایش تقاضای مصرف باشند که البته این مساله در وضعیتی که افزایش دستمزدها چندان محسوس نیست، به دشواری محقق خواهد شد.

بنابر اعلام «استیو بلیتز»، اقتصاددان ارشد موسسه سرمایه‌گذاری ITG، با کندی رشد دستمزدها، نرخ اصلی تورم که توسط شاخص مدنظر «جانت یلن» یعنی شاخص مصرف شخصی، سنجیده می‌شود، تنها ۱.۲۵ درصد افزایش یافته است. بلیتز افزود: درصورتی‌که حق با کمیته بازار آزاد فدرال، یعنی وابستگی اقدامات آنها با افزایش دستمزدها باشد، آن‌وقت باید گفت که تنها روند مصرف و رشد دستمزدها در سه‌ماهه سوم ناامیدکننده بوده است. از آنجا که مقامات فدرال‌رزرو واقعا قصد دارند در ماه دسامبر نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش دهند، بنابراین، تمام نگاه خود را روی اتفاقات ۶ ماه آینده اقتصاد معطوف کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، دو گزارش آتی اشتغال برای آنها ارزش بسیاری دارد.

اقتصاددانان درحال حاضر منتظر گزارش اشتغال غیر کشاورزی هستند که قرار است جمعه آینده منتشر شود و احتمالا شاهد رشد ۱۸۰ هزار نفری در استخدام خواهد بود که به‌رغم پایین‌تر بودن از روند پیشین، شاهد بهبود اشتغال نسبت به ماه سپتامبر خواهیم بود که در این ماه این رقم ۱۴۲ هزار نفر بوده است.

اما برای فدرال‌رزرو قطعا تمام نگاه‌ها به داده‌های میانگین درآمد خواهد بود که ماه گذشته شاهد کاهش آن بودیم اما به‌نظر می‌رسد در این ماه شاهد افزایش سالانه ۲.۲ درصد خواهیم بود. اگر فشار دستمزدها همچنان بلااثر باشد، فدرال‌رزرو احتمالا همچنان از افزایش نرخ بهره امتناع خواهد کرد و این درست برخلاف تفسیر وال‌استریت از بیانیه اخیر فدرال‌رزرو مبنی بر عزم این نهاد برای افزایش نرخ بهره در جلسه ماه دسامبر است. 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها