بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که امکان مبادلات بین بورسی ایران و هند، پذیریش گندله و کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا، رفع دغدغه تامین مسکن مردم با رونق معاملات مسکن متری در بورس کالا ، اجرای بزرگترین تامین مالی حوزه پلی استایرن در بورس کالا و نیاز بخش کشاورزی به شفافیت اطلاعاتی بورس کالااز مهم ترین آنها بود.

امکان مبادلات بین بورسی ایران و هند وجود دارد

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،همکاری ایران و هند در بخش انرژی با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دهلی وارد فصلی جدید می شود که می تواند جایگاه کشورمان را در بازار انرژی شبه قاره هند بیش از پیش تقویت کند.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، هند از بزرگترین بازارهای محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی ایران از جمله قیر است و با توجه به توافقات صورت گرفته با هند برای صادرات قیر از طریق بورس های کالایی دو کشور، می توان با عرضه این ماده نفتی از طریق بورس های کالا، علاوه بر توسعه مبادلات، کیفیت و قیمت این محصول را مدیریت کرد.

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران از توافق با هند برای صادرات قیر از طریق بورس کالا خبر داده و گفته بود: در صورت عرضه این ماده نفتی از طریق بورس کالا می توان کیفیت و قیمت آن را مدیریت کرد.

به گفته وی، اکنون قیر صادراتی ایران به هند نه قیمت و نه کیفیت مناسبی دارد و کیفیت آن در برخی موارد بسیار پایین است.

بر اساس این طرح، قیر ایران از طریق پروتکلی که بین دو بورس نهایی می شود، فروخته خواهد شد. بدین ترتیب، کسی که بخواهد قیر بخرد می تواند در بورس هند به طور مستقیم تابلو بورس کالای ایران را ببیند و از همانجا به خرید اقدام کند.

گندله و کنسانتره سنگ آهن گل گهر در بورس کالا پذیرش شد

در هفته گذشته هیات پذیرش بورس کالای ایران برای نخستین بار گندله و کنسانتره سنگ آهن شرکت صنعتی و معدنی گل گهر را برای عرضه در رینگ داخلی بازار اصلی این بورس پذیرش کرد تا عرضه و کشف قیمت سنگ آهن براساس مکانیسم عرضه و تقاضا یک قدم به اجرا نزدیک تر شود.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر در این خصوص گفت: با پذیرش گندله و کنسانتره سنگ آهن شرکت صنعتی و معدنی گل گهر برای عرضه در تالار داخلی بورس کالا، این دو محصول به زودی در بورس کالا عرضه می شوند.

ناصر تقی زاده در خصوص مزایای عرضه سنگ آهن و سایر محصولات این حوزه در بورس کالا اظهار کرد: کشف قیمت شفاف و واقعی و شفاف سازی در روند معاملات سنگ آهن از طریق نظام عرضه و تقاضا مهم ترین مزیت ورود به بورس کالاست.ضمن اینکه از این طریق امکان تامین مالی بهتر و کم هزینه تر نیز برای مجتمع های معدنی وجود دارد.

امکان ساماندهی بازار سنگ آهن از طریق بورس کالا

رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: نحوه پرداخت پول از طرف فولادی‌ها به معادن سنگ آهن، قیمت‌گذاری منصفانه و جنجال عوارض صادراتی از جمله مشکلات اساسی معادن سنگ آهن است که به نظر می‌رسد با ورود این محصول استراتژیک به بورس کالا، همگی آنها قابل سامان‌دهی باشند.

مهرداد اکبریان اظهار کرد: از نظر ما بورس کالا یک راه‌حل شفاف و روشن برای کشف قیمت است و گذشته از مناسبات کمی و کیفی و مناسبات فولادی‌ها با سنگ آهنی‌ها این امکان وجود دارد که یکی از مهم‌ترین مسائل جاری میان معادن و فولادی‌ها یعنی قیمت‌گذاری در یک شرایط نظام‌مند حل شود.

رییس انجمن سنگ آهن ایران با بیان این‌که بهترین جا برای تعیین قیمت صحیح سنگ آهن همان بورس کالاست، گفت: پیوستن به بورس کالا علی‌رغم استقبالی که این مجموعه برای ورود سنگ آهنی‌ها داشته است با محدودیت‌هایی نیز همراه بوده که از جمله آنها این است که بورس کالا پذیرای شرکت‌های بزرگ با تضامین مالی بزرگ بوده در صورتی که به لحاظ تعدادی، اکثریت معادن سنگ آهن ایران را معادن کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ما پیشنهاد دادیم همان طور که رینگ‌های مختلف بورس کالا مشغول فعالیت هستند، تالار فرعی نیز برای این دسته از معادن تشکیل شود تا بتواند با پذیرش معادن کوچک و متوسط با آنها رفتارهای موردی و موقتی داشته باشد تا اگر یک معدن کوچک خواست محموله‌های کوچک، مثلا ۳۰ هزار تنی به بازار عرضه کند بتواند این کار را با وثیقه‌های کوچک‌تر نیز به انجام برساند.

رفع دغدغه تامین مسکن مردم با رونق معاملات مسکن متری در بورس کالا

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران اظهار کرد: طرح فروش مسکن متری در حالی از مدت ها قبل مطرح بود که اجرای آن در صورت تداوم می تواند در ایجاد ثبات و آرامش در بازار مسکن موثر واقع شود.  

مصطفی قلی خسروی گفت: در بورس فروش هر پروژه ای می تواند به خریداران مسکن تعریف شود و فرد برمبنای میزان سرمایه و مکان موردنظر خود جهت تهیه مسکن می تواند اقدام به خرید به صورت متری ملک نماید

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در قالب قراردادهای سلف و پیش‌خرید نقدی با قیمت معین خواهد بود، از لزوم ایجاد آمادگی در دفترخانه ها برای عرضه مسکن متری در بورس کالا سخن گفت و تاکید کرد: عرضه مسکن در بورس با توجه به اینکه عرضه و تقاضای واقعی در آن حاکم است، در کاهش نوسانات کاذب و شکل گیری حباب قیمتی در بازار مسکن موثر است. البته در این رابطه رعایت اصول حقوقی بسیار حائز اهمیت است و باید قراردادهای دو طرف برای آن تعریف شود.

تسهیلات ویژه برای عرضه کنندگان کالا در بورس و صادرکنندگان

مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت:بانک توسعه صادرات برای مشتریان خود که محصولاتشان را در بورس کالا عرضه می کنند، تسهیلات ویژه ای را در نظر گرفته است.

علی صالح آبادی تصریح کرد: این بانک در راستای تحقق برنامه های توسعه ای کلان کشور و سیاست های کلی بانکداری تنها به واسطه گری می پردازد و به همین خاطر نماد های بورسی خود را واگذار کرده است. البته همچنان در بورس کالا که تناقضی با سیاست های مذکور ندارد، فعالیت های خود را دنبال می کند.

وی تشریح کرد: بورس کالا ایران در صادرات محصولات با کیفیت و شفاف نقش بسزایی دارد، ازاین رو برای سهولت خدمات دهی این بانک و همچنین خدمات گیری مشتریان ، شعبه ای در بورس ایجاد کرده ایم تا متقاضیان در نقل و انتقالات حواله های خود دچار مشکل و اتلاف وقت نشوند.علاوه بر حضور شعبه فعال، این بانک تسهیلات ویژه ای با شرایط استثنایی برای مشتریانی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کنند، در نظر گرفته است.

اجرای بزرگترین تامین مالی حوزه پلی استایرن در بورس کالا

مدیر عامل تامین سرمایه تمدن از انتشار  اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی نسوز شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب به حجم ۱۰۰۰ میلیارد ریال در بورس کالای ایران خبر داد.

محمودرضا خواجه نصیری درباره مشخصات این اوراق گفت: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و به منظور تامین مالی شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب، سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی نسوز در بورس کالای ایران عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت پایه به عنوان مبنای محاسبات قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی، قیمت اعمال اختیار خرید تبعی و همچنین قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه قرار خواهد گرفت، گفت: قیمت اعمال در اختیار خرید تبعی قیمت دارایی پایه اوراق در عرضه اولیه به علاوه سود معادل ۱۸ درصد سالیانه و قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی به قیمت دارایی پایه اوراق در عرضه اولیه به علاوه سود معادل ۱۷.۵ درصد سالیانه است.

نیاز بخش کشاورزی به شفافیت اطلاعاتی بورس کالا

حسن لطفی، نماینده مردم رزن در مجلس گفت: برای آنکه بتوانیم عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا را تقویت کرده و از ثمرات این بازار استفاده کنیم، باید ارگان هایی که تاکنون در نقاط مختلف کشور با کشاورزان در ارتباط بوده اند با همکاری بورس کالا، مزایای عرضه محصولات در بورس را به کشاورزان آموزش دهند.

وی عنوان کرد: بورس کالا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مرتبط باید نوعی در بازار محصولات کشاورزی ورود کند که دغدغه کشاورزان در این بازار برطرف شود و دیگر شاهد فروش محصولات کشاورزان به واسطه ها نباشیم

این نماینده مجلس گفت: با توجه به شفافیت سامانه های معاملات بورس کالا، اگر بتوانیم محصولات کشاورزی را به میزان گسترده در بورس عرضه کنیم می توانیم در بازه های زمانی مختلف با استفاده از آمارهای بدست آمده، برآوردی از میزان تولید، مصرف و نیاز به واردات را داشته باشیم.

بورس کالا ابزار رسیدن به شفافیت اقتصادی

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در کشور ما بیش از یک دهه از فعالیت بورس کالای ایران در زمینه عرضه محصولات مختلف می گذرد و این بورس با پشت سر گذاشتن موانع زیادی از جمله تبعات اقتصاد دولتی و قیمت گذاری های دستوری در سال های گذشته، توانسته توسعه قابل توجهی پیدا کند و حتی به بازوی دولت در تنظیم بازارها مبدل شود.

محمد مهدی مفتح افزود: بورس کالا یکی از ابزارها برای رسیدن به شفافیت اقتصادی است و استفاده از این ابزار در دنیا تجربه شده و امروز نشان دهنده قدرت برخی اقتصادهای پیشرفته دنیاست.

وی با بیان اینکه برای بهره برداری کامل از مزایای بورس کالا در اقتصاد باید زمینه را برای فعالیت این نهاد فراهم کنیم، گفت: در مواقعی با نبود برخی زیرساخت ها در اقتصاد و همچنین کمبودهایی در تولید مواجه می شویم و با وجود این موارد از بورس کالا برخی توقع های غیر منطقی داریم. این در شرایطی است که باید با همفکری فعالان صنایع از جمله تولیدکننده و مصرف کننده و همچنین هماهنگی نهادهای مرتبط، زمینه تعادل عرضه و تقاضای محصولات در بستر بورس کالا فراهم کرد.

مفتح با تا کید بر شفافیت عرضه محصولات در بورس کالا گفت: بورس کالا در سال های گذشته باعث شده تا رانت ها در زمینه تولید، عرضه و خرید محصولات منحصر به عده ای خاص بود، طبق روال گذشته رقم نخورد و امروز روند داد و ستد کالاها برای مسوولان شفاف شده است.

عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا شفافیت را رقم می‌زند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت:عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می‌تواند محلی برای عرضه و تقاضا باشد که این امر موجب شفافیت بازارهای کالایی می‌شود.

علی عباسی به مزایای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: کشاورزان به راحتی می‌توانند محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه کرده و با قیمت مشخص به فروش برسانند، چرا که ورود محصولات به بورس کالا می‌تواند تولید و اشتغال را به ارمغان آورد.

وی در پاسخ به این پرسش که استفاده از نظام انبارداری و توسعه ابزار گواهی سپرده کالایی تا چه اندازه در مدیریت بازار محصولات کشاورزی موثر است، افزود: هم اکنون به‌دلیل وجود ساختارهای سنتی در بازار محصولات کشاورزی، نظام انبارداری نمی تواند خیلی سریع در این بخش جا بیفتد، از این رو در صورت اصلاح ساختارهای سنتی می‌توان انتظار داشت که نظام انبارداری در مدیریت بازار محصولات کشاورزی موثر واقع شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها