روی

روی اولین روز کاری خود را در هفته جدید با آرامش نسبی آغاز کرده است. اگرچه که قیمت هر تن روی امروز صبح با کاهش نیم درصدی همراه شد ولی می توان گفت همچنان خود را در روند صعود حفظ کرده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،قراردادهای سه ماهه روی در بازار معاملات آتی لندن با قیمت ۳۵۵۱ دلار برای هر تن ثبت می شوند. این در حالی است که شاخص دلار به دنبال نوسان بازارها همچنان ضعیف است و تازه ترین داده های اقتصادی این کشور با افزایش انتظارات تورمی توانسته سوخت اصلی صعود قیمت های کامودیتی ها را فراهم آورد.

قیمت نقدی روی نیز در بازار لندن در ادامه روند افزایشی خود طی هفته قبل با رشد ۴.۴۹ درصدی همراه شد و در آخرین جلسه معاملاتی توانست از ۳۶۰۰ دلار عبور کند و قیمت پایانی ۳۶۱۶ دلار را ثبت کند که بالاترین قیمت این فلز طی پنج سال اخیر است. بهای روی در بازارهای آسیایی نیز در حالی با افزایش همراه شد و به ۳۴۷۸ دلار رسید که بازارهای چین از روز پنجشنبه برای یک هفته به تعطیلات سال نو چینی رفتند.

دو دسته عوامل بنیادین به عنوان اصلی ترین محرک های قیمت روی شمرده می شوند. از یک سو، عوامل فیزیکی بازار با تداوم کمبود عرضه و رشد تقاضا که کاهش موجودی انبارها علامت آن است از چشم انداز روشن این فلز حکایت دارد و از سوی دیگر، عوامل مالی شامل افزایش تورم انتظاری و تضعیف ارزش دلار در سبد ارزهای شش گانه از دو طرف دست به دست هم داده اند تا کامودیتی ها به فرصت های محبوب سرمایه گذاری در این روزها تبدیل شوند.

موجودی رسمی انبارهای لندن در هفته منتهی به شانزدهم فوریه در ادامه یک روند نزولی باز هم کاهش یافت. موجودی روی در این هفته ۵۳۰۰ تن پایین آمد و از ۱۵۹ هزار و ۶۵۰ تن به ۱۵۴ هزار و ۳۵۰ تن رسید. روند کاهشی موجودی انبارها از نیمه اکتبر ۲۰۱۷ شروع شده و تا کنون ادامه یافته در آن زمان موجودی های ثبت شده حدود ۲۴۰ هزار تن بود که تا کنون بیش از ۳۳ درصد افت را نشان می دهد.

شاخص دلار نیز که با قوت گرفتن انتظارات تورمی، به دنبال افزایش نرخ سود اوراق قرضه ۱۰ ساله تضعیف شده بود و به سطح ۸۸ واحد رسیده بود، پس از گزارش داده های مربوط به ساخت و سازهای جدید که بالاترین رشد یک سال اخیر را ثبت کرد قدری تقویت شد ولی به دلیل افزایش ارزش یورو و ین ژاپن تنها به سطح ۸۹ واحد رسید تا کمی از کف سه ساله خود فاصله گرفته باشد. در این شرایط با اوج گرفتن دورنمای تورمی اقتصاد امریکا در آینده نزدیک و افزایش ریسک بازارهای مالی پس از روند صعودی یک ساله و رسیدن به قله های تاریخی شان با توجه به شاخصVIX که هنوز بالاتر از میانگین سالانه خود و در سطح ۱۹ واحد است، بازار کامودیتی ها و بویژه فلزات اساسی به گزینه محبوب سرمایه گذاری تبدیل شده است.

ولی نباید از نظر دور داشت که این شرایط منجر به افزایش تقاضای کوتاه مدت و تقاضای سفته بازی نیز شده است و رشد قیمت روی در این سطوح می تواند با تعدیل همراه شود. با این حال آنچه که در بلندمدت از بازار روی حمایت می کند، تداوم روند تشدید کمبود عرضه است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بررسی روند تاریخی قیمت روی

سه ریزش اساسی روی در دهه گذشته مربوط به بحران مالی ۲۰۰۱ ، رکود بزرگ ۲۰۰۸ و افت تقاضای صنعتی در ۲۰۱۵ است. با این حال روند این فلز نشان می دهد که این دوره ها را می توان به عنوان یک وقفه در رشد قیمت در نظر گرفت، چرا که پس از همه آن ها توانسته دوباره خود را احیا کند و دلیل این امر روشن است. وجود عوامل بنیادی تاریخی در محدود کردن عرضه ی این فلز استخراجی در کنار رشد تقاضای جهانی به سبب افزایش کاربرد صنعتی فلز روی عمده ترین دلایلی که در کل موجب شده تا شاهد چنین روندی باشیم.

می دانیم که هزینه استخراج معدنی روی گذشته از اینکه تحت تاثیر شرایط آب و هوایی است، به عیار خاک و میزان خلوص قابل استخراج بستگی دارد. این مسئله دو تاثیر عمده بر سطح قیمت بر جای می گذارد. نخست آنکه حاشیه سود معادن را کاهش می دهد و دوم آنکه از میزان رشد عرضه متناسب با سرعت رشد تقاضا می کاهد. به همین دلیل بطور سالانه شاهد تعمیق شکاف عرضه و تقاضا تحت کمبود عرضه هستیم. با انطباق داده های موجود می توان به این نتیجه رسید که رابطه مستقیمی بین توازن تقاضا با عرضه و قیمت در دوره های مختلف وجود دارد. در هر زمان که میزان مصرف کمتر از تولید بوده شاهد فشار بر قیمت هستیم. همچنان که مشاهده می شود، کمبود عرضه در یازده ماه نخست سال ۲۰۱۷ نسبت به دوره  مشابه سال قبل از آن حدود دو برابر شده و از ۲۰۶ هزار تن به ۴۸۵ تن افزایش یافته است که رشد بسیار بالایی تلقی می شود.

نگاهی دقیق تر به تحولات قیمت روی در دو سال اخیر حاکی از این است که قیمت تنها در سه ماهه دوم ۲۰۱۷ از رشد بازمانده است و بجز آن در طول دو سال و اند گذشته از ۱۵۰۰ دلار در اوایل ۲۰۱۶ اکنون به بیش از ۳۵۵۰ دلار در ۲۰۱۸ رسیده است که نشان دهنده ی رشد ۲۳۷ درصدی طی این مدت است.

نگاهی به نقش چین در چشم انداز بازار روی

با این وجود در بررسی چشم انداز قیمت روی باید در نظر داشت که چین یکی از بزرگترین تولید کنندگان و مصرف کنندگان این فلز در جهان است، در حال حاضر اعمال سیاست های بازدارنده برای کنترل آلودگی در چین عمدتا در واحدهای فولاد سازی است و بهره برداری معادن بزرگ روی چندان تحت الشعاع قرار نگرفته است.

با این وجود با کاهش ظرفیت های تولید فولاد که تا پایان ۲۰۱۸ به ۱۵۰ میلیون تن خواهد رسید، رشد تقاضای فولادی برای فلز روی را با چالش مواجه خواهد کرد. این در حالی است که نیمی از کاربرد روی بنابر گزارش گروه مطالعات بین المللی سرب و روی، مربوط به صنعت فولاد است که عمدتا در گالوانیزاسیون ورق ها کاربرد دارد. ولی از طرفی با توجه به سرمایه گذاری قابل توجه چین در صنعت خودروهای برقی همچنان پتانسیل های رشد تقاضای روی وجود دارد. مگر اینکه افزایش قیمت موجب روی آوردن به استفاده از آلیاژهای جانشین مانند آلومینیوم شود.

با این حال با وزن دادن به احتمالات پیش رو می توان گفت که تقاضای روی اگر نه با رشد مواجه شود، بسیار بعید است که در مدار کاهش قرار گیرد. بر اساس پیش بینی موسسه متال بولتن قیمت روی در سال ۲۰۱۸ خود را بالای ۳۲۲۰ دلار تثبیت می کند و میانگین قیمت این فلز در نیمه نخست سال صعودی خواهد بود. طبق محاسبات تحلیلگران این موسسه بر اساس نظرسنجی های علمی انجام شده، بازار پیش بینی می کند که قیمت روی در سه ماهه نخست امسال میانگین ۳۲۷۷ دلار را به ثبت برساند.

*علی مرتضوی، تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

منبع:سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها