مس

پس از چند هفته سیر نزولی قیمت مس در بورس فلزات لندن، این فلز هفته گذشته را با صعود ۴۰۰ دلاری آغاز کرد و این روند صعودی طی هفته ادامه داشت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،از جمله علل رشد قیمت طی هفته گذشته عبارت بود از: تضعیف ارزش دلار، افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بازار مس و بهبود معاملات این فلز صنعتی در بورس‌های جهانی. مس که گویا سیر صعودی قیمت را گم کرده بود، با اعتماد سرمایه‌گذاران به چشم‌انداز مثبت اقتصادی و تقاضای این فلز صنعتی، مجددا به مسیر صعودی بازگشت.

پس از کاهش شدید قیمت‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته به کمترین سطحِ ۲ ماه اخیر که ناشی از سقوط بازارهای جهانی سهام و تقویت شاخص ارزش دلار بود، قیمت فلز سرخ در روز دوشنبه ۰.۵ درصد رشد پیدا کرد. تحلیلگران مهمترین عامل افزایش قیمت مس را پوشش موقعیت‌های فروش استقراضی توسط سرمایه‌گذاران در روزهای پیش از سال نوی چین می‌دانند. همچنین، تضعیف شاخص ارزش دلار نیز عاملی حمایتی در بازار بود. بازارهای جهانی سهام نیز نسبت به روزهای اخیر در شرایط پایدارتری قرار داشتند و به نظر می‌رسد قیمت مس در سطوحی بالاتر از ۶ هزار ۸۰۰ دلار بر تن در حال تثبیت است.

به گفته تحلیلگران متال بولتن، با انتشار داده‌های جدید در اواخر هفته، انتظار می‌رود بازارها جهت مشخص خود را پیدا کنند و تا آن زمان، قیمت‌ها در سطوح فعلی نوسانات جزئی را تجربه خواهند کرد. در روز چهارشنبه هفته جاری، داده های مربوط به نرخ تورم در ایالات متحده منتشر شد و این مسئله می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در بازار داشته باشد. طی روز دوشنبه، موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن به میزان ۲ هزار و ۳۷۵ تن کاهش یافت و حجم این ذخایر را در سطح ۳۳۳ هزار و ۸۵۰ تن قرار داد. شاخص ارزش دلار نیز در این روز، افت ۰.۲۵ درصدی را تجربه کرد و برابر با ۹۰.۱۰ واحد شد.

کاهش شاخص ارزش دلار همراه با افزایش خرید از طرف سرمایه‌گذاران موجب تقویت بازار مس شد و در نهایت طی روز سه‌شنبه، فلز سرخ با ۱.۸ درصد رشد به بالای سطح ۶ هزار و ۹۰۰ دلار بر تن افزایش پیدا کرد. شرایط پایدار اقتصادی، سرمایه‌گذاران را به سمت بازار مس سوق داد و پوشش موقعیت‌های فروش استقراضی را تقویت کرد. همچنین رونق بازارهای سهام نیز از جمله عوامل حمایتی بود.

به گفته تحلیلگران متال بولتن، سطح ۶ هزار و ۹۰۰ دلار بر تن، یک سطح حمایتی از دیدگاه تکنیکال است و کاهش قیمت‌ها از این سطح به دشواری امکان پذیر خواهد بود. کارشناسان بازار انتظار دارند با شروع تعطیلات سال نو در چین از روز پنجشنبه که به مدت یک هفته به طول خواهد انجامید، قیمت فلزات پایه نوساناتی را شاهد باشد. موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن در روز سه‌شنبه، کاهش ۰.۲ درصدی را تجربه کرد و با ۸۲۵ تن افت به ۳۳۳ هزار و ۲۵ تن رسید. شاخص ارزش دلار در این روز، برابر با ۸۹.۵۹ واحد بود که افت ۰.۵۷ درصدی را به ثبت رساند.

طی روز چهارشنبه، همراه با تضعیف شاخص ارزش دلار و در پی تداوم پوشش موقعیت‌های فروش از سوی سرمایه‌گذاران که از روزهای پیش آغاز شده بود، قیمت مس افزایش ۰.۸ درصدی را تجربه کرد و به سطح ۷ هزار دلار بر تن نزدیک‌تر شد. قیمت نفت خام برنت نیز در این روز رشد پیدا کرد. شاخص ارزش دلار در پایان این روز برابر با ۸۸.۵ واحد بود که افت ۰.۵۶ درصدی را به همراه داشت.

در آخرین روز معاملاتی پیش از شروع تعطیلات سال نو چینی، حجم معاملات در بازار فلزات با افت همراه بود؛ اما به طور کلی قیمت‌ها در سطوح بالاتری تثبیت شدند. بازار معاملات آتی شانگهای طی روزهای ۱۵ تا ۲۱ فوریه تعطیل خواهد بود و انتظار می‌رود که در نبود سرمایه‌گذاران چینی، معاملات کمتری طی این روزها انجام شود. ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن طی روز چهارشنبه به میزان ۶۰۰ تن افزایش یافت و  به ۳۳۳ هزار و ۶۲۵ تن رسید.

در روز پنجشنبه نیز  قیمت این فلز صنعتی، رشد بیش از ۱.۹ درصدی را تجربه کرد و در نزدیکی سطح ۷ هزار و ۱۰۰ دلار بر تن در بورس فلزات لندن معامله شد و علت این رشد قیمت، کاهش شاخص ارزش دلار بود. تقویت ریسک‌پذیری در میان سرمایه‌گذاران نیز از بهبود بازار فلزات پایه از جمله بازار مس حمایت کرد. انتشار برخی داده‌های مثبت اقتصادی در بهبود فضای روانی بازارها نقش مهمی داشت. آمارها نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی در اتحادیه اروپا همراستا با انتظارات بوده و تولید صنعتی عملکرد بهتر از انتظاری داشته است.

با وجود انتشار داده‌های مثبت تورم در ایالات متحده، شاخص ارزش دلار همچنان در روندی نزولی کاهش پیدا کرد و به ۸۸.۵ واحد رسید. به‌طوری که طی روز پنجشنبه، حدود ۱۰۰ تن از موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد و حجم ذخایر مس در این انبارها را به ۳۳۳ هزار و ۵۲۵ تن رساند.

روند صعودی قیمت نفت خام از جمله عوامل بهبود بازار مس بوده است و در نبود سرمایه گذاران چینی در بازار و کاهش حجم معاملات در پی آن، قیمت مس در روز جمعه شاهد رشد ۰.۹ درصدی بود و در نهایت، فلز سرخ در بالای سطح ۷هزار و ۱۰۰ دلار بر تن باقی ماند. شاخص ارزش دلار در پایان آخرین روز کاری هفته، افزایش ۰.۵۸ درصدی را به ثبت رساند و به ۸۹.۰۱ واحد رسید. موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن نیز طی روز جمعه ۷۵۰ تن کاهش پیدا کرد و به رقم ۳۳۲ هزار و ۷۲۵ تن رسید.

قیمت مس طی هفته گذشته، در پی توالی تضعیف ارزش دلار و افت ۳ هزار و ۵۰۰ تنی موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن، رشد ۶ درصدی را به ثبت رساند و از سطح ۶ هزار و ۷۰۰ دلار بر تن به بالای سطح ۷ هزار و ۱۰۰ دلار بر تن صعود کرد.

منبع:اخبار فلزات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها