بازارهای جهانی

قیمت نفت در بازارهای جهانی در هفته ای که گذشت وضعیت بهتری داشت و اندکی از ریزش بی سابقه خود را جبران کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،بهبود بازارهای سهام و افت شاخص دلار شروعی مثبت را برای قیمت نفت رقم زد به طوری که روند صعودی قیمت با شیبی ملایم تا آخر هفته ادامه پیدا کرد. در روزهای پایانی هفته تداوم تضعیف دلار به کمترین سطح ۳ سال اخیر و اظهارات وزرای انرژی عربستان و امارات در مورد پایبندی اعضا به توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ و برنامه آن ها برای ایجاد یک ارتباط بلندمدت بین اعضای اوپک و اعضای غیرعضو بعد از اتمام تفاهم نامه روند صعودی قیمت ها را شدت بخشید.

توافق کشورهای اوپک و غیراوپک برای کاهش مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه در روز از میزان عرضه، از ابتدای سال ۲۰۱۷ آغاز شده و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کند اما بازار نگران این است که افزایش تولید آمریکا تلاش‌های اوپک و سایر تولیدکنندگان برای حذف مازاد عرضه و تقویت قیمت‌ها را تضعیف کند

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

صعود بهای فلزات تحت تاثیر ۲ عامل

در هفته ای که گذشت فلزات اساسی نیز همچون نفت وضعیت به مراتب بهتری داشتند و با بازگشت اطمینان به بازارهای جهانی، بهبود بازارهای سهام و رشد هفتگی قابل توجه شاخص بورس های معتبر دنیا، افت ارزش شاخص دلار و تداوم کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن شاهد رشد قابل توجه قیمت فلزات بودیم. از طرف دیگر خبر افزایش ۵ برابری تزریق وام بانکی به بازارهای چین در ماه ژانویه و رسیدن این میزان به بیش از ۴۵۸ میلیارد دلار، بازگشت اطمینان به بازار فلزات را سرعت بخشید و این خبر نیز محرک رشد قیمت فلزات شد.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.


در هفته گذشته موجودی انبار سرب و روی در بازار فلزات لندن در ادامه روند نزولی خود به ترتیب بیش از ۶ و ۵ درصد دیگر کاهش یافت تا خوش بینی به وضعیت قیمت این دو فلز در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته و شاهد رشد ۵ درصدی قیمت این دو فلز در بورس فلزات لندن باشیم.

موسسه مکنزی در گزارشی تحلیلی در خلال کنفرانس انجمن جهانی روی اعلام کرد متوسط قیمت روی در سال ۲۰۱۹ با رشدی ۷۵۰ دلاری به بیش از ۴.۳۰۰ دلار خواهد رسید. در این هفته موجودی انبارهای مس اندکی کاهش یافت اما موجودی انبار آلومینیوم در بورس فلزات لندن بیش از ۱۸ درصد افزایش یافت و رشدی عجیب و دور از انتظار را تجربه کرد. با این وجود خبر پیشنهاد وزارت بازرگانی آمریکا به ترامپ برای محدود کردن واردات آلومینیوم به آمریکا از طریق افزایش تعرفه ها؛ مورد استقبال معامله گران قرار گرفته و قیمت این فلز نیز در مجموع هفته اندکی رشد را تجربه کرد.

فرید فتحی، کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها