بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران رخ داد که لزوم استفاده از ساختار بورس کالا برای تنظیم بازارها، آمادگی بورس کالا برای ورود ٣محصول به بازار آتی، افزایش بهره وری با عرضه گندم در بورس کالا و شفافیت بازار فولاد با نقش آفرینی بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

لزوم استفاده از ساختار بورس کالا برای تنظیم بازارها

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در هفته گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص امکان استفاده از ابزارهای نوین مالی در بورس کالا برای به کارگیری در بخش کشاورزی گفت: سیاست قیمت تضمینی جو و ذرت از سال ۹۴ به صورت آزمایشی اجرا و پیامدهای مثبت آن باعث شد تا سه محصول اساسی جو، ذرت و گندم در قالب طرح سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه شود که توسعه این شیوه در دستور کار قرار دارد.

علی اکبر مهرفرد با بیان اینکه امکان عرضه آرد نیز در بورس کالای ایران وجود دارد، گفت: حتماً لازم نیست محصولات کشاورزی به صورت خرید تضمینی در بورس کالا عرضه شود، بلکه می‌توان عرضه این محصولات را در بورس کالا انجام داد تا فعالان بازارهای مختلف از مزایای بورس استفاده کنند.

وی تأکید کرد: باید با گذر از بازارهای سنتی به سمت بازارهای مدرن که امروز در دنیا از آن استفاده می‌شود حرکت کنیم و از مزایای این بازارها بهره‌مند شویم؛ یکی از مهم‌ترین بازارهای مدرن، بورس کالا است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، تولیدکننده و مصرف‌کننده به یکدیگر وصل شده و عوامل واسطه به شدت کاهش پیدا می‌کنند و هزینه مبادلات نیز کاهش می‌یابد. همچنین، محصول در یک فضای رقابتی و شفاف خرید و فروش شده و قیمت‌ها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا و بدون تأثیر واسطه‌ها کشف می‌شود.

آمادگی بورس کالا برای ورود ٣محصول به بازار آتی

مدیر عامل بورس کالای ایران به سامانه معاملات مجازی قراردادهای مشتقه یا ویدکس اشاره کرد و گفت: این سامانه شبیه سازی معاملات بازار واقعی بورس کالای ایران در حوزه مشتقه بوده که شامل قراردادهای آتی و اختیار معامله به صورت معاملات مجازی است.

حامد سلطانی نژاد افزود: این سامانه به کاربران این امکان را می دهد که با ساز و کار معاملات و جزییات بازار آشنا شوند به طوریکه این سامانه، ساز و کار اجرایی متفاوتی با معاملات واقعی ندارد و به گونه ای که گویی فرد در بازار واقعی این معاملات را انجام می دهد. البته نحوه ورود و فعالیت به این بازار بسیار ساده تر از بازار واقعی است.

وی گفت: از ویژگی های سامانه بازار مجازی مشتقه بورس کالای ایران می‌توان به انجام معاملات در کمتر از چند ثانیه، آموزش قوانین حاکم بر بازار، تمرین سرمایه گذاری بدون نیاز به پول و بدونوجود ریسک سرمایه گذاری اشاره کرد. از مزایای این سامانه برای کاربران نیز می توان به کاربری آسان، قابلیت مشاهده پرتفوی لحظه ای، تفکیک معاملات به صورت موقعیت های باز و بسته شده، امکان انتخاب مبلغ اولیه سرمایه، مشاهده سود و زیان و موجودی حساب در لحظه و با معامله هر قرارداد اشاره کرد.

افزایش بهره وری با عرضه گندم در بورس کالا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم عرضه گندم در بورس کالا، آغاز یک روند اصلاحی در خرید تضمینی است تا حمایت دولت از کشاورزان نیز هدفمند و در راستای افزایش بهره وری باشد.

محمدرضا منصوری، با ارزیابی مثبت از عرضه گندم در بورس کالا گفت: طی سال های گذشته که خرید تضمینی گندم را تجربه کرده ایم، شاهد بروز ایراداتی در این روند هستیم که یکی از مهم ترین آن، خرید گندم با هر نوع کیفیت اما با قیمت یکسان است.

به گفته وی،عرضه گندم در بورس کالا، روشی مناسب برای کشف قیمت است به طوریکه باید میان گندم کیفی و بی‌کیفیت تفاوت وجود داشته باشد؛ موضوعی که به آن توجه چندانی نمی‌شود.از طرف دیگر می توان با سازوکار بورس کالا از هزینه های سنگین خرید تضمینی که بر روی دوش دولت است، کاست و مطالبات کشاورزان را سریع تر پرداخت کرد.

افتتاح شعبه یکی از کارگزاران بورس کالا در جزیره قشم

در روز شنبه ۲۱ بهمن ماه شعبه کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه با هدف تامین نیاز و تسهیل دسترسی تولید کنندگان و مصرف کنندگان به خدمات بورس کالا، رشد صادرات و امکان جذب سرمایه گذاری خارجی از بستر بورس کالا، به صورت آزمایشی در جزیره قشم آغاز به کار کرد.

مهدی رحیمی مدیر کالایی کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه گفت: با توجه به موقعیت مکانی جزیره قشم و نزدیک بودن آن به کشورهای حوزه خلیج فارس، شعبه کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه افتتاح شد تا ضمن صادرات محصولات به کشورهای عربی، اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند خرید و فروش محصولات خود را از طریق مکانیسم بورس کالا انجام دهند.  

وی با بیان اینکه این شعبه کارگزاری بورس کالا در منطقه آزاد قشم به صورت رسمی در فروردین ماه افتتاح می شود، تصریح کرد: با توجه به معاملات تضمین شده تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بورس کالا و افزایش شفافیت بازار، این شعبه در قشم افتتاح شد تا محصولات دریایی، پتروشیمی و فلزی بتواند در این بورس پذیرش شده و دسترسی تولید کنندگان و مصرف کنندگان به بازارهای داخلی و صادراتی تسهیل شود.

نقش آفرینی بیشتر بورس کالا بازار فولاد را شفاف تر می کند

یک خبره صنعت فولاد از نقش آفرینی موثر و مفید بورس کالای ایران در شفاف شدن مبادلات و حاکمیت عرضه و تقاضا در بازار فولاد خبر داد.

عباس نگارستانی مدیر عامل مجتمع فولاد روهینا جنوب گفت: بازار آهن و فولاد کشور در حال حاضر به انسجام و سیاست گذاری، عرضه هماهنگ و مناسب و حتی نظارت و کنترل دقیق تری نیاز دارد و انجمن فولاد به همراه بورس کالا می توانند در این خصوص نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

وی افزود: باید تلاش جدی و واقعی در این زمینه صورت گیرد تا تصدی گری بخش دولتی بر بازار کمتر و جایگاه بخش خصوصی از جمله انجمن تولیدکنندگان فولاد به عنوان یک نهاد صنفی و بورس کالا به عنوان بازاری شفاف برای مبادلات ارتقا یابد.

وی گفت: بورس کالا در شفاف سازی قیمت ها و کنترل عرضه ها نقش بسیار موثر و مفیدی دارد ، چرا که این بازار بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا طراحی شده و شفافیت بازار فولاد را می تواند دو چندان کند مشروط بر آن که به نظر تولیدکننده نیز توجه بیشتری صورت بگیرد.

مدیریت بازار محصولات کشاورزی از طریق ابزارهای مالی

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بورس کالا مجموعه‌ای منسجم و سازمان یافته است که از اطلاعات ثبت شده مربوط به معاملات بخش‌های مختلف در سامانه‌های معاملاتی آن می‌توان برای برنامه‌ریزی و مدیریت بازار کالاهای مختلف استفاده کرد.

سید راضی نوری با تاکید بر اینکه برای ساماندهی بازار، همسویی قیمت‌ها با نرخ‌های جهانی و حمایت از کشاورز و تولید راهی به جز ورود به بورس کالا نداریم، اضافه کرد: در راستای برنامه‌ریزی بلندمدت برای کالاهای مختلف بخش کشاورزی راهی به جز عرضه در بورس کالا وجود ندارد و این امر می‌طلبد که تمام تمهیدات و زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا به کمک اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا بتوان مشکلات کشاورزان را حل کرد.

وی در بیان مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا گفت: شفافیت معاملاتی، دسترسی به آمارهای دقیق و وصول پول کشاورزان در اسرع وقت که در نهایت کاهش بار مالی دولت را به همراه دارد، از مهم‌ترین مزایای آن محسوب می‌شود.

کاهش ۷۰درصدی هزینه دولت در خرید تضمینی با استفاده از بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر حذف رانت و واسطه گری با عرضه محصولات در بورس کالا گفت: در خرید تضمینی حد فاصل نرخ تعیین شده برای گندم تا قیمت فروش در بازار مصرفی تحت تاثیر عدم پرداخت به موقع بهای کشاورز به جیب دلالان می رود، اما با عرضه این محصول در بورس ریشه دلالی و رانت خشکانده می شود.

علی ابراهیمی گفت: در حال حاضر یکی از معضلات و مشکلاتی که دولت در خرید گندم به روش خرید تضمینی با آن رو به روست، در پرداخت کردن به موقع مطالبات کشاورزان است اما زمانی که این محصول در بورس عرضه شود به طور یقین این مشکل رفع می شود که از نتایج آن هم کشاورز سود خواهد برد و هم دولت منتفع خواهد شد.

وی اظهار داشت: جایگزینی نظام خرید تضمینی با قیمت تضمینی محصولات کشاورزی بر مبنای معامله در بورس کالا، در راستای توسعه اقتصاد ملی در بخش کشاورزی، کمک به نظام مالی دولت از طریق کاهش بار مالی تحمیلی ناشی از اجرای سیاست خرید تضمینی و همچنین افزایش سود کشاورزان منافع بسیار زیادی به همراه دارد.

وی افزود: در اجرای سیاست قیمت تضمینی با توجه به اینکه دولت متعهد است تنها مابه التفاوت قیمت بازار و قیمت تضمینی تعیین شده را پرداخت کند، صرفه جویی هزینه های دولت و عدم نیاز به صرف اعتباراتی از بودجه بابت خرید گندم را به همراه دارد. به عبارت بهتر در طرح قیمت تضمینی حدود ۷۰درصد از هزینه های دولت برای خرید تضمینی کاسته می شود چراکه تجربه معامله ذرت و جو به صورت قیمت تضمینی در دوسال گذشته نشان که قیمت بازار در حدود ۷۰درصد قیمت تضمینی بوده و دولت تنها باید ۳۰ درصد مابه التفاوت را به کشاورزان پرداخت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها