کامودیتی

بازارهای مالی در روز دوشنبه به دنبال رشد چشمگیر بازده اوراق قرضه آمریکا و افزایش نگرانی‌ها نسبت به افزایش تورم و بالاتر رفتن نرخ‌های بهره سقوط بی سابقه ای را تجربه کرد و این مسئله موجب افت شدید شاخص ها در بورس های معتبر دنیا و سقوط ارزش سهام شرکت های کامودیتی محور و متعاقب آن سقوط قیمت کامودیتی ها به ویژه نفت شد.

سقوط آزاد قیمت نفت در هفته سیاه بازارهای جهانی

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،قیمت نفت در بازارهای جهانی هفته جدید را تحت تاثیر واکنش منفی بازارهای مالی به گزارش اشتغال آمریکا و افزایش تولید نفت آمریکا به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز منفی آغاز کرد. 

روند نزولی قیمت نفت تا پایان هفته ادامه پیدا کرد و قیمت نفت برنت در مجموع نزدیک به ۹ درصد ارزش خود را از دست داد. با این‌همه به گفته معامله‌گران، تصحیح قیمت نفت تحت تاثیر عوامل عرضه و تقاضا بوده است. با وجود تلاش‌های اوپک و روسیه برای محدود کردن تولید نفت، عرضه نفت خام همچنان گسترده مانده است که تا حدود زیادی به دلیل رشد تولید نفت شیل آمریکاست.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در هفته گذشته در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت این کشور هفته گذشته به رکورد ۱۰.۲۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. این سازمان همچنین پیش بینی کرد تولید نفت این کشور تا اواخر سال ۲۰۱۸ از مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت که یک سال زودتر از پیش‌بینی این آژانس در ماه گذشته است. همچنین شاخص بیکرهیوز نشان می دهد تعداد حلقه های چاه نفت آمریکا در هفته گذشته با ۲۶ عدد رشد به ۷۹۱ حلقه رسیده است که این میزان در سه سال گذشته بی سابقه بوده است. ایران نیز روز پنجشنبه اعلام کرد قصد دارد تولید نفت خود را در چهار سال آینده حداقل ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

افت یکپارچه قیمت فلزات اساسی تحت تاثیر سقوط بازارهای مالی جهان

در هفته گذشته فلزات اساسی نیز همچون نفت تحت تاثیر ریزش شدید بازارهای مالی و رشد ارزش شاخص دلار نزولی بودند.

آمار قدرتمند اشتغال ماه ژانویه و رشد دستمزدها در آمریکا موجب افزایش نگرانی ها نسبت به افزایش تورم و رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو در این کشور شد. علاوه براین PMI تولید آمریکا در ماه ژانویه به رقم ۵۹.۹ واحد رسید. این در حالی بود که  اقتصاددانان پیش بینی رقم ۵۶.۵ واحدی داشتند و عملکرد این شاخص در ماه دسامبر ۵۶ واحد بود. مجموع این عوامل موجب رشد قابل توجه ارزش دلار و افزایش فشار بر قیمت کامودیتی ها شد. با این وجود ادامه روند نزولی موجودی انبار فلزات در بورس لندن و رشد بی سابقه آمار واردات چین در ماه ژانویه موجب شده است تا تحلیلگران نسبت به بازگشت قیمت فلزات به روند صعودی خوشبین باشند.  

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

در هفته گذشته موجودی انبار سرب و روی در بازار فلزات لندن در ادامه روند نزولی خود بیش از ۵ درصد دیگر کاهش یافت؛ اما این دو فلز نیز تحت تاثیر سقوط بازارهای مالی، رشد ارزش شاخص دلار و خروج موقت سرمایه گذاران از بازار فلزات افت قابل توجهی را تجربه کردند. موجودی انبارهای مس و آلومینیوم برخلاف سرب و روی افزایشی بوده و به ترتیب بیش از ۱۰ و ۲ درصد رشد داشتند و این امر فشارها بر قیمت این دو فلز را تشدید کرد.

*فرید فتحی کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها