هر گاه بازاری شکل بگیرد، در آن بازار، سفته بازان هم متولد می شوند و رشد می کنند و در بیشتر مواقع نمی توان مانع حضور آنها به طور صد در صد شد چون بخشی از نقدینگی بازارها به معاملات این گروه از معامله گران گره خورده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محمودرضا الهی فرد، مدیرعامل کارگزاری سی ولکس کالا با بیان مطلب فوق گفت: در یک بازار با شرایط عادی و در یک محیط سالم اقتصادی و فاقد محدودیت های جدی در رابطه با عرضه و تقاضا، عملیات سفته بازی از طریق افزایش حجم مبادلات، به ثبات بازار کمک کند و وجود سفته بازان یک بخش لازم بازار برای پوشش ریسک معاملات است.

وی درباره راه اندازی معاملات آتی ارز و دغدغه برخی از فعالان اقتصادی درمورد پدیده سفته بازان اظهار داشت: سفته باز در بازار همیشه بوده و هست اما نکته در اینجاست که در یک بازار نظامند بهتر می توان این گروه از معامله گران و سایر بازیگران بازار را نظارت و هدایت کرد که از حالت نورم و معمول خارج نشود.

الهی فرد با تأکید بر این نکته که رصد و کنترل عملیات سفته بازان در بازار آزاد خیلی سخت تر از یک بازار نظامند و شفاف است، افزود: در بازار رسمی مانند بورس کالا همه چیز ثبت، ضبط و قابل مشاهده است بنابراین فعالیتی که مخل اقتصاد باشد در این بازار جایی ندارد و حتی اگر هم در مقیاس پایین انحرافی صورت بگیرد ، قابل اصلاح و پیشگیری از وقوع مجدد است .

این کارشناس بورس های کالایی با بیان اینکه در بازارهای زیرزمینی امکان نظارت و رصد فعالیت ها وجود ندارد گفت: بعد از راه اندازی بازار مشتقه ارز قطعاً بخشی از فعالان بازار ارز ترجیح می دهند در همان بازار سنتی و با روش های قبل ادامه فعالیت بدهند اما معاملات آتی ارز فرصتی مناسبی است برای مجموعه ها و اشخاص حقوقی و حقیقی که به شکل قانونمند و شفاف و در محیطی با ریسک حداقلی، قصد فروش ارزهای مازاد حاصل از صادرات خویش را دارند و یا برخی متقاضیان خرید که قصد تامین نیاز ارزی مورد نیازشان را دارند و از طرق دیگر قابل تامین نیست.

الهی فرد درباره شرط موفقیت معاملات آتی ارز پس از راه اندازی آن گفت: اگر نرخ ارز تک نرخی یا شناور باشد ، این بازار بیشتر موثر واقع می شود و حجم مبادلات آن بالا خواهد رفت .

وی تصریح کرد: با راه اندازی بازار مشتقه ارز، دولت نیز از مزایای این بازار بی نصیب نخواهد بود چون به کمک معاملات آتی ارز دولت بهتر و دقیق تر می تواند حجم عرضه و تقاضا و شرایط بازار و نظارت و مدیریت کند.

مدیرعامل کارگزاری سی ولکس کالا در پایان این گفتگو تصریح کرد: از کارکردهای بورس ایجاد شفافیت و امنیت در معاملات برای خریداران و فروشندگان است که بر مبنای رویه های استاندارد و از پیش تعریف شده ای حق و حقوق دو طرف معامله در آن رعایت می شود و مشکلات احتمالی و یا ابهاماتی بروز نخواهد داد.

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها