باستانی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بورس کالا دستاورد مهمی برای اقتصاد کشور است و تاکنون در توسعه فعالیت‌های این بورس عملکرد قابل قبولی در حوزه‌های مختلف داشته ایم؛ در این میان باید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم و با توجه به پتانسیل کشور در بخش تولید، می‌توانیم از بستر بورس، تعیین کننده قیمت برخی محصولات در بازارهای جهانی باشیم.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،سعید باستانی با اشاره به این که بورس کالا می تواند در شفاف سازی قیمت باتوجه به کیفیت محصول نقش اصلی را ایفا کند به خبرگزاری میزان گفت: از آن جایی که اکثر بازارهای ما صادراتی است بنابراین بورس می تواند با کنترل بازار و شفاف سازی قیمت ها کمک کند.

وی با اشاره به تعاملات تجاری وبین المللی بورس کالا گفت: قیمت گذاری محصولات  به صورت واقعی و براساس نرخ های جهانی انجام می شود، البته با توجه به شفافیت معاملات بورس و نظارت و هماهنگی نهادهای تصمیم گیر با بورس کالا، می تواند در برخی موارد مشوق هایی را برای حمایت از تولیدکننده داخلی در بورس در نظر گرفت.

سخنگوی کمیسیون صنایع با بیان این که بورس کالا در بخش فلزات نسبت به سال های گذشته عملکرد موفقی داشته است، تصریح کرد: با توجه به فعالیت معادنی همچون گل گهر و سنگان و همچنین برنامه ریزی برای افزایش حجم تولید فلزات در سال های آینده به ۵۰میلیون تن، نقش بورس کالا در بخش فلزات پررنگ تر خواهد شد.

به گفته باستانی، ایران می تواند در تولید فلزات و درکنار آن، صادرات محصولات فلزی مانند آلومینیوم و مس و همچنین در محصول قیر به قطبی در منطقه تبدیل شود و در این زمینه بهره گیری از بازاری شفاف در صادرات، این یک مزیت نسبی است.

وی با اشاره به این که کشور ما دارای نفت،گاز، معدن، کشاورزی است تاکید کرد:ما میتوانیم از طریق عرضه در بورس کالا تعیین کننده قیمت واقعی محصولات کشاورزی باشیم. همچنین نباید فراموش کنیم که دنیا از طریق بورس های کالا بر قیمت محصولات در کل جهان تاثیر گذاشته اند و ما نبز باید از این پتانسیل بیشترین بهره را ببریم.

​منبع:میزان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها