طلا

کارشناسان و سرمایه‌گذاران شرکت کننده در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز برای نخستین بار در سال میلادی جاری اختلاف نظر عمیقی درباره روند قیمت طلا در هفته جاری داشتند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، اکثر تحلیلگران و معامله‌گرانی که در نظرسنجی وال استریت کیتکونیوز شرکت کردند، انتظار داشتند طلا در هفته جاری تحت فشارهای نزولی بماند در حالیکه سرمایه گذاران خردی که در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند، بهبود قیمت این فلز ارزشمند را پیش‌بینی کردند. پیش از این هر دو گروه در همه نظرسنجی‌هایی که از ابتدای امسال تاکنون انجام گرفته است، نسبت به افزایش قیمت طلا خوش‌بین بودند.

طلا روز جمعه پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا که رشد ۲۰۰ هزار شغل جدید در ژانویه را اعلام کرد، با کاهش قیمت روبرو شد. هر اونس طلا برای تحویل در آوریل در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۱۰.۶۰ دلار یا ۰.۸ درصد کاهش، در ۱۳۳۷.۳۰ دلار بسته شد و برای کل هفته حدود ۱.۵ درصد کاهش نشان داد. گزارش اشتغال آمریکا همچنین نشان داد که روند رشد دستمزدها ادامه یافته که نشانه ایجاد فشارهای تورمی است. این آمار با بهبود ارزش دلار آمریکا، به کاهش قیمت طلا منجر شد.

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت،  ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ نفر یا ۶۵ درصد کاهش قیمت طلا و سه نفر یا ۱۸ درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند و به همین تعداد هم نسبت به روند قیمت طلا نظری نداشتند.

در این بین ۱۰۶۰ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران شرکت کردند که از میان آنها ۶۷۶ نفر یا ۶۴ درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری و ۲۳۸ نفر یا ۲۲ درصد کاهش قیمت این فلز ارزشمند را پیش‌بینی کردند، در حالی که ۱۴۶ نفر یا ۱۴ درصد نظری نداشتند.

برای هفته معاملاتی گذشته ۵۲ درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۶۲ درصد از سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش قیمت طلا خوش‌بین بودند.

بدون در نظر گرفتن هفته گذشته، کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون دو به یک بوده‌اند، در حالی که درصد درستی پیش‌بینی سرمایه‌گذاران در کل سال میلادی گذشته ۶۲ درصد و کارشناسان وال استریت ۵۹ درصد بود.

رابین بیهار، تحلیلگر فلزات در بانک "سوسیته جنرال" از جمله کارشناسان وال استریت است که با اشاره به بهبود اخیر ارزش دلارآمریکا، کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کرد. وی گفت: گزارش اشتغال روز جمعه آمریکا پیامدهایی خواهد داشت و انتظار می‌رود فشارهای تورمی رشد کند و کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا موضع محکمتری را برای افزایش نرخ‌های بهره اتخاذ کند.

به گفته کوین گریدی، رییس شرکت "فونیکس فیوچرز" و شون لاسک، مدیر شرکت "والش تریدینگ"، شمار زیادی از معامله گران قراردادهای خرید طلا را در اختیار دارند که به معنای احتمال تصحیح بیشتر قیمت این فلز زرد در صورت فروش گسترده از سوی آنهاست.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک نسبت به احتمال افزایش قیمت طلا در هفته جاری تا حدودی بدبین بود و گفت: قیمت طلا ممکن است اندکی دچار کاهش شود اما ریزش گسترده قیمت پیش‌بینی نمی‌شود.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه "پرایس فیوچرز" انتظار دارد قیمت طلا هفته جاری بهبود ملایمی پیدا کرده و هفته را با قیمت بالاتری نسبت به هفته گذشته به پایان رساند.

منبع:ایسنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها