وزیر اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم نکوداشت پنجاه سالگی بازار سرمایه گفت: در این روز زمستانی ما در بهار بازار سرمایه قرار داریم و امیدواریم این بهار مداوم باشد و بورس در کنار نظام بانکی و بیمه مسیر توسعه اقتصادی را هموار کند.

 به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»مسعود کرباسیان با بیان اینکه تحولات بسیاری در بازار سرمایه رخ داده است، افزود: به ازای افزایش هر ١٠ در واحد سهام، نیم درصد به تولید ناخالص داخلی افزوده می شود.

وی اوراق اجاره، صکوک، بدهی و سایر ابزار های مالی را از جمله ضرورت های توسعه بازار سرمایه برشمرد گفت: امید است همچنان به تنوع اوراق و ابزار های مالی افزوده شود.

به گفته وزیر اقتصاد تامین مالی بورس از ٤٢ هزار میلیارد تومان در سال ١٣٨٤ به ٥٢٢ هزار میلیارد تومان در سال ٩٥ رسید و امسال نیز  افزایش خواهد داشت.

وی همچنین به وضعیت شرایط نظام بانکی اشاره کرد و گفت: اخیرا بانک ها واگذاری دارایی های خود را آغاز کرده اند؛ فضای همکاری بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باعث شده این موضوع بعد از یک دوره تنفس تسهیل شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: به مدیران عامل بانک ها اعلام شده بهترین مکان برای عرضه دارایی ها بورس است و  اکنون زمان آن نیز فرارسیده است.

کرباسیان به کاهش ریسک سرمایه گذاری در ایران اشاره کرد و ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم ریسک اعتباری ایران ۷ بود و در دولت قبل به ٦ و در روزهای گذشته به ٥ کاهش یافت. این کاهش ریسک موجب بهبود فضا برای جذب سرمایه خارجی می شود.

 وزیر اقتصاد بر لزوم اجرای استاندارد IFRS تاکید کرد و گفت: سازمان حسابرسی در حال تدوین استانداردهای IFRS است و تحقق این استاندارد در بورس شدنی است.

وی افزود: صورت های مالی بر اساس IFRS می تواند به جذب سرمایه خارجی و شفاف سازی کمک کند.

کرباسیان اضافه کرد: نقطه عطف بازار سرمایه در سال ۸۴ با تصویب قانون بازار اوراق بهادار و در سال ۸۵ با قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در جهت اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی اتفاق افتاده است.

وی گفت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه در یازده سال گذشته دوازده برابر رشد داشت به نحوی که از ۴۲ هزار میلیارد سال ۸۶ به ۵۲۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی در سال ۹۵ رسید. همچنین سهم بازار سرمایه در تامین مالی سرمایه گذاری به نسبت سرمایه ثابت کشور از ۶ درصد درسال ۹۱ به ۲۰ درصد در سال ۹۵ افزایش یافت.

وی گفت: رشد بازار سرمایه یا همان رشد شاخص بورس تهران از منفی ۲۲ درصد در سال ۸۴ به مثبت ۱۲ درصد در ۱۰ ماهه امسال رسیده که تا پایان سال هم این روند رشد ادامه خواهد یافت.

وزیر اقتصاد افزود: دو راهبرد ظرفیت سازی برای توسعه بازار سرمایه و تسهیل فرآیند جذب منابع مالی از طریق بازار سرمایه در دستور کار ما قرار دارد که امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم این راهبردها را به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به نظارت ها و شفاف سازی در بورس گفت: مکانیزم نظارت و شفاف سازی در بورس فراهم است زیرا بورس امین مردم است و واحدها باید برای شفاف سازی اطلاعات خود را در بورس عرضه کنند.

کرباسیان با تاکید بر ضرورت استفاده از سرمایه های خُرد در بازار سرمایه باید دامنه حضور مردم در بورس گسترش یابد از اینرو با فرهنگ سازی می توانیم سرمایه های خود را در این بازار جذب کنیم ضمن اینکه در این باره لایحه ای در دست اقدام داریم که می تواند در جذب این سرمایه کمک کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه جایگاه حاکمیت شرکتی از بورس آغاز خواهد شد گفت: از بورس خواستیم که لایحه و آیین نامه ای را برای حاکمیت شرکتی از جمله تفکیک هیات مدیره از مدیرعامل تهیه و ارسال کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها