کامودیتی بازار جهانی

قیمت نفت در شروع هفته تحت تاثیر رشد اقتصادی مطلوب و همچنین ادامه محدودیت عرضه از سوی تولیدکنندگان جهانی به رهبری اوپک و روسیه افزایش یافت.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه نرخ رشد اقتصادی جهانی برای سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را ۳.۹ درصد پیش‌بینی کرد که به میزان ۰.۲ درصد نسبت به گزارش اکتبر این نهاد جهانی افزایش داشت. در همین رابطه وزیران انرژی روسیه و عربستان سعودی در اجلاس داووس اعلام کردند تقاضای جهانی قوی برای نفت، کمک خواهد کرد رشد چشمگیر تولید نفت آمریکا جبران شده و از ریزش مجدد قیمت‌ها جلوگیری شود. در ادامه سقوط ارزش دلار و رسیدن آن به کمترین میزان در سه سال گذشته و کاهش ذخایر نفت خام آمریکا برای دهمین هفته متوالی رشد قیمت نفت را تشدید کرد به نحوی که نفت برنت بالاتر از ۷۱ دلار نیز معامله شد. در نهایت در آخرین روز هفته ضعیف شدن دورنمای کوتاه مدت تقاضا و پایان دوره پیک تقاضا در آمریکای شمالی موجب افزایش فشار بر قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. بسیاری از پالایشگاه ها پس از زمستان برای فعالیت­های تعمیراتی تعطیل می شوند که این امر به کاهش سفارش برای نفت خام که مهمترین خوراک آنها است، منجر می شود.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

رشد بالای موجودی انبارهای مس و سقوط ارزش دلار به کمک فلزات آمد

بازار فلزات در هفته ای که گذشت تحت تاثیر اخبار مربوط به سقوط ارزش شاخص دلار و برنامه ترامپ برای اعمال تعرفه بر واردات از چین قرار داشت. روند نزولی ارزش شاخص دلار که در ابتدای هفته تحت تاثیر تداوم تعطیلی دولت آمریکا تشدید شده بود؛ تحت تاثیر تلاش ترامپ برای بهبود وضعیت تراز تجاری منفی ۵۰۰ میلیارد دلاری این کشور و اعمال تعرفه های گمرکی و توصیه اقتصاددانان آمریکا به دولت برای کاهش ۱۰ درصدی ارزش دلار به کمترین میزان در ۳ سال گذشته رسید. بهبود رشد اقتصاد دنیا توسط صندوق بین المللی پول و استراتژی بانک های مرکزی دنیا برای رشد نرخ بهره و سخنان وزیر دارایی آمریکا در مورد برنامه این کشور برای تضعیف دلار از دیگر دلایل کاهش ارزش دلار آمریکا بودند. دلار ضعیف موجب افزایش تقاضا برای کامودیتی ها در کشورهایی می شود که با ارزی به غیر از دلار اقدام به خرید و فروش کامودیتی ها می کنند.

گزارش وزیر بازرگانی آمریکا به رئیس جمهور و پیشنهاد اعمال تعرفه بر واردات فلزات از چین اصلی ترین دلیل فشار بر قیمت فلزات در هفته گذشته بود.  

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

در هفته گذشته معاملات مس تحت تاثیر افزایش بی سابقه موجودی انبارهای این فلز در بورس فلزات لندن قرار داشت. با انتشار آمار مربوط به رشد قابل توجه تولید کاتد مس چین در سال ۲۰۱۷، تجار اقدام به برگرداندن موجودی به انبارهای LME و تلاش برای فروش این موجودی ها نمودند و این مسئله موجب شد در مجموع هفته میزان ذخایر مس در بورس فلزات لندن بیش از ۴۵ درصد افزایش یابد.

در این هفته گزارش گروه مطالعات سرب و روی در مورد کسری ۱۶۹ هزار تنی سرب در ۱۱ ماه ابتدای ۲۰۱۷ و ممانعت دولت چین برای راه اندازی واحدهای تولید سرب در استان هنان بدلیل مسائل آلودگی هوا در زمستان- که موجب تداوم کاهش موجودی انبارهای سرب در بورس های کالایی شده است- قیمت سرب را به اوج قیمت ۷ سال اخیر رساند و قیمت روی تحت تاثیر رشد قابل توجه واردات کنستانتره و شمش روی چین در سال ۲۰۱۷ و تداوم کاهش موجودی انبار این فلز در بورس فلزات لندن رشد خود را ادامه داد.

فرید فتحی؛ کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها