در بورس های کالایی معتبر دنیا، ابزارهای مالی برای پوشش ریسک فعالان بخش کشاورزی طراحی شده است که بورس کالای ایران نیز به زودی با راه اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا، ریسک نوسانات قیمت کنجاله سویا به عنوان یکی از مهم ترین منابع تغذیه طیور و دام را کاهش می دهد.

مسوول گروه کشاورزی دفتر زیر بنایی مرکز پژوهش های مجلس با بیان مطلب فوق به « پایگاه خبری بورس کالای» ایران گفت: از آنجا که کنجاله سویا یکی از مهم ترین منابع تغذیه دام و طیور محسوب می شود، در نتیجه به دلیل نوسان پذیر بودن این بازار و دغدغه زیاد معامله گران از کمبود این محصول و یا رشد یکباره قیمت ها، نیاز به ابزاری برای پوشش ریسک این بازار احساس می شد.

مهران برادران نصیری افزود: قرار است روز 16 خرداد ماه، قرارداد آتی کنجاله سویا در بورس کالا راه اندازی شود که براساس این قرارداد، فعالان بازار کنجاله سویا می توانند متعهد به خرید یا فروش مقدار معینی کنجاله سویا در آینده‌ای مشخص شوند در شرایطی که قیمت این کالا امروز تعیین می شود. به بیان بهتر ریسک نوسانات قیمتی پوشش داده می شود تا یکی از دغدغه های مهم فعالان بازار کنجاله سویا از جمله عرضه کنندگان و متقاضیان مرتفع گردد.

به گفته نصیری، هر چقدر بورس محصولات کشاورزی گسترش یابد، میزان تعاملات منفی که ناشی از عدم شفافیت در دادوستد هاست، کاهش می یابد و بخش کشاورزی کشور نیز سروسامان می گیرد.

وی با اشاره به راه اندازی معاملات آتی کنجاله سویا در بورس کالا گفت: راه اندازی ابزارهای معاملاتی این چنینی برای بخش کشاورزی لازم است، چراکه ساختار سنتی این بخش دیگر جوابگو نیست و باید زمینه عرضه گسترده محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران و همچنین طراحی ابزارهای معاملاتی جدید در این بورس فراهم شود.

مسوول گروه کشاورزی دفتر زیر بنایی مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه رونق معاملات آتی کنجاله سویا می تواند به برنامه ریزی در مورد میزان تولید این محصول در بلند مدت کمک کند، افزود: به طور طبیعی هر بازار نوپایی برای رسیدن به اهدافش، نیاز به زمان دارد به طور مثال اکنون مزایای جایگزینی طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی، در حال نمایان شدن  برای فعالان بخش کشاورزی است، به طوریکه اگر این قانون درست اجرا شود، شاهد درج قیمت تضمینی همه محصولات کشاورزی در سال آینده بر تابلوی بورس خواهیم بود.

وی در پایان افزود: به طور حتم بورس کالای ایران با برنامه ریزی و هماهنگی و مشورت با فعالان بازار کنجاله اقدام به راه اندازی معاملات آتی این محصول می کند، اما حمایت دولت نیز باید با اقدامات بورس کالا همراه شود تا شاهد اصلاح ساختارها و بهبود روند معاملات کالاهای کشاورزی در سال های آینده باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها