بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که شکسته شدن رکورد معاملات روزانه زعفران،اعلام رضایت ذرت کاران از دریافت سریع وجه محصولاتشان از سوی بورس کالا، نقش بورس کالا در افزایش ظرفیت زنجیره تولید صنعت فولاد و نیز اعلام مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم و عرضه زعفران در بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

رکورد معاملات روزانه زعفران در بورس کالا شکسته شد

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» در هفته گذشته و در پی ثبت معامله بیش از ۸۵ کیلوگرم زعفران، رکود حجم معاملات روزانه این محصول از ابتدای آغاز اجرای طرح خرید توافقی زعفران در بورس کالای ایران شکسته شد.

به این ترتیب در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران، محصول زعفران در چهار رقم پوشال معمولی، پوشال مرغوب، نگین و سرگل از دو انبار زرین زعفران مشرق زمین و اتحادیه تعاونی روستایی به میزان ۸۵ کیلو و ۸۱۸ گرم و در قالب خرید توافقی توسط سازمان مرکزی تعاونی روستایی خریداری شد که این میزان بالاترین حجم معامله زعفران از ابتدای اجرای سیاست خرید توافقی تا کنون بود.

گلایه های صنعت سنگ آهن و فولاد با مکانیسم بورس کالا خاتمه می یابد

همچنین در هفته گذشته رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، از دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تشکیل کمیته‌ای جهت بررسی وضع عوارض صادراتی سنگ آهن خبر داد.

مهدی کرباسیان با بیان اینکه بورس کالا می‌تواند به بسیاری از اختلافات در خصوص عرضه و خرید سنگ آهن پایان دهد، گفت: ایمیدرو از ارائه سنگ آهن در بورس کالا استقبال می‌کند، چراکه بورس کالا می‌تواند با شفافیتی که در معاملات ایجاد می کند بسیاری از گلایه هایی که میان تولیدکنندگان سنگ آهن و شرکت‌های فولادی وجود دارد را پایان بخشد.

وی افزود: اکنون سنگ آهن برای بازارهای صادراتی از طریق بورس کالا فروخته می شود اما معتقدیم برای فروش داخلی باید به بورس کالا بیاید. البته به نظر ما بقیه زنجیره فولاد مانند گندله و کنسانتره نیز باید به مجموعه بورسی عرضه شوند.

نقش بورس کالا در افزایش ظرفیت زنجیره تولید صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت:عرضه فلزات در بورس کالا انگیزه سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت صنعت فولاد را بالا برد به طوریکه شاهد رشد بیش از دو برابری در ظرفیت های نصب و راه اندازی شده در صنعت فولاد کشور طی دوره راه اندازی بورس کالا بودیم.

منصور یزدی زاده یکی از دستاوردهای بزرگ بورس کالا در توسعه ابزارهای مالی را ایجاد امکان انتشار اوراق سلف موازی دانست و اظهار داشت: این امکان برای عرضه کنندگان کالا در بورس کالا فراهم شد تا از این طریق بتوانند در کوتاهترین زمان و با کمترین میزان بوروکراسی، نسبت به تامین سرمایه در گردش خود اقدام کنند.

سازوکار بورس کالا مشوقی برای توسعه معادن کشور

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران در خصوص وضع تعرفه صادرات برای سنگ آهن گفت: یکی از مهم ترین مباحث در حوزه سنگ آهن بحث تامین مالی است و موضوع مشخص این است که وضع عوارض کمکی به توسعه و اشتغال بخش معدن نمی کند. این در حالی است که تنها راه تامین مالی بسیاری از واحدهای معدنی در شرایط کنونی استفاده از ارز ناشی از صادرات است.

سجاد غرقی از ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر سخن گفت و در بیان راهکار موجود در صادرات شفاف و بدون دخالت در بخش سنگ آهن گفت: این ماده به دولت اجازه داده است تا برای فرآوری مواد خام و تبدیل کالاهای با ارزش افزوده پایین داخلی و وارداتی به کالاهای با ارزش افزوده بالا از انواع مشوق های لازم همچون ظرفیت های بورس کالای ایران استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: با کمک این ماده قانونی و استفاده از بستر بورس کالا می توان شرایط بازار را به خودی خود به سمت پیاده سازی سیستم عرضه و تقاضا و برقراری مکانیزم بازار هدایت کرد.

رضایت ذرت کاران از دریافت سریع وجه محصولاتشان از سوی بورس کالا

در هفته گذشته کشاورزان و ذرت کاران استان کردستان و ذرت کاران بخش فرگ استان فارس با ارسال نامه ای از تلاش های بورس کالای ایران در راستای اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت و دریافت سریع وجه حاصل از فروش محصولاتشان، تقدیر کردند.

موفقیت ها و مزایای سیاست قیمت تضمینی و همچنین رضایت کشاورزان از اجرای این طرح موجب شد تا امسال برای نخستین بار عرضه گندم نیز به صورت آزمایشی در قالب طرح قیمت تضمینی قرار گیرد. در همین زمینه اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت کل کشور در بورس کالا موجب شد تا ذرت کاران برخی استان ها با ارسال نامه هایی از پرداخت بدون تاخیر مطالبات خود ابراز رضایت کنند.

بورس کالا ظرفیت تعامل با بورس های منطقه و جهان را دارد

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به استقبال زیادی که هیات های اروپایی از جمله بورس یونان برای توسعه همکاری و امضای تفاهمنامه اقتصادی با ایران داشته اند، باید در مسیر توسعه تعاملات کالایی از مسیر بورس ها نیز قدم برداریم.

سید حسن حسینی شاهرودی  گفت: عرضه محصولاتی همچون پسته و زعفران در بورس کالا در شرایطی مطرح می شود که سیاست گذاران اقتصادی می توانند با برنامه ریزی صحیح در این حوزه موفق بوده و این معاملات را در سطح بین المللی گسترش دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عرضه پسته و زعفران در بورس کالا در ارزآوری و اقتصاد کشاورزی این محصول تاثیر گذار خواهد بود، افزود: در تولید و عرضه محصولاتی همچون پسته و زعفران که در تولید آنها مزیت داریم، باید با استفاده از ظرفیت ها و ساختار بورس کالا از مرزها فراتر رویم

رقابت با رقبای خارجی در حوزه کشاورزی با ورود به بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حمایت از کشاورزان با توسعه قیمت تضمینی به جای خرید تصمینی، گفت: سیاست جدید دولت مبنی بر عرضه گندم در بورس کالا ثمرات زیادی را برای کشاورزان و اصلاح ساختاری بخش کشاورزی به همراه خواهد داشت، اما نکته حائز اهمیت، لزوم اطلاع‌رسانی و آموزش درباره مزایای بورس به کشاورزان است.

علی وقف‌چی با تأکید بر اینکه عرضه گندم در بورس مثبت بوده است، بیان کرد: مهم‌ترین مزیت قیمت تضمینی در بورس کالا، کنار رفتن دلالان پرشمار از بازار کشاورزی و کشف عادلانه قیمت‌ها در بورس کالا است که به‌طور حتم این موضوع باعث خواهد شد خریداران به واسطه عرضه محصول از لحاظ کمی و کیفی با خیال راحت‌تری به بورس روی می‌آورند.

طرح قیمت تضمینی از کشاورزان حمایت می کند 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: سابقه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا موفقیت آمیز است و می توان امیدوار بود با اجرای طرح هایی همچون "قیمت تضمینی" در آینده بتوانیم محصولات بیشتری از طریق بورس کالا عرضه کنیم

سید کاظم دلخوش با بیان اینکه سازوکار سنتی، شفاف نبودن آمارها و حضور پر قدرت واسطه ها در بخش کشاورزی باید جای خود را به معاملات بورس دهد، افزود: محصولات از طریق بورس کالا می توانند راحت تر در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرند، اما در این زمینه باید اطلاعات کامل در اختیار تولیدکنندگان و از طرفی بورس کالا قرار دهیم.

به گفته دلخوش عرضه محصولات کشاورزی دربورس کالا علاوه بر شفافیت دادوستدها، واقعی شدن قیمت ها و امکان سنجش نیاز داخلی به کالاها با توجه به شفافیت آماری، باعث پیشرفت بورس کالا هم می شود که این موارد در نهایت به نفع اقتصاد کشور است.

برندسازی و توسعه صادرات با استمرار عرضه زعفران در بورس کالا

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: اجرای سیاست خرید توافقی زعفران از بستر بورس کالا اقدام موثری در جهت ایجاد رونق در معاملات این محصول و شفافیت قیمتی آن بوده و می تواند به برندسازی و توسعه صادرات و معرفی آن به بازارهای جهانی منتهی شود.

محمودرضا خواجه نصیری اظهار کرد: قطع به یقین، حرکت بورس کالای ایران به سمت کارهایی از این دست و اجرای سیاست های این چنینی می تواند موجب انسجام و تمرکز مدیریت بازارهای کالایی شود. ضمن اینکه ارزش افزوده ای که در حال حاضر در بسیاری از کالاهای ایرانی عاید کشورهای خارجی می شود، با این اقدام، به جیب کشاورز و تولیدکننده داخلی می رود.

رفع مشکلات کشاورزان با اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم

معامله‌گر کالایی کارگزاری بانک کشاورزی گفت :اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم از سال آینده علاوه بر اینکه به مشکلات کشاورزان برای دریافت سریع مطالباتشان خاتمه می دهد به همسویی قیمت با کیفیت گندم، نظارت بیشتر دولت، کاهش بار مالی دولت، شفافیت معاملات، کاهش ریسک معامله، انعطاف در انتخاب محل برای خرید و مدیریت حجم تولید با توجه به عرضه و تقاضا منجر می شود.

محمد میقانی‌نژاد افزود: سیاست خرید تضمینی بار مالی سنگینی را بر دولت تحمیل می کند. این در حالی است که، تنها در سال ۹۵ دولت ملزم شد ۳۰۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و ۲۵۶۰ میلیارد تومان از محل انتشار اوراق در سیاست خرید تضمینی گندم هزینه کند.با توجه به چنین مواردی دولت تصمیم گرفته است که گندم را همانند دو محصول ذرت و جو در راستای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه کند.

نفوذ بیشتر در بازار جهانی زعفران از مسیر بورس کالا

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که عرضه زعفران در بورس کالا به نفع کشور است گفت: زعفران کالایی اقتصادی است و کشور ما در تولید این محصول حرف اول در دنیا را می زند؛ از این رو استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضای بورس کالا برای تعادل بازار داخلی و همچنین امکان صادرات این محصول از بورس به منظور رقابت با سایر عرضه کنندگان دنیا وجود دارد.

علی اکبری تصریح کرد: با توجه به حجم تولید، باید برای تاثیرگذاری بیشتر در بازار زعفران جهانی برنامه ریزی کنیم که سازوکار بورس کالا مسیر مناسبی برای افزایش نفوذ ایران در بازار زعفران جهان است.

پیوند بازار سرمایه و بخش کشاورزی به کمک بورس کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: معامله زعفران در بورس کالا می‌تواند در تنظیم بازار، شفاف‌سازی قیمت‌ها، اطمینان خاطر کشاورزان و حذف دلالان نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

به گفته محمد حسن نژاد، اولین حاصل عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، شفافیت قیمت است که در خصوص زعفران نیز این اتفاق باید رخ دهد تا دیگر شاهد نوسانات کاذب قیمتی این محصول ارزشمند از سوی واسطه ها نباشیم.بنابراین مزیت بالای کشور در تولید زعفران اگر با سازوکار شفاف بورس کالا همسو شود، می توان ثمرات به مراتب بیشتری را در تنظیم بازار داخل و رشد ارزآوری در صادرات این محصول به همراه داشته باشد.

قراردادهای آتی در تنظیم بازار کشاورزی راهگشا هستند

یک تحلیل گر اقتصادی گفت:ابزارهایی مانند معاملات آتی شرایطی به وجود می‌آورد که حتی تنظیم بازار را نیز بهتر می‌کند.اگر معاملات آتی شکر مورد توجه قرار گیرد می‌توانیم از ماه‌های پایانی هر سال، برای ماه‌های ابتدایی سال آینده برنامه فروش تعریف کنیم و این اتفاق بسیار راهگشا خواهد بود.

ارشک مسائلی افزود: ابزارهای مالی مثل معاملات آتی و دیگر ابزارهای بورسی می‌تواند واسطه‌ها را حذف کند تا منافع تولید کننده و مصرف کننده به صورت همزمان تامین شود که در این زمینه منافع تولید کننده فروش محصولاتش با بالاترین قیمت بوده و منافع خریدار یا مصرف کننده نیز حذف واسطه‌ها و خرید با کمترین قیمت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها