کامودیتی

بعد از پشت سر گذاشتن تعطیلات ژانویه، بازار نفت در آغاز سال جدید شروعی امیدوار کننده داشت و در اولین روز بازگشایی بازارهای جهانی تحت تاثیر تداوم کاهش عرضه از سوی اوپک و روسیه با بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۴ به این طرف معامله شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، ادامه کاهش ارزش دلار و شروع قدرتمند بورس های معتبر دنیا و رشد سهام شرکت های کامودیتی محور موجب شد رشد آرام قیمت نفت در روزهای بعد نیز ادامه داشته باشد. اما در روز جمعه قیمت ها تحت تاثیر افزایش تولید آمریکا از بالاترین رکورد سه سال اخیر فاصله گرفت و با کاهش روبرو شد اما در مجموع سومین افزایش هفتگی متوالی را به ثبت رساند. طبق آمارهای رسمی، تولید آمریکا در هفته گذشته به ۷۸/۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. علیرغم این افزایش تولید دیگر آمارهای اعلام شده از سوی اطلاعات انرژی آمریکا می تواند در هفته های آینده روند صعودی قیمت نفت را تقویت کند. طبق آمار اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت خام تجاری این کشور در هفته منتهی به ۲۹ دسامبر به میزان ۷.۴ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۲۴.۵ میلیون بشکه رسید که در مقایسه با رکورد بالایی که در مارس سال گذشته مشاهده شد ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد و نزدیک به متوسط پنج ساله ۴۲۰ میلیون بشکه قرار دارد. همچنین شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های حفاری آمریکا شمار دکل‌های حفاری نفت را در هفته منتهی به ۵ ژانویه پنج حلقه کاهش داده و به ۷۴۲ حلقه رساندند

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

نفت(دلار)

قیمت در ابتدای هفته

قیمت در انتهای هفته

تغییر قیمت(دلار)

درصد تغییر قیمت

نفت برنت

۶۶.۵۵

۶۷.۷۲

۱.۱۷+

۷۵/۱+

نفت امریکا (وست تگزاس)

۶۰.۲۶

۶۱.۵۶

۱.۳+

۱/۲+

سبد نفتی اوپک

۶۴.۸۳

۶۶.۱۳

۱.۳+

۲+

روی در بالاترین قیمت ۱۰ سال گذشته/مس تحت فشار افزایش موجودی انبارها

وضعیت اقتصادی چین همچنان بهترین محرک رشد قیمت فلزات اساسی بوده و در شروع سال جدید نیز اعلام رقم ۶/۵۱ برای PMI تولید ماه دسامبر و رقم ۵/۵۱ برای شاخص تولید شرکت های متوسط و کوچک چین در ماه دسامبر که با پیش بینی ۶/۵۰ فاصله داشته و در بالاترین سطح ۴ ماهه بود انرژی مضاعفی به فلزات بخشید. از طرف دیگر ادامه روند نزولی شاخص دلار که در دو ماه پایانی سال قبل شدت بیشتری به خود گرفته بود و در سال جدید نیز ادامه پیدا کرد؛ موجب تقویت هر چه بیشتر قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی شده است. بهبود اقتصاد جهانی و حرکت بسیاری از کشورها به سمت سیاست های انبساطی شاخص دلار را بیش از پیش تحت فشار خواهد گذاشت.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فلز (دلار)

قیمت در ابتدای هفته

قیمت در انتهای هفته

تغییر قیمت(دلار)

درصد تغییر قیمت

مس

۷.۱۵۷

۷.۰۹۷

۶۰-

۸/۰-

روی

۳.۳۰۹

۳.۳۹۶

۸۷+

۶/۲+

آلومینیوم

۲.۲۴۱

۲.۲۰۵

۳۶-

۶/۱-

سرب

۲.۴۹۵

۲.۵۹۰

۹۵+

۸/۳+

نیکل

۱۲.۲۶۰

۱۲.۵۰۰

۲۴۰+

۹/۱+

در هفته گذشته روی و سرب تحت تاثیر ادامه کاهش موجودی انبارها در بورس فلزات لندن، روند رو به رشد خود را ادامه داده و روی در بالاترین قیمت ده ساله اخیر خود قرار گرفت. موجودی روی در این هفته با ۱۷۲۵ تن کاهش به ۱۸۰ هزار تن و موجودی سرب با ۳۰۰ تن کاهش به پایین تر از ۱۴۲ هزار تن رسید. اما مس و آلومینیوم تحت تاثیر افزایش موجودی انبارهایشان در بورس فلزات لندن در روز پنجشنبه و جمعه تحت فشار قرار گرفته و در مجموع هفته ای کاهشی را تجربه کردند.   

* فرید فتحی - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها