طلا

تازه ترین تحلیل اقتصادی نشان می دهد که قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۸ میلادی تحت تاثیر بازار سهام، سیاست های پولی بانک مرکزی بزرگ جهان، تنش های سیاسی و تقاضای فیزیکی قرار خواهد داشت.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» قیمت طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی علی رغم افزایش ۳ بار نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا با افزایش ۱۲.۵ درصدی روبرو شد. رشد فزاینده شاخص سهام در بازارهای بین المللی نیز نتوانست مانع بزرگی برای ادامه روند صعودی قیمت طلا در سال ۲۰۱۷ شود.

از سوی دیگر افزایش چشمگیر قیمت ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی وارد کرده است. ولی طلا توانست در سال ۲۰۱۷ بهترین عملکرد قیمتی را از سال ۲۰۱۰ میلادی ثبت کند.

قیمت طلا مبادلات سال ۲۰۱۷ را بالاتر از سطح روانی و مقاومتی ۱۳۰۰ دلاری به پایان رسانده است. سرمایه گذاران بین المللی منتظر آغاز مبادلات در سال ۲۰۱۸ و روند قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی هستند.

به نظر می رسد یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا وضعیت بازارهای سهام خواهد بود. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که شاخص سهام تا اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی تا حد زیادی اصلاح خواهد شد و این مساله در نهایت به نفع تقاضا و قیمت طلا خواهد بود.

سیاست های پولی و نرخ بهره بانک های مرکزی بزرگ جهان به خصوص فدرال رزرو آمریکا نیز عامل مهمی برای قیمت طلا و ارزش دلار خواهد بود. فدرال رزرو همچنین قصد دارد برنامه کاهش تراز مالی ۴.۵ تریلیون دلاری را آغاز کند.

جرومی پاول رسما از اول فوریه به عنوان رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا مشغول به فعالیت خواهد شد. بعید به نظر می رسد که بانک مرکزی آمریکا تغییرات ساختاری و زیادی را در سیاست های پولی فعلی خود بدهد.

پیش بینی می شود بانک مرکزی اروپا نیز طی ۱۲ ماه آینده بخشی از سیاست های انبساطی پولی خود را متوقف خواهد کرد. بانک مرکزی ژاپن فعلا تصمیمی برای کاهش سیاست های انبساطی پولی ندارد و چین نیز برای برقراری تعادل در اقتصاد خود تلاش زیادی خواهد کرد.

پیش بینی ها حاکی از آن است که افزایش نرخ تورم در اقتصاد جهانی نیز طی ماه های آینده به نفع تقاضا و قیمت جهانی طلا خواهد بود. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، روند نوسانات ارزش دلار آمریکا نیز عامل مهمی است که می تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد.

وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص چین و هند نیز عامل مهمی برای قیمت طلا در سال جدید خواهد بود.

منبع:سایت طلا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها