فولاد

عضو هیات مدیره انجمن فولاد گفت: شفافیت، فاکتور اصلی معاملات محصولات فولادی در بورس کالا است که به منظور کشف عادلانه قیمت ها در بورس، عرضه مداوم و مستمر محصولات لازم است که این موضوع در ستاد فولاد مطرح خواهد شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، نشست خبری انجمن تولیدکنندگان فولاد روز گذشته برگزار شد که احمد خوروش، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر شرایط معاملات محصولات فولادی در بورس کالا، بر لزوم عرضه مداوم و مستمر محصولات فولادی به منظور کشف عادلانه قیمت ها در بورس کالا تاکید کرد.

محمود اسلامیان، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در این نشست عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال تولید فولاد ایران به حدود ۲۱ میلیون تن برسد و در چند سال آینده این رقم به ۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

وی افزود: صادرات فولاد خام ایران در ۸ ماهه ۹۶ به بیش از ۴ میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۶ میلیون تن برسد.

به گفته اسلامیان، در دولت‌ گذشته بی‌تدبیری‌هایی در صنعت فولاد رخ داد و بدون مکان‌یابی درست و توجیه اقتصادی مناسب مجوزهای زیادی برای احداث واحدهای فولادی صادر شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار داشت: سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدنی در حوزه فولادسازی یک اشتباه بوده و معادن به جای این کار باید در اکتشاف و استخراج سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ با این کار تعادل مواد اولیه در کشور بهم خورد.

اسلامیان گفت: ظرفیت فعلی تولید فولاد کشور ۳۲.۵ میلیون تن است یعنی حدود ۳۴ درصد این ظرفیت خالی و بدون استفاده مانده است.

افزایش سرمایه‌گذاری در محصولات میانی فولاد

احمد خوروش عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این نشست خبری عنوان کرد که به پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان فولاد، ستاد فولاد احیا شد.

وی گفت: باید شرکت‌های فولادی صادراتی جایزه صادراتی داده شود تا صادرات خود را توسعه دهند و سایر شرکت‌های فولادی هم به صادرات تشویق شوند.

خوروش افزود: هم‌اکنون بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش مقاطع است و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در بخش محصولات میانی در حال انجام است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه در خصوص معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران گفت: شفافیت، فاکتور اصلی معاملات محصولات فولادی در بورس کالا است که به منظور کشف عادلانه قیمت ها در بورس، عرضه مداوم و مستمر محصولات لازم است که این موضوع در ستاد فولاد مطرح خواهد شد

 ۸۰ درصد صنعت فولاد ایران دولتی یا خصولتی است

رضا شهرستانی، عضو دیگر هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز گفت: بیش از ۸۰ درصد صنعت فولاد ایران دولتی یا خصولتی است و این وضعیت مشکلاتی را برای بخش خصوصی این صنعت ایجاد کرده است. سهم بالای دولت در صنعت فولاد باعث شده رقابت سالمی در این حوزه وجود نداشته باشد.

به گفته شهرستانی، دنیا در فناوری موج چهارم در حال حرکت است در حالی که بخش صنعت ایران عمدتا در موج دوم فناوری در حال حرکت بوده و در این وضعیت قدرت رقابت با کشورهای دیگر را نداریم.

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در نشست خبری انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: صنعت فولاد نیازمند دو نوع حمایت یکی تامین نقدینگی و دیگری سیاست‌های حمایتی در حوزه مالیات است. در میان سه صندوقی که در کشور وجود دارد صندوق بیمه فعالیت های معدنی می تواند بحث فرآوری معادن را تامین نماید اما این صندوق سرمایه کم و محدودی دارد که لازم است تقویت شود.

 وی افزود: از سوی دیگر صندوق ضمانت صادرات هم که باید بر روی حمایت از صادرات تمرکز کند سرمایه اندکی دارد. در این بین به دولت پیشنهاد می کنیم بخشی از منابع صندوق توسعه ملی کاسته و به دو صندوق توسعه ای دیگر تزریق کند.

خلیفه سلطانی گفت: به عنوان یک راهبرد این تقاضا را از دولت داریم که در طرح های قبلی بازنگری نماید و آنها را به ستاد فولاد جهت بازنگری بازگرداند. پیشنهاد دیگر این است که دولت در خصوصی سازی های فولاد دست بخش خصوصی را باز بگذارد ظرفیت های خوبی به کشور اضافه می شود.

به گفته وی، اگر صندوق توسعه ملی قصد حمایت از طرحی را دارد از طرح های در کنار آب به ویژه از خلیج فارس تا چابهار حمایت کند. انجمن قادر است طرح ها را در قالب های بهینه به صندوق توسعه ملی ارائه دهد.

خصوصی سازی از مطالبات اصلی فولادسازان از دولت

بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز گفت:  نیاز امروز صنعت فولاد ما رویکرد صحیح به خصوصی سازی است.

 وی افزود: تا چند سال پیش عمده فولاد مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد اما در چند سال اخیر با افزایش ظرفیت ها نیاز داخل به طور کامل در حال تامین است.

احرامیان گفت: ایران به جرگه صادرکنندگان فولاد وارد شده پس شرایط برای آزادسازی تجارت و خروج دولت از بنگاه داری و خصوصی سازی فراهم است. افزایش نیاز به مواد اولیه در سال های آینده بیشتر حس می شود و کشور در سال های آتی با کسری کنسانتره و سنگ آهن مواجه است و از امروز باید بر سرمایه گذاری در حوزه معدن تمرکز کنیم.

 عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان اظهار داشت: روند بازارهای جهانی نشان می دهد صادرات قراضه و عوارض صادرات شمش  چین حذف شده و این امر می تواند بر روی قیمت های قراضه و شمش و حتی سنگ آهن تاثیرگذار باشد.

منبع: ماین نیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها