نفت

در سال ۲۰۱۷ قیمت نفت از روزهای تاریک خود فاصله گرفته و بخشی از افت بی سابقه خود را جبران کرد. در این سال قیمت نفت برنت با رشدی ۱۶ درصدی با قیمت ۶۶.۸۷ دلار در هر بشکه سال را به پایان رساند و نفت سبک آمریکا ۱۲ درصد و قیمت سبد نفتی اوپک ۱۷ درصد رشد قیمتی را تجربه کردند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در اواخر سال ۲۰۱۶ کشورهای عضو اوپک و ۱۱ عضو غیر اوپک از جمله روسیه در توافقی تاریخی برای کاهش حدود ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا پایان شش ماه ابتدای سال به توافق رسیدند. با اعلام این خبر در روزهای پایانی سال ۲۰۱۶ شاهد رشد قابل توجه قیمت نفت بودیم و در سراسر سال ۲۰۱۷ نیز تاثیرات این توافق و بحث در مورد درصد پایبندی اعضا به توافق و گمانه زنی ها و اخبار در مورد تمدید یا عدم تمدید آن مهم ترین مولفه تاثیرگذار بر قیمت نفت بود. روند رو به رشد قیمت نفت که در دو ماه آغازین سال ادامه داشت با انتشار آماری در مورد افزایش ذخایر انبارهای نفتی در ماه مارس به شدت تحت فشار قرار گرفت و قیمت ها افت قابل توجهی را تجربه کرده و قیمت نفت برنت تا ۴۴ دلار و قیمت نفت سبک آمریکا تا ۴۲ دلار (که پایینترین قیمت این دو در سال ۲۰۱۷ نیز بود)  افت کرد.

در ادامه تمدید توافق کاهش تولید نفت و افزایش قابل توجه تقاضا در فصل تابستان به ویژه از سوی چین موجب تقویت قیمت ها شده و تا پایان سال شاهد روند آرام و صعودی قیمت نفت بودیم. بیشترین قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ در روز پایانی سال رقم خورد و نفت سبک آمریکا برای نخستین بار در دو سال و نیم گذشته به بالاتر از ۶۰ دلار رسید. در ماه های پایانی سال کشورهای شرکت کننده در توافق کاهش تولید نفت مجددا تصمیم به تمدید توافق به مدت ۹ ماه گرفتند و برای تولید نفت لیبی و نیجریه سقف تعیین کردند تا وضعیت نفت در سال ۲۰۱۸ نیز چشم انداز مثبتی داشته باشد.

مهم ترین عامل فشار قیمت نفت در سال گذشته رشد تولید نفت آمریکا بود. تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۷ رشد قابل توجهی داشت و از ۷۷/ ۸ میلیون بشکه در ابتدای این سال به ۷۵/ ۹ میلیون بشکه در پایان سال رسید و بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این میزان به زودی به ۱۰ میلیون بشکه در روز نیز خواهد رسید. با رشد قیمت نفت سرمایه‌گذاری درصنعت نفت این کشور به‌شدت رشد کرد، به‌طوری‌که تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا ۲۲۲ مورد افزایش یافت و به ۷۴۷ مورد رسید.

در کنار موارد ذکر شده در این سال رخدادها و اتفاقاتی چون افزایش ناامنی ها در خاورمیانه، لیبی و نیجریه، برگزاری رفراندوم کردستان عراق و مسائل پیش آمده بعد از آن، طوفان های شدید در آمریکا و به ویژه خلیج مکزیک و تعطیلی خط لوله فورتیز در دریای شمال از دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت نفت در این سال بودند.

در نمودارهای زیر روند قیمت نفت برنت، نفت سبک آمریکا (وست تگزاس) و سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۷ ترسیم شده است.

*فرید فتحی، کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها