سیاسی راد

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران گفت: سنگ آهن جهانی که از حدود ۴ ماه گذشته روند افزایشی قیمت خود را آغاز کرده، رشد ۱۸ درصدی را در یک ماه گذشته تجربه کرده است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، سیدعلیرضا سیاسی راد در ارتباط با روند افزایشی سنگ آهن در سال ۲۰۱۷ گفت: آمارها نشان می دهد در ۸ ماه گذشته قیمت سنگ آهن روندی صعودی داشته، این در حالی است که این روند و بازه تغییرات آن به نسبت کاهش قیمتی که در سال ۹۴ اتفاق افتاد، پایین است.

به گفته وی، قیمت سنگ آهن در هفته اخیر به بالاترین رقم در ۴ ماه اخیر رسیده که دلیل این افزایش قیمت را همان طور که بارها به آن اشاره شده است باید در «سیاست های زیست محیطی چین» دانست؛ موضوعی که در ادامه، بحث بهبود و بالا بردن عیار سنگ آهن را در پی داشته است، در این باره سنگ آهن های با عیار بالاتر تقاضای بیشتری پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر در مقاطعی ذخیره سنگ آهن در بنادر چین کاهش پیدا کرد که این موضوع عمدتا به سیاست های چین در حوزه تولید و تقاضای سنگ آهن بر می گردد.

سیاسی راد درخصوص پیش بینی قیمت در بازار سنگ آهن جهانی می گوید: درباره قیمت سنگ آهن پیش بینی های متفاوتی اعم از خوش بینانه و بدبینانه وجود دارد، به طوری که «گلدمن ساکس» در مورد افزایش قیمت سنگ آهن گفته است که این روند ادامه دار نخواهد بود و متوقف خواهد شد و حتی قیمت ۵۰ دلار را هم برای این کامودیتی پیش بینی کرده است.

به گفته دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران،  برخی دیگر از تحلیل ها نیز می گویند قیمت در محدوده متعادلی بین ۶۵ تا ۷۵ دلار خواهد ماند، به این دلیل که بعد از رکودی که درخصوص سنگ آهن در بازار داخلی ایران در سال ۹۴ به وقوع پیوست، همه خود را با شرایط بازار تطبیق داده اند و به نظر می رسد که اتفاق برجسته ای در این بازار رخ نخواهد داد.

وی افزود: بحث کاهش تقاضای جهانی فولاد به ویژه به دلیل فشار دولت چین منجر به کاهش تولید فولاد در چین شده است، خیلی ها بر این باور بوده اند که با کاهش تقاضا قیمت افت خواهد کرد و مازاد عرضه وجود خواهد داشت، با این حال به نظر می رسد بزرگان بازار و همین طور تحولاتی که در چند وقت اخیر رخ داده، روی قیمت تعادلی حدود ۷۰ دلار تاثیر گذاشته و به نظر می رسد توافق ها به سمت این قیمت سوق پیدا خواهد کرد.

سیاسی راد در ادامه با اشاره به اینکه افزایش قیمت فولاد جهانی در حالی است که این موضوع متاثر از کاهش تقاضای چین است، گفت: زمانی که عرضه کاهش پیدا می کند، قیمت هم به طور طبیعی کاهش پیدا می کند.تولید فولاد چین در ماه های اخیر کاهش پیدا کرده، به طوری که این کشور به میزان حدودا ۱۵۰ میلیون تن تولید فولاد را کاهش داده است و این روند احتمالا ادامه دار خواهد بود.

به گفته دبیر کل انجمن سنگ آهن ادامه دار بودن این روند، قیمت فولاد را افزایش خواهد داد که این موضوع روی قیمت سنگ آهن موثر خواهد بود و قیمت سنگ آهن را در میان مدت و بلندمدت بهبود خواهد داد؛ البته این بهبود به نوعی نخواهد بود که قیمت به سال های قبل بازگردد.

منبع:سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها